SiteLogo

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان

0 1082
تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان

با تغییر آب و هوا و سردتر شدن هوا، تغییراتی در پریودی زنان ایجاد می شود. این تغییرات شامل چندین چیز است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان:

در فصل زمستان و سرما روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر و سردتر می شوند، بنابراین باید زمان بیشتری را در خانه بگذرانیم. همچنین هوای سرد فعالیت بدنی را محدود می کند و سبک زندگی را کند می کند.

هوای سرد علاوه بر تغییرات شدید در سبک زندگی، باعث تغییرات جسمی و روحی در زنان نیز می شود. به گفته متخصصان زنان، چرخه قاعدگی نیز تحت تأثیر هوای سرد قرار می گیرد و معمولاً وضعیت را برای بسیاری از زنان بدتر می کند.

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان

برخی از راه هایی که سرما بر چرخه قاعدگی تأثیر می گذارد و نکاتی برای مقابله با این تغییرات:

1- علائم قبل از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی به مجموعه ای از علائم گفته می شود که چند روز قبل از قاعدگی ظاهر می شوند. این علائم شامل نوسانات خلقی، نفخ، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است. برخی از زنان در فصل زمستان زمان بیشتری را در خانه می گذرانند که باعث می شود احساس تنهایی و انزوا کنند. قرار نگرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند احساس مالیخولیا را افزایش دهد.

کمبود کلسیم و ویتامین D به دلیل نور محدود خورشید می تواند باعث PMS شود. یک مطالعه اخیر نشان داد که زنانی که حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف می کنند، علائم پیش از قاعدگی کمتری را تجربه می کنند. غذاهای غنی از کلسیم و ورزش منظم نیز می تواند علائم قبل از قاعدگی را در زمستان بهبود بخشد.

2- عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی یکی دیگر از پیامدهای هوای سرد است.  کمبود نور دلپذیر بر سیستم غدد درون ریز تاثیر می گذارد و عملکرد تیروئید را کند می کند. کاهش عملکرد تیروئید نیز منجر به متابولیسم و ​​سپس طولانی شدن دوره های قاعدگی می شود.

این تا زمانی ادامه می یابد که بدن با تغییرات شدید آب و هوایی سازگار شود. اگر سیکل های قاعدگی شما بعد از یک یا دو ماه به حالت عادی برنگردد، باید در اسرع وقت به متخصص غدد مراجعه کنید.

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان

3- درد قاعدگی

رگ های خونی در زمستان منقبض می شوند که به معنای مسیر باریک تری برای جریان خون است. به دلیل انقباض رگ های خونی، جریان خون در دوران قاعدگی قطع می شود و باعث افزایش درد قاعدگی در زمستان می شود. کیسه آب گرم یا دستمال گرم می تواند به شل شدن شریان ها و کاهش درد کمک کند.

4- سیکل قاعدگی

دوره های قاعدگی به شدت تحت تأثیر آب و هوای سرد است. این تغییرات به بسیاری از عوامل مرتبط با آب و هوا از جمله فشار اتمسفر، دمای هوا و نور خورشید نسبت داده شده است، اما یک مطالعه اخیر خلاف این را نشان داده است. این مطالعه نتیجه می گیرد که نور خورشید عامل اصلی تاثیرگذار بر چرخه قاعدگی است.

طبق این مطالعه تخمدان ها در تابستان بیشتر از زمستان فعال هستند. میزان تخمک گذاری در زمستان از 97 درصد به 71 درصد کاهش می یابد. ترشح هورمون محرک فولیکول نیز نسبت به تابستان کمتر است و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری، تجربه قاعدگی را منزجر کننده می کند.

برای جلوگیری از تغییر در چرخه قاعدگی در هوای سرد، مهم است که در روزهای آفتابی تا حد امکان نور خورشید دریافت کنید.

خوردن غذاهای حاوی ویتامین D نیز می تواند کمبود نور خورشید را جبران کرده و چرخه قاعدگی را تنظیم کند.

اگر عادت ماهانه نامنظم یا دردناکی داشتید، باید در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید.

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان

نکات مهم قاعدگی

لباس زیر مناسب:

لباس های نخی بپوشید و زود عوض کنید.

ورزش:

انجام فعالیت ها و ورزش های معمولی و سبک در این دوران نه تنها منعی ندارد، بلکه مفید بوده و به شل شدن عضلات شما کمک می کند.

تغذیه:

برای جبران خون از دست رفته در این دوران می توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، سبزیجات، لبنیات و میوه های تازه و غیره استفاده کنید. برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی توصیه می شود از یک هفته قبل از پریود از رژیم غذایی سرشار از ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات کامل استفاده کنید.

استحمام:

استحمام در دوران قاعدگی نه تنها بی خطر است، بلکه ضروری است. اما باید بدانید که در این مدت باید از رفتن به استخر یا دریا خودداری کنید.

استفاده از مسکن ها:

درد در روزهای اول قاعدگی یک مشکل طبیعی است. این به دلیل ترشح موادی در پوشش داخلی رحم است که باعث انقباض رحم و ایجاد درد می شود. اگر درد شدید است، می توانید از مسکن های تجویزی استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. استفاده از یک حوله گرم یا پارچه شستشو بر روی محل درد نیز مفید است، زیرا گرما باعث شل شدن ماهیچه ها می شود و می تواند انقباضات را متوقف کند.

تاثیر سرما بر قاعدگی و وضعیت قاعدگی زنان