SiteLogo

ازدواج ناموفق چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

0 664
ازدواج ناموفق چیست

هیچ زوجی دوست ندارد در ازدواج خود شکست بخورد و در نهایت رابطه اش به طلاق منتهی شود.

  • اما چه اتفاقاتی باعث جدایی زوجین می شود؟
  • مهم ترین دلایل یک ازدواج ناموفق چیست؟
  • چطور بفهمیم ازدواج ناپایداری در آینده خواهیم داشت؟

خوشخبتانه نشانه هایی وجود دارد که زوج های مختلف با استفاده از آن می توانند موفقیت یا عدم موفقیت در یک رابطه را تشخبص دهند. اگر زوج ها به موقع از دلایل ازدواج ناموفق آگاه شوند، قبل از عمیق شدن مشکلات آن ها را رفع می کنند و به زندگی خود ادامه می دهند. البته گاهی وقت ها هم تنها راه حل جدایی است که گریزی از آن نیست. با این حال بهتر است همه زوجین از این نشانه ها و علائم مطلع باشند.

 

ازدواج ناموفق چیست

 

دلایل ازدواج ناموفق

مهم ترین دلایل ازدواج ناموفق عبارت است از:

زوجین در دو دنیای متفاوت زندگی می کنند

یکی از دلایل ازدواج ناموفق این است که زوجین در دو دنیای کاملا متفاوت زندگی می کنند. اهداف متفاوتی دارند و حتی دیدگاه های متضادی با یکدیگر دارند. همه این موارد باعث می شود به آرامی از یکدیگر دور شوند و هر یک در زندگی و اهداف شخصی خود غرق شود.

به همین دلیل است که جلسات مشاوره پیش از ازدواج، اهمیت زیادی دارد. زیرا بسیاری از زوج ها، بدون شناخت درست از شخصیت و اهداف طرف مقابل، تصمیم به ازدواج می گیرند و تازه بعد از ازدواج متوجه تفاوت های عمیق بین خود و همسرشان می شوند.

عدم برقراری ارتباط درست با همسر

رابطه مناسب بین زوجین، مهم ترین اصل و اساس یک ازدواج موفق است. عدم رابطه درست میان زوج ها، سوء تفاهمات زیادی به بار می آورد. همچنین اگر زوج ها ارتباط قوی با یکدیگر نداشته باشند، کم کم رابطه آن ها سرد می شود و در نهایت از هم دور می شوند.

تفاوت در اعتقادات

کاملا طبیعی است که زوج ها با دو فرهنگ متفاوت رشد کرده باشند و تفاوت عقیدتی و فرهنگی مختلفی میان آن ها باشد. اما اگر این تفاوت فرهنگی و اعتقادی بسیار شدید باشد، اختلافات زیادی میان آن ها ایجاد می شود. زیرا در هر زمینه با یکدیگر تفاوت دارند و نمی توانند رفتارها و روحیات طرف مقابل را درک کنند. این اختلاف زمانی بیشتر می شود که زوجین تصمیم به بچه دار شدن بگیرند. نوزاد متولد شده در چنین خانواده ای، با نحوه آموزش مختلفی رشد می کند و در نتیجه دچار دوگانگی می شود.

مشکلات شدید مالی

بسیاری از زوج ها بدون توجه به شرایط و اوضاع مالی، تصمیم به ازدواج می گیرند. تصور آن ها این است که پول هیچ ارزشی در زندگی ندارد و همه مشکلات با عشق حل می شود. در حالی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. در دنیای امروز پول اهمیت زیادی دارد.

زیرا بسیاری از نیازهای افراد با استفاده از پول تامین می شود. از طرفی نبود پول و قفر، مشکلات عاطفی شدیدی هم در پی دارد. زیرا باعث می شود زوج ها دائما بر سر مسائل مالی در حال بحث و دعوا باشند. به همین دلیل یکی دیگر از دلایل مهم ازدواج های ناموفق، مشکلات مالی شدید است.

اعتیاد

اعتیاد یکی از بدترین مشکلاتی است که موجب نابودی یک زندگی می شود. فردی که اعتیاد دارد، توانایی فکر کردن و تصمیم گیری را از دست می دهد. همچنین تمام زندگی خود را صرف مواد مخدر می کند. اکثر زوج ها به دلیل اعتیاد یکی از طرفین، تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند.

مشکلات و اختلالات روانی

اختلالات روانی شدید مانند اختلال خودشیفتگی، تاثیر بدی بر زندگی می گذارد. این دسته از اختلالات و مشکلات روانی، زندگی یک زوج ها به آرامی نابود می کنند. هرچند که بسیاری از اختلالات قابل درمان اند، اما این درصورتی است که افراد مشکل خود را بپذیرند و برای رفع آن اقدام کنند. متاسفانه بیشتر زوج هایی که به دلیل مشکلات روحی از یکدیگر جدا می شوند، این پذیرش را ندارند.

انجام رفتارهای توهین آمیز

توهین یکی دیگر از مواردی است که باعث جدایی زوج ها از یکدیگر می شود. اگر رفتار زوجین با تحقیر و توهین همراه باشد، تنها نتیجه ای که دریافت می کنند، جدایی است. زیرا هیچ فردی نمی تواند در کنار همسری زندگی کند که دائما در حال توهین و تحقیر اوست.

بی احترامی

همه زوج ها باید در هر شرایطی به همسر خود احترام بگذارند و به او نشان دهند که فردی ارزشمند است. بعضی از افراد تصور می کنند، تنها در مهمانی ها و جمع های غریبه باید به همسر خود احترام بگذارند و در باقی موقعیت ها به خصوص در خانه، بی احترامی معنایی ندارد. این دیدگاه کاملا اشتباه است. حرمت شکنی یکی از عوامل مهم در ازدواج های ناموفق است. زیرا زندگی کردن در کنار افرادی که شما را بی ارزش می دانند، بسیار سخت است؛ تا جایی که بیشتر افراد تنهایی و مجرد ماندن به ادامه این نوع ازدواج ترجیح می دهند.

ازدواج ناموفق چیست

 

نشانه های ازدواج ناموفق

  • عدم عشق و علاقه بین زوجین
  • عدم صمیمیت
  • بحث و جدل شدید
  • توهین و تحقیر
  • عدم همخوانی باورها و اعتقادات
  • داشتن برنامه ها و اهداف متفاوت
  • مشکلات شدید اجتماعی

 

چطور از ازدواج ناموفق جلوگیری کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج

جلسات مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهم است و هنوز هم بسیاری از زوج ها اهمیت آن را درک نکرده اند. در این جلسات، زوج درمانگر با توجه به ویژگی های هر دو طرف، تشخیص می دهد که برای ازدواج با یکدیگر گزینه مناسبی هستند یا نه.

به این صورت اگر زوجین گزینه های مناسبی برای یکدیگر نباشند و بعدها احتمال اینکه ازدواج آن ها به طلاق منتهی شود، زیاد باشد به راحتی و بدون تجربه مشکلات سخت، از یکدیگر جدا می شوند. بهترین راه‌های ارتباط با مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی پیروزی، سایت این مجموعه و شماره تلفن‌های 02191327517  و 02177431523 است. شما می توانید همین حالا جلسات مشاوره پیش از ازدواج خود را به راحتی از طریق این راه ها رزرو کنید.

اطمینان از ساگاری فرهنگی و خانوادگی

اگر تفاوت فرهنگی آشکاری میان یک زوج وجود داشته باشد، باید از قبل، درمورد این مسائل به توافق برسند. برای مثال یکی از مهم ترین تفاوت های اعتقادی میان زوجین مربوط به مسائل مذهبی است. اگر این تفاوت مذهبی میان زوج ها باشد، باید پیش از ازدواج درباره آن ها صحبت و حد و مرزها را نیز، تعیین کنند.

مهارت های ارتباطی موثر

مهارت های ارتباطی موثر در پایداری یک ازدواج بسیار موثر است. زوج هایی که راه های درست صحبت کردن و گوش کردن، دعوا کردن و غیره آموزش دیده اند، روابط پایدارتری دارند.

انتخاب اهدافی مشترک

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از ازدواج ناموفق انجام دهید، صحبت کردن درباره اهداف و برنامه ها، و تعیین اهدافی مشترک در این باره است. وقتی قبل از ازدواج رسمی، برنامه و اهداف بلند مدت خود را با یکدیگر در میان بگذارید، بعد از ازدواج راحت تر برای آن ها تلاش می کنید و حتی همسرتان به یک نیروی پشتیبانِ شما تبدیل می شود.

دوران آشنایی طولانی

اشنایی طولانی مدت (دوره 3 تا 6 ماهه) قبل از ازدواج بسیار مهم است. زیرا این دوران، بسیاری از حقایق را برای شما آشکار می کند. آمارها نشان می دهد، زوج هایی که قبل از ازدواج، دوران آشنایی را گذرانده باشند، بعد از ازدواج موفق تر عمل می کنند.

 

چند توصیه موثر از کسانی که ازدواج ناموفق داشتند

  • عشق به تنهایی نمی تواند موجب پایداری زندگی زناشویی شود.
  • تلاش برای تغییر افراد کاری بیهوده است.
  • بیش از حد وابسته همسر خود نباشید.
  • بدون حل کردن سوءتفاهمات، نمی توان یک زندگی زناشویی مناسب ساخت.
  • هیچ فردی مجبور نیست، مشکلات زندگی را تحمل کند. اگر راه حل های مختلفی را به کار برده اید و هنوز هم مشکلات سرجایشان باقی هستند، هیچ اشکلالی ندارد که به طلاق و جدایی هم فکر کنید.

 

از ازدواج ناموفق چه درس هایی می توان گرفت؟

  • قدردانی اهمیت زیادی در زندگی زناشویی دارد.
  • مهارت های ارتباطی برای برقراری یک رابطه عاطفی مناسب، بسیار مهم است.
  • زوج هایی که برای خود اهمیت بالایی قائل اند و همیشه سعی می کنند شاد باشند، خوشبخت ترند.
  • اعتقادت فرهنگی و مذهبی تاثیر زیادی بر موفقیت یک ازدواج دارد.
  • شما نمی توانید همسر خود را تغییر دهید، پس سعی کنید بر ویژگی های مثبت او تمرکز کنید.
  • بعد از ازدواج نیازی نیست همه دوستان و اشنایان خود را کنار بگذارید. بهتر است همیشه دوستان نزدیک تان را برای روزهای سخت زندگی، کنار خود نگه دارید.
  • رابطه جنسی با کیفیت اهمیت زیادی در موفقیت زندگش زناشویی دارد.
  • خانواده همسر دشمن شما نیست!
  • چشم وهم چشمی زندگی زناشویی را نابود می کند.