SiteLogo

خواص حلوا ارده برای زن باردار چیست؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 1720
خواص حلوا ارده برای زن باردار

خواص حلوا ارده برای زن باردار چیست و چه مزایایی برای او و جنین دارد؟ این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوال پرداخته و علاوه بر خواص این خوراکی برای خانم‌های باردار، به مرور دیگر خواص حلوا ارده نیز می‌پردازد. به طور کلی حلوا ارده و یا حلوا شکری، یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین انواع صبحانه از گذشته تاکنون است. بسیاری از پزشکان مصرف حلوا ارده را در جهت کاهش ابتلا به دیابت نوع دو، افزایش انرژی و کاهش میل به ریزه ‌خواری در طول روز توصیه می‌کنند. ارزش غذایی حلوا ارده بسیار بالا بوده و از خواص بی‌نظیری برخوردار است. در ادامه این مقاله به بیان ویژگی‌ها و خواص این خوراکی مقوی پرداخته می‌شود تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 

آشنایی با حلوا ارده

قبل از بیان خواص حلوا ارده برای زن باردار، بهتر است حلوا ارده به عنوان یکی از خوراکی‌های خوشمزه ایرانی معرفی شود. بر اساس متون تاریخی و باور برخی از مورخین، نخستین فردی که حلوا ارده را تولید کرده، شیخ بهایی است. در دوران شاه عباس، ایشان به دنبال غذایی بودند که برای سربازان مقوی و انرژی‌زا باشد و علاوه ‌بر آن سبک بوده و حمل و جابه‌جایی آن راحت باشد. همچنین گرم کردن غذا در طول جنگ‌ها و اردوهای نظامی کار دشواری است، بنابراین اگر غذایی باشد که نیازی به گرم کردن نداشته باشد، مناسب‌تر است. از این جهت شیخ بهایی را به عنوان سازنده حلوا ارده در دوران شاه عباس می‌دانند.

در برخی از شهرهای ایران مانند شهرستان اردکان در استان یزد، حلوا ارده به صورت تخصصی تولید می‌شود، به طوریکه مهم‌ترین تولید کننده حلوا ارده در ایران، این شهرستان به حساب می‌آید. قیمت خرید حلوا ارده اردکان متفاوت با بقیه تولید کنندگان است. این خوراکی مقوی وعده صبحانه و عصرانه در کشورهایی همچون یونان، لبنان، عربستان و ترکیه طرفداران زیادی دارد.

خواص حلوا ارده برای زن باردار

ترکیبات حلوا ارده چیست؟

خواص حلوا ارده برای زن باردار، با توجه به ترکیبات آن نیز مشخص می‌شود. ترکیبات این صبحانه خوشمزه بسیار ساده است. معمولاً حلوا ارده از ترکیب ارده تازه، شکر و یا دیگر انواع شیرین ‌کننده مانند شیره خرما، شیره انگور و عسل، تخم مرغ (در برخی مواقع) و هل تهیه می‌شود. عصاره چوبک نیز به این ترکیبات اضافه خواهد شد. هر یک از این مواد اولیه خواص بسیار زیادی دارند.

 

ارزش غذایی حلوا ارده

همانطور که گفته شد حلوا ارده حاوی مواد مغذی و پرکالری بسیاری است. به همین دلیل، در دسته خوراکی‌های انرژی‌زا و با کالری بالا دسته ‌بندی می‌شود. در 100 گرم از حلوا ارده، مقدار بسیاری از پروتئین و انواع ویتامین‌های A، D، B و همچنین اسیدهای چرب غیر اشباع نظیر امگا 3، امگا 6 و امگا 9 وجود دارد.

 

آشنایی با خواص حلوا ارده برای زن باردار

یکی از مواد معدنی مهم برای بدن زنان باردار، کلسیم است. به طور کلی خانم‌های باردار به نسبت دیگر افراد به کلسیم بیشتری نیاز دارند. یکی از خواص حلوا ارده برای زن باردار، وجود کلسیم فراوان در ترکیبات آن است. مصرف حلوا ارده می‌تواند کلسیم بدن خانم‌های باردار را تأمین کرده و در تقویت حافظه و ضریب هوشی جنین نیز موثر است. در نتیجه موجب افزایش رشد مغزی و فکری جنین نیز می‌شود. مادرانی که به دنبال کودکی باهوش هستند، مطمئناً خرید حلوا ارده و مصرف آن در دوران بارداری بسیار کمک‌ کننده خواهد بود.

 

همچنین حلوا ارده به علت داشتن مواد معدنی کنجد و ارده، در تأمین آهن، منگنز، منیزیم، مس، روی و فسفر بدن مادر نیز موثر بوده و عملکرد خوبی در رشد جنین دارد. البته خانم‌های باردار باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که مصرف بی‌رویه این خوراکی می‌تواند برای آن‌ها و همچنین جنین ضرر داشته باشد و مشکلاتی را ایجاد کند. پس بهتر است مصرف حلوا ارده در حد تعادل نگه داشته شود. در ادامه به طور تخصصی به بیان خواص حلوا ارده برای زن باردار پرداخته می‌شود.

1. رفع کم‌خونی

اغلب زنان باردار در دوران بارداری خود به کم‌ خونی از نوع فقر آهن مبتلا می‌شوند. یکی از روش‌ها برای جبران این کم‌ خونی در بدن خود و همچنین تأمین آهن مورد نیاز بدن، مصرف مقدار مناسبی از حلوا ارده است. حلوا ارده می‌تواند از فقر آهن جلوگیری کرده و کم‌ خونی زنان باردار را تا حد زیادی بهبود بخشد.

2. تقویت سیستم ایمنی با مصرف حلوا ارده

ماده اولیه اصلی در تولید حلوا ارده، کنجد است. کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدان بوده و به همین علت در تقویت سیستم ایمنی مادر و کودک، عملکرد بسیار خوبی دارد. در نتیجه مصرف حلوا ارده در دوران بارداری موجب تقویت سیستم ایمنی مادر شده و در نتیجه موجب سلامت جنین نیز می‌شود. بهتر است زنان باردار با مشورت با پزشک معالج خود، مصرف میزان مشخصی از حلوا ارده را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

3. استحکام دندان و استخوان

از دیگر خواص حلوا ارده برای زن باردار می‌توان به تأثیرگذاری آن بر روی استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها اشاره نمود. مصرف حلوا ارده در دوران بارداری، به سلامت دندان‌های مادر باردار کمک کرده و موجب استحکام استخوان‌های او و همچنین تقویت استخوان‌های جنین نیز می‌شود. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه این خوراکی موجب دیابت بارداری شده و چاقی مادر را در پی دارد که همه این‌ها می‌توانند موجب استخوان درد و درد مفصلی در مادر شوند.

4.  سلامت قلب

مواد معدنی و املاح مفید موجود در حلوا ارده موجب سلامت قلب مادر و جنین در دوران بارداری می‌شود. همچنین مصرف این محصول می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی مرکزی نیز موثر باشد.

5. جذب بهتر مواد مغذی با مصرف حلوا ارده

یکی از عوامل بسیار پراهمیت در دوران بارداری، جذب مواد مغذی توسط بدن است. مصرف برخی از خوراکی‌ها نظیر کنجد و فرآورده‌های حاصل از آن می‌تواند به جذب بهتر مواد مغذی در بدن بسیار کمک ‌کننده باشد. بنابراین جذب مناسب مواد مغذی یکی دیگر از خواص حلوا ارده برای زن باردار به حساب می‌آید.

6. کمک به سلامت پوست زنان باردار

سلامت پوست زنان باردار با مصرف حلوا ارده افزایش یافته و این ماده غذایی کمک بسیاری به بهبود وضعیت پوست می‌کند. همانطور که گفته شد حلوا ارده حاوی ویتامین‌های A و B بوده و مواد معدنی بسیاری دارد. همگی این مواد مغذی در زیباسازی و جوانسازی پوست تأثیرگذار هستند. ویتامین‌های گفته شده، موجب می‌شوند تا پوست مادر در دوران بارداری آسیب ندیده و شادابی و سلامت پوست را در این دوران حفظ می‌کنند.

خواص حلوا ارده برای زن باردار

دیگر خواص حلوا ارده برای زن باردار

  • خواص حلوا ارده برای زن باردار موجب می‌شود تا انرژی از دست رفته مادران بازیابد و ضعف جسمانی و خستگی آن‌ها برطرف شود.
  • حلوا ارده حاوی چربی‌های مفید بوده که در افزایش انرژی موثر هستند.
  • وجود فیبر در ترکیبات اصلی این محصول موجب می‌شود تا عملکرد دستگاه گوارش خانم‌های باردار بهبود یافته و در درمان یبوست بارداری کمک بسیاری به آن‌ها می‌کند.
  • بهتر است در دوران بارداری، حلوا ارده تهیه شده با شیره انگور و شیره خرما مصرف شود. زیرا شکر مصنوعی موجود در این محصول علاوه بر ضررهای بی‌شمار، می‌تواند موجب بروز دیابت بارداری در مادر شود. همچنین شیره خرما و شیره انگور نیز دارای خواص بسیاری هستند و مصرف آن‌ها در بارداری توصیه می‌شود.
  • مصرف حلوا ارده تهیه شده با شیره خرما، موجب تقویت بنیه مادر شده و انرژی او را در دوران بارداری افزایش می‌دهد. همچنین شیره خرما به عنوان یک مولتی ویتامین طبیعی عمل کرده و حاوی ویتامین‌های بسیاری نظیر ویتامین‌های گروه B است.
  • خواص حلوا ارده برای زن باردار که با شیره انگور تهیه شده باشد نیز بسیار زیاد است. مصرف این خوراکی در وعده صبحانه به خانم‌های شیرده بسیار توصیه می‌شود زیرا موجب غلظت شیر شده و در درمان نفخ مادر و نوزاد نیز موثر است.

 

برای اطلاع از آخرین قیمت حلوا ارده کافیه به لینک زیر در سایت سالماطور سر بزنید:

https://salmator.com/product-category/حلوا-ارده/