SiteLogo

تحلیل لثه چیست و چکونه میتوان از بروز آن جلوگیری کرد؟

0 245
تحلیل لثه

تحلیل لثه یک مشکل رایج در حیطه دهان و دندان است که در آن لثه‌ها به تدریج دچار افتادگی و تحلیل می‌شوند. در اثر این بیماری ریشه دندان‌ها ظاهر می‌شوند و بین لثه و دندان فاصله ایجاد می‌شود. این شکاف باعث تجمع باکتری‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود. مشکل تحلیل لثه اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند آسیب شدیدی به بافت‌ها و استخوان‌های نگهدارنده دندان‌ها وارد کند و منجر به از دست دادن دندان‌ها شود.

 

علل ایجاد بیماری تحلیل لثه

  • اختلال پریودنتال

بیماری پریودنتال، بافت لثه را از سطح دندان جدا می‌کند و به ایجاد شکاف‌های عمیق لثه و بیماری لثه کمک می‌کند.

  • مسواک زدن شدید دندان‌ها

مسواک زدن بیش از حد شدید یا استفاده از مسواک سفت ممکن است باعث التهاب  لثه‌ها شود. این بیماری به طور معمول در امتداد دندان‌های جلویی در گوشه‌های دهان وجود دارد. مسواک زدن و ساییدن مکرر دندان‌ها ممکن است به ساییدگی مینای دندان و حتی تخریب بافت حساس لثه کمک کند. بنابراین از مسواک ملایم استفاده کنید و فشار کافی (نه شدید) وارد کنید تا به تدریج بافت دندان و لثه براق شود.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات می‌تواند منجر به تحلیل لثه شود.

  • دندان‌های غیرمعمول

به طور معمول، یک یا چند دندان کج، مستعد ایجاد تحلیل لثه هستند. در این حالت بافت لثه در جهت مخالف فشار داده می‌شود و دندان‌ها دچار مشکل می‌شوند. دندان‌های نامرتب همچنین می‌توانند فشار بیشتری به دندان‌ها وارد کنند و مسواک زدن روزانه، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن آن‌ها را دشوار می‌کند و همچنین ممکن است به تدریج به بیماری لثه و پوسیدگی کمک کند.

  • تأثیرات ژنتیکی

افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند، اغلب در برابر این بیماری آسیب‌پذیر هستند و ممکن است به دلیل التهاب لثه یا ناهنجاری‌های دندانی دچار تحلیل لثه شوند. از والدین به نوزاد، ژن‌ها منتقل می‌شوند و ویژگی‌های آناتومیک نیز می‌توانند به ارث برسند.

  • ارتودنسی سریع

حرکت بیش از حد سریع دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی می‌تواند باعث تحلیل لثه به دلیل ناتوانی بدن در سازگاری با حرکت سریع دندان شود. حرکت تدریجی دندان‌ها باعث حفظ سطح ایمن استخوان و سطح طبیعی لثه می‌شود.

 

تحلیل لثه

 

علائم و نشانه‌های تحلیل لثه

بارزترین نشانه تحلیل لثه، جابجایی قابل توجه بافت لثه به سمت پایه دندان است. ناحیه تحلیل لثه می‌تواند به یک دندان یا قسمتی از دهان محدود شود یا بر اساس شدت آن در سراسر دهان توزیع شود.

این بیماری همیشه علائم واضحی را نشان نمی‌دهد، اما در اینجا برخی از علائم وجود دارد که باید مراقب آنها بود:

  • تورم لثه و قرمزی
  • لق شدن دندان‌ها
  • لکه‌های صورتی یا تیره روی دندان
  • جابجایی دندان‌ها و ایجاد فاصله‌های نامنظم بین آنها

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بلافاصله به یک متخصص جراحی لثه مراجعه کنید. حتی اگر مشکل شما تحلیل لثه نباشد، این علائم نشان‌دهنده نوعی مشکل بهداشت دهان و دندان است. از آنجایی که ممکن است فردی این بیماری را تجربه کند اما بدون علامت باشد، حفظ یک برنامه منظم از معاینات بهداشت دهان و دندان توسط متخصص دندانپزشک بسیار مهم است. از آنجایی که احتمالاً هنگام تجربه تحلیل لثه هیچ دردی احساس نخواهید کرد، گرفتن عکس اشعه ایکس در ویزیت‌های منظم دندانپزشکی بسیار مهم است، زیرا در اینجاست که دندانپزشک شما می‌تواند این مشکلات را تشخیص دهد. همچنین رعایت مداوم توصیه‌های بهداشتی در خانه مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه می‌تواند به جلوگیری از این بیماری کمک کند.

درمان تحلیل لثه

یکی از موثرترین روش‌های درمان بیماری تحلیل لثه، پیوند زدن آن است. پیوند لثه به رشد بافت کمک می‌کند و یکی از مزایای کلیدی آن این است که ریشه‌ها را از تخریب محافظت می‌کند. همچنین بهبود ظاهر دندان‌ها از دیگر مزایای این روش است. انواع مختلفی از روش‌های پیوند لثه وجود دارد، مانند:

پیوند آزاد لثه

استفاده از بافت کام برای این نوع پیوند ضروری است. این تکنیک بافت همبند را از کام استخراج می‌کند و آن را به محل درمان پیوند می‌دهد. این روش عموماً توسط افرادی با لثه‌های شکننده که نیاز به بافت بیشتری برای چسباندن به لثه‌های خود دارند، استفاده می‌شود.

پیوند بافت همبند

این روش موثرترین روش مراقبت از ریشه دندان بدون پوشش است. در این روش بافت پیوندی از دو موقعیت استخراج می‌شود. علاوه بر این یک فلپ از بافت زیر اپیتلیال مشتق شده و روی ناحیه تحت درمان قرار می‌گیرد که معمولاً از کام جدا می‌شود.

پیوند پدیکال

در این روش، بر خلاف استخراج بافت همبند از کام، بافت پیوند از قسمتی که پیوند مورد نیاز است برداشته می‌شود. برای ثابت نگه داشتن یک طرف آن در موقعیت خود، پایه پیوند برداشته می‌شود و سپس لثه به سمت پایین کشیده می‌شود و دندان پنهان می‌شود. این درمان فقط در جایی انجام می‌شود که بافت لثه کافی باشد.

روش‌های جلوگیری از تحلیل لثه

 

تحلیل لثه

 

  • ارتودنسی

یکی از روش‌هایی که در پیشگیری از تحلیل لثه بسیار مؤثر است، ارتودنسی است. اگر دندان‌های شما دچار ناهماهنگی و بی نظمی هستند، حتماً سریعاً آن‌ها را برطرف کنید، زیرا ممکن است باعث بیماری‌های دیگری نیز شوند.

  • استفاده از محافظ دندان (محافظ شبانه)

فشار زیاد به دلیل فشردن دندان‌ها یا دندان قروچه، ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و لثه را ضعیف کند. استفاده ازایم محافظ ها باعث کاهش فشار دندان و جلوگیری از تحلیل لثه می‌شود.

  • مسواک زدن نرم

دندان‌های خود را دو بار در روز با قرار دادن مسواک در یک موقعیت زاویه‌دار نسبت به لثه‌ها تمیز کنید. این روش در درازمدت در پیشگیری از تحلیل لثه بسیار مؤثر است.

بهترین متخصص جراحی لثه در تهران

اگر به دنبال بهترین متخصص جراحی لثه هستید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به مرکز دندانپزشکی دکتر عباس  گشاده رو است. در مرکز دندانپزشکی دکتر عباس گشاده رو از پیوند لثه برای ترمیم و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تحلیل لثه استفاده می‌شود و در این مرکز انواع مختلفی از متدهای پیوند لثه در دسترس است. همچنین در این مرکز از پیشرفته‌ترین تجهیزات و مواد دنداپزشکی روز دنیا استفاده می‌شود. پس اگر در حال جستجوی بهترین جراح لثه تهران یا بهترین پریودنتیست تهران هستید، حتماً به کلینیک دندانپزشکی دکتر عباس گشاده رو سر بزنید، قطعاً پشیمان نخواهید شد.