SiteLogo

بزرگترین دشمن گوارش و معده درد چیست؟ 7 دلیل اصلی

0 464
The enemy of the stomach and digestion

بیماری های گوارشی و معده درد در اثر عوامل زیادی ایجاد می شوند و علائم مختلفی دارند. اختلالات روده ای، یبوست، تب، اسهال، استفراغ، بی حالی، سوء هاضمه، سوزش سر دل، کاهش و افزایش وزن و خستگی از بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش هستند. بیشتر بیماری های دستگاه گوارش که در اثر عوامل زیر ایجاد می شوند:

 

1- مصرف قند بالا

مصرف بیش از حد قند یکی از بدترین کارهایی است که می توانید برای دستگاه گوارش یا معده خود انجام دهید که بر سلامت کلی شما نیز تأثیر می گذارد. شکر و غذاهای فرآوری شده برای گوارش ومعده  خطرناک هستند و باعث ایجاد چربی در اطراف شکم می شوند و خطر التهاب و مسمومیت را در بدن افزایش می دهند و باعث مشکلات قلبی، کبدی و لوزالمعده می شوند. آنها حتی می توانند باعث بیماری قلبی، سرطان یا دیابت شوند.

 

2- استرس (افزایش درد معده)

استرس (جسمی، ذهنی، عاطفی و فکری) می تواند یکی از مهم ترین عوامل مشکلات گوارشی مانند: سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه، سوزش سر دل باشد. وقتی استرس دارید، فرآیند هضم غذا مختل می شود و کند می شود

استرس خود باعث می شود که غذا برای مدت طولانی تری در دستگاه گوارش بماند و باعث تخمیر و سایر مشکلات گوارشی شود که درد معده را افزایش می دهد.

 معده درد

3- غذا به خوبی جویده نمی شود

خوب نجویدن غذا و بلعیدن آن باعث می شود دستگاه گوارش حجم کار را دوبرابر کند و تجزیه غذا به قسمت های کوچکتر زمان بیشتری ببرد. این امر باعث جذب ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر ترکیباتی می‌شود که بدن به خوبی جذب و دفع نمی‌شود. از طرفی خوب نجویدن غذا می تواند باعث آروغ زدن، تولید گاز و سوء هاضمه شود.

 

 4- ترکیب نادرست غذاها با هم

برخی از غذاها در صورت مصرف با سایر غذاها می توانند باعث مشکلات گوارشی از جمله معده درد شوند. به عنوان مثال: میوه ها را نباید همراه غذا خورد زیرا سرعت هضم و جذب سریع تری دارند و زودتر هضم می شوند. اگر میوه ها با غذاهای دیگری مانند گوشت یا لوبیا خورده شوند، باعث تخمیر در معده و در نهایت پوسیدگی و تولید گازهای سمی در معده می شود. بنابراین سعی کنید میوه ها را به تنهایی و بدون همراهی با سایر غذاها مصرف کنید، یکی دیگر از ترکیبات غذایی ناسازگار، خوردن غذاهای گوشتی سنگین و چرب همراه با غذاهای نشاسته ای است. به عنوان مثال: سیب زمینی و گوشت و برنج و مرغ باید جداگانه خورده شوند.

سوزش و درد معده

5- مصرف الکل و معده درد

مصرف الکل باعث کاهش اشتها می شود و در نتیجه افرادی که الکل زیاد مصرف می کنند رژیم غذایی مناسبی ندارند و دچار سوء تغذیه می شوند. از سوی دیگر، الکل باعث تغییر در ترشح اسید، جذب مواد مغذی و همچنین تغییر عملکرد بافت ماهیچه‌ای معده می‌شود. از سوی دیگر، مصرف زیاد الکل منجر به اسهال، سوزش سر دل، مشکلات کبدی و حتی سرطان مری می شود.

 

6- مصرف کافئین

مصرف مقادیر زیاد قهوه با معده خالی می تواند باعث ناراحتی و یبوست در دستگاه گوارش شود. مصرف زیاد قهوه باعث افزایش اسیدیته ترشحات معده و در نتیجه آسیب به دیواره روده می شود. از طرفی قهوه باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده می شود زیرا اسفنکتر بین مری و معده را شل می کند.

 

7- استفاده از آنتی بیوتیک های غیر ضروری

پزشکان توصیه می کنند که هرگز از آنتی بیوتیک های غیر ضروری استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از آن همچنین باکتری های سالم را از بین می برد و سیستم ایمنی بدن به شدت کاهش می یابد. همچنین تاثیرات منفی روی سیستم گوارشی دارد. توزیع میکروبیوم در سیستم گوارش مختل می شود و بدن در برابر برخی ارگانیسم های بدن مقاوم می شود و باعث می شود که سیستم گوارش در شرایط بیماری دیگر عملکرد خوبی نداشته باشد.

سوزش و درد معده