SiteLogo

علائم و درمان پارگی رباط مچ پا

0 182
درمان پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط مچ پا یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. این مشکل ممکن است با یک پیچ خوردگی ساده‌ی پا اتفاق بیفتد و یا در حین ورزش یا پیاده روی به وجود بیاید. در این مشکل رباط‌هایی که استخوان پا را احاطه کرده‌اند و باعث اتصال استخوان‌ها شده‌اند دچار پارگی می‌شوند.

افرادی که دچار چنین مشکلی می‌شوند باید توسط بهترین فوق تخصص مچ پا ویزیت شوند تا درمان اصولی برای آن‌ها انجام شود. در زیر بیشتر با علائم و روش‌های درمانی این آسیب اشنا می‌شویم.

علائم پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط مچ پا مانند هر آسیب دیگری با یک سری از علائم آشکار همراه است. درد شایع‌ترین و آشکارترین علامت هنگام بروز این آسیب است. این درد می‌تواند بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد و هنگام انجام حرکات پا شدیدتر شود.

علامت بعدی داشتن ورم در ناحیه آسیب دیده است که بلافاصله بعد از پارگی رباط مشاهده می‌شود. ورم می‌تواند ناگهانی یا به تدریج بروز کند و بیشتر شود. زمانی که فیبر‌های تاندون، رباط یا عضله دچار آسیب می‌شوند مقداری خونریزی دیده می‌شود. این خونریزی اگر ادامه پیدا کند روی پوست کاملاً دیده می‌شود به این معنی که تمام بافت اطراف دچار کبودی می‌شود.

  • درد و ورم در ناحیه آسیب دیده می‌تواند منجر به انقباض عضلانی یا اسپاسم عضلانی شود.

  • اگر به ناحیه آسیب دیده فشار وارد شود قرمزی و گرمی مشاهده می‌شود. این علامت به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده اتفاق می‌افتد و ممکن است در همه‌ افراد علائم یکسان نباشد.

  • فرد به دلیل پارگی رباط، درد و ورم زیاد نمی‌تواند درست بایستد یا راه رود.

 

دلایل پارگی رباط مچ پا

دلایل مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای پارگی رباط مچ پا وجود ندارند. در واقع هر فردی ممکن است دچار چنین اسیبی شود. گا‌هاً فرد در داخل منزل و بدون هیچ فعالیت سنگینی دچار پیچ خوردگی پا می‌شود و رباط آسیب می‌بیند. پارگی رباط زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی کششی زیادی به رباط وارد شود.

  • بیشتری افرادی که به دلیل این اسیب به پزشک مراجعه کرده‌اند در حین فعالیت سنگین دچار پارگی رباط شده‌اند. در حین حرکات سنگین امکان پیچ خوردن پا به داخل یا خارج بیشتر است و فرد دچار پارگی یا آسیب رباط می‌شود.

  • دویدن هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که فرد را در معرض پارگی رباط مچ پا قرار دهد. دویدن روی زمین ناهموار و با کفش نامناسب می‌تواند زمینه پیچ خوردن پا را فراهم کند.

  • بالا و پایین رفتن از پله به صورت غیر اصولی هم باعث می‌شود تا نیروی کششی زیادی به رباط وارد شود و فرد در معرض پیچ خوردن پا و پارگی رباط قرار بگیرد.

  • فعالیت‌های ورزشی سنگین مورد دیگری است که احتمال اسیب را زیاد می‌کند. مثلاً افرادی که فوتبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، بدمینتون و… بازی می‌کنند در حین بازی بالا و پایین زیاد انجام می‌دهند که این مسأله می‌تواند آن‌ها را در معرض آسیب رباطی قرار دهد. این مسأله برای ورزشکارانی که در زمین‌های ناهموار با کفش‌های غیر ورزشی بازی می‌کنند بیشتر است.

  • قدم زدن در محیط‌های ناهموار و پر از چاله چول هم ریسک پیچ خوردگی پا را افزایش می‌دهد. پس تا می‌توانید خود را از این اتفاقات به دور نگه دارید.

 

روش‌های تشخیص پارگی رباط مچ پا

هنگام پارگی رباط مچ پا معاینات دقیقی توسط بهترین پزشک متخصص مچ پا انجام می‌شود تا این عارضه به صورت صددرصد تشخیص داده شود. ابتدا پزشک برای تشخیص، معاینه بالینی انجام می‌دهد. لمس نواحی متورم و آسیب دیده و بخش‌های خارجی پا اولین قدم در تشخیص به شمار می‌رود. پزشکان برای تشخیص اینکه کدام رباط آسیب دیده است فشار ملائمی به نواحی مختلف مچ پا وارد می‌کنند.

درمان پارگی رباط مچ پا

اگر شکستگی استخوان اتفاق نیفتاده باشد با حرکت دادن پا پزشک می‌تواند میزان پارگی را تعیین کند. اما تمامی پزشکان برای تشخیص دقیق‌تر پارگی از روش‌های مختلفی از قبیل رادیولوژی با اشعه ایکس، تست اشعه ایکس همراه با فشار، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا‌ام آر آی و سونوگرافی استفاده می‌کنند.

روش‌های درمان پارگی رباط مچ پا

درمان‌های متعددی برای پارگی رباط مچ پا وجود دارد که انتخاب روش درمانی با توجه به شدت جراحت و آسیب متفاوت است. روش‌های خانگی، جراحی و روش‌های غیر جراحی زیادی وجود دارند که برای ترمیم و بهبود پارگی رباط توسط پزشک متخصص انجام می‌شوند.

در مراحل ابتدایی اگر شدت علائم سطحی و ساده باشند پزشک روش‌های خانگی مانند کمپرس یخ و استراحت را پیشنهاد می‌کنند. حمام نمک هم یک روش خانگی مؤثر است که باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. برای این روش معمولاً از نمک اپسوم استفاده می‌شود که دارای مقادیر بالایی منیزیم است و خیساندن پا در آن به رفع آسیب کمک می‌کند.

در برخی موارد آتل پا یا بستن آن با یک باند می‌تواند از حرکات اضافی پا جلوگیری کند و درد را کاهش دهد.

استفاده از روش‌های درمانی غیر جراحی برای پارگی رباط مچ پا

زمانی که پارگی رباط مچ پا سطحی و کم باشد روش‌های خانگی می‌تواند تأثیری در روند بهبودی داشته باشند اما هر چه شدت آسیب بیشتر شود نیاز به روش‌های جدی‌تر است. پزشک متخصص پس از بررسی وضعیت بیمار و مشاهده علائم آسیب ابتدا روش‌های غیر جراحی از قبیل توانبخشی را تجویز می‌کند. برنامه توانبخشی برای هر بیماری متفاوت است و حرکات ورزشی که در این برنامه گنجانده می‌شوند با توجه به میزان و درجه پارگی تعیین می‌شوند. این حرکات معمولاً در مطب‌های فیزیوتراپی و در چندین جلسه انجام می‌شوند.

پارگی رباط با درد و التهاب همراه است که پزشک برای تسکین درد و کاهش التهاب از دارو‌های ضد التهاب و مسکن استفاده می‌کند.

روش غیر جراحی بعدی استفاده از لوازم کمکی است. نوار‌های ورزشی، بریس مچ پا، باند‌های الاستیک و… چند نمونه از ابزار‌های کمکی برای آسیب‌های مچ پا هستند. برای آسیب دیدگی‌های شدید پزشک ایرکست را تجویز می‌کند.

فیزیوتراپی در درمان پارگی رباط مچ پا

فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی برای پارگی رباط مچ پا است. این روش نتایج فوق‌العاده‌ای داشته است. حتی افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند باید بعد از یک یا دو هفته تحت فیزیوتراپی قرار بگیرند تا به بهبودی کامل دست پیدا کنند. روش‌های درمانی که در فیزیوتراپی انتخاب می‌شوند کاملاً به شرایط بیمار و نظر پزشک متخصص بستگی دارد. به طور کلی برنامه فیزیوتراپی برای این آسیب متشکل از روش‌های زیر است:

  • امواج صوتی یا اولتراسوند در بهبود ترمیم ناحیه

  • ماساژ و ریلکسیشن و مایوفاشیال ریلیز

  • استفاده از امواج شورت ویو دیاترمی

  • ایجاد بازخورد‌های کلامی و بینایی در تمرینات اصلاحی و تعادلی

  • استفاده از لیزر‌های کم توان و پرتوان در ترمیم ضایعات مچ

  • استفاده از گرما و الکتروتراپی در بهبود گرفتگی‌های عضلانی مچ

  • تقویت عضلات مچ پا از طریق تمرینات طبی

  • بهره‌مندی از خواص مثبت میدان‌های مغناطیسی یا مگنت در ترمیم ضایعات مچ پا

  • نیدلینگ و استفاده از الکتروتراپی همراه با آن در کاهش درد و تنش عضلات درگیر

  • تیپینگ و بریس‌های کمکی

 

درمان پارگی رباط مچ پا با لیزر

لیزر درمانی یکی از روش‌های نوین و کارآمد برای درمان پارگی رباط مچ پا است. این روش توسط فوق تخصص مچ پا انجام می‌شود و یک روش تخصصی است. با این روش هر کشیدگی و هم پارگی تاندون ترمیم می‌شود. افرادی که دچار مشکل کشیدگی یا پارگی رباط می‌شوند دچار درد و التهاب زیادی می‌شوند. با لیزر درمانی می‌توان تا حد زیادی درد را تسکین داد و روند بهبودی را تسریع بخشید.

درمان پارگی رباط مچ پا

لیزر درمانی یک روش ایمن است و طول درمان کاملاً به شدت پارگی و کشیدگی رباط بستگی دارد. در بیشتر موارد برای انجام لیزر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. لیزر درمانی باعث تحریک کلاژن‌سازی می‌شود و بافت‌های اطراف مفصل مچ پا سریعاً بهبود پیدا می‌کنند.

جراحی روش نهایی درمان پارگی رباط مچ پا

زمانی که روش‌های درمانی ساده‌تر جوابگوی درمان پارگی رباط مچ پا نباشند فوق تخصص مچ پا روش جراحی را توصیه می‌کند. این روش قطعی‌ترین و بهترین روش درمان است که برای پارگی‌های کم تا شدید مؤثر خواهد بود. یکی از جراحی‌های رایج آرتروسکوپی است. در این عمل با مشاهده مفصل مچ پا می‌توان استخوان یا غضروف اضافی را حذف کرد. این جراحی با ابزار‌های کوچک انجام می‌شود. روش بعد در درمان پارگی رباط مچ پا احیا کردن است. در روش احیا کردن پزشک رباط پاره شده را با بخیه زدن ترمیم می‌کند. در این جراحی تمام رباط‌ها و تاندون‌های آسیب دیده احیا می‌شوند.

به طور کلی انتخاب روش درمان و جراحی کاملاً به شدت و درجه آسیب دیدگی بستگی دارد. هر روش درمانی که توسط پزشک انجام شود یک سری مراقبت‌های بعد از درمان دارد که رعایت آن‌ها فرایند بهبودی را تسریع می‌بخشد.

دستورالعمل‌های لازم برای جلوگیری از پارگی رباط مچ پا

پارگی رباط مچ پا اغلب به صورت ناگهانی و در اثر پیچ خوردگی مچ اتفاق می‌افتد. یک سری از نکات و دستورالعمل‌ها می‌تواند ریسک این آسیب را کاهش دهد که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اگر فعالیت ورزشی سنگین یا سبک انجام می‌دهید حتماً قبل از تمرین بدن خود را با حرکات سبک و کششی گرم کنید.

  • اگر در سطوح ناهموار مجبور به انجام فعالیت هستید حتماً به طرز قرار‌گیری پا‌ها و حفظ تعادل توجه کنید.

  • اگر در گذشته دچار آسیب در مچ پا شده‌اید حتماً هنگام فعالیت‌های سنگین از بریس‌ها و ساپورت‌کننده‌های مچ پا استفاده کنید.

  • انتخاب کفش برای جلوگیری از این اسیب بسیار مهم است. توجه داشته باشید که کفش انتخابی باید نه بزرگ و نه کوچک باشد و پا در آن تحت فشار نباشد.

  • کفش‌هایی را انتخاب کنید که پاشنه آن‌ها کوتاه باشد تا حین فعالیت دچار پیچ خوردگی نشوید.

  • در فعالیت‌های ورزشی خود حتماً تمریناتی را به تقویت عضلات مچ پا اختصاص دهید و تمرینات بالانس انجام دهید.

  • به تمرینات انعطاف‌پذیری در عضلات دقت کنید. دقت داشته باشید اگر یک فعالیت ورزشی یا روزمره برای شما مخاطره آفرین باشد بهتر است آن را انجام ندهید.

 

بهترین پزشک برای درمان پارگی رباط مچ پا

برای درمان پارگی رباط مچ پا باید به بهترین فوق تخصص مچ پا مراجعه شود. پزشکان متخصص از بهترین روش‌های درمانی با توجه به شدت آسیب استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد پارگی رباط پا نیاز به جراحی دارد و این جراحی توسط متخصص و با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود. این مشکل باید سریعاً پیگیری شود تا جراحی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. مطمئناً اگر سریعاً برای جراحی و درمان اقدام نکنید اثرات ناخوشایند آن را در آینده مشاهده خواهید کرد.

معروف‌ترین پزشکان ایرانی درمان پارگی رباط مچ پا

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که دچار پارگی رباط مچ پا می‌شوند پیدا کردن بهترین فوق تخصص مچ پا است. مفصل مچ پا بسیار حساس است و اگر آسیب ببیند باید درمان‌های تخصصی به کار گرفته شود تا از ایجاد مشکلات احتمالی آینده کاسته شود. این روز‌ها با روی کار آمدن سایت‌های معرفی پزشکان و کلینیک‌های معتبر دیگر افراد دغدغه‌های پیدا کردن پزشکان معروف و شناخته شده را ندارند. معروف‌ترین پزشکان ایرانی در سایت “دکتر پیج” آسان‌ترین راه برای شناخت متخصصین و فوق تخصصین است.

در سایت دکتر پیج لیستی از بهترین متخصصین و کلینیک‌ها برای درمان پارگی مچ پا معرفی شده است که به راحتی با مشاهده نظرات مراجعه‌کنندگان و تجربه‌ی آن‌ها از درمان، بهترین متخصص را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

پیچ خوردگی مچ پا با کشیدگی یا پارگی رباط مچ پا همراه است. این عارضه جزء شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی اسکلتی است. علت‌های مشخصی برای این آسیب وجود ندارد و این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد. اما ریسک پارگی رباط در افرادی که فعالیت‌های شدید ورزشی انجام می‌دهند، افراد کوهنورد و فوتبالیست‌ها، افرادی که مداوم از پله‌ها بالا و پایین ‌می‌روند و… بالاتر است.

این اتفاق زمانی می‌افتد که نیروی کششی زیادی به رباط وارد می‌شود و در اثر این فشار پا به سمت بیرون یا داخل می‌چرخد. به محض ایجاد این اسیب فرد دچار علائمی از قبیل ورم، درد شدید، قرمزی و گرمی و… می‌شود. برای درمان این عارضه باید حتماً به بهترین فوق تخصص مچ پا مراجعه شود تا علائم بالینی فرد بررسی شود و بهترین روش درمان برای او انتخاب شود. معروف‌ترین پزشکان ایرانی در دکتر پیج معرفی شده‌اند تا شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پزشک مورد نظر خود را پیدا کنید.