SiteLogo

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

0 3262
Causes-vaginal-rupture-vaginal-delivery-850x507

بارداری تقریباٌ 280 روز یا 40 هفته طول می‌کشد.  مادری که با زایمان طبیعی بچه‌اش را به دنیا بیاورد هفته چهلم بچه را به دنیا می‌آورد و ممکن است چند روز زودتر یا دیرتر مادر زایمان کند.  ممکن است از 38 هفته به بعد تا هفته چهلم بچه به دنیا بیاید و بعضی وقت‌ها به‌ندرت زایمان به 41 هفته می‌رسد که در این صورت باید مراقبت روزانه انجام شود. برای سزارین بهتر است سزارین در هفته 39 بارداری انجام شود تا عوارض مربوط به سلامت جنین در شما به حداقل برسد.

معمولاً نوزادان نارس یا زودرس قبل از هفته 37 بارداری به دنیا می‌آید. و  نوزادانی هم هستند بسیار زودرس هستند و از هفته 23 تا 28 بارداری به دنیا می‌آیند. نوزادان زودرس بین هفته 29 تا 33 بارداری به دنیا می‌آیند.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

آیا زایمان دردناک است؟

درد زایمان دردناک است، اما مانند آنچه دیگران توصیف می‌کنند نیست. این درد مانند درد دوران  قاعدگی است ولی کمی بیشتر است. هنگامی پریودی گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنید. درد زایمان کمی شدیدتر از آن است .

به دنیا آمدن نوزاد چقدر طول می‌کشد؟

اگر زایمان اول باشد، درد زایمان ممکن است تقریباً هشت ساعت طول می‌کشد. اما احتمال دارد زایمان بیشتر یا کمتر طول بکشد. کمتر پیش می‌آید زایمان از 18 ساعت بیشتر طول بکشد. هنگامی‌که دهانه رحم شما تا 10 سانتیمتر باز شود، برای به دنیا آمدن نوزاد باید دو ساعت تلاش کنید.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

بعد از چه مدت مادر بهبود می‌یابد؟

حتی اگر مادر بهبود یابد واژن مادر کمی گشادتر از قبل می‌شود. پروینوم  بدن مادر نیز در طول زایمان کشیده می‌شود و در هنگام زایمان زخمی می‌شود و حداقل تا 2 هفته متورم است و حداقل 6 هفته طول می‌کشد  تا کاملاً بهبود پیدا کند.

چند ساعت طول می‌کشد تا نوزاد به دنیا بیاید؟

هنگامی‌که دهانه رحم باز می‌شود باید به نوزاد کمک کنید به‌طرف کانال تولد وارد شود. زایمان معمولاً 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد اما نوزادان دوم و پس‌ازآن سریع‌تر از نوزاد اول به دنیا می‌آیند.

تغییرات هورمونی در بارداری

  • به علت افزایش هورمون استروژن و پروژسترون در دوران بارداری دچار حالت تهوع و نوسانات خلقی می‌شوید.
  • و همچنین هورمون ریلاکسین نیز موجب علائم فیزیکی همچون درد لگن، از دست دادن تعادل و یبوست می‌شود.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

آزمایش‌های ژنتیک فراموش نشود

در مورد آزمایش ژنتیک حتماً با دکتر خود مشورت کنید] آیا آزمایش‌های ژنتیک و شکل‌های مختلف غربالگری برای شما لازم است انجام گیرد یا نه.

سه نوع آزمایش خون برای خانم‌های باردار وجود دارد که انواع اختلالات ژنتیکی ازجمله سندروم داون، تریزومی 18 و اسپینا بیفیدا (شکاف مادرزاد مهره‌ها) را تشخیص می‌دهد.

در 3 ماهه دوم بارداری پزشکتان به شما پیشنهاد می‌دهد که دیابت بارداری خود را چک کنید. برای این تست باید ماده‌ای شیرین بنوشید و بعدازآن سطح قند خون شما اندازه‌گیری می‌شود.

بعد از هفته پانزدهم بارداری باید آزمایش دیگری انجام شود، اختلالات ‍ژنتیکی همچون آمنیوسنتز ژنتیکی را تشخیص می‌دهد. این آزمایش معمولاً برای زنان بارداری تجویز می‌شود که معمولاً یا بالای 35 سال هستند و یا نتایج غربالگری قبلی‌شان شامل ناهنجاری‌های کروموزومی و اختلالاتی ازاین‌دست بوده و یا اینکه سابقه خانوادگی اختلالات ژ‍ژنتیکی داشته‌اند.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

نشانه‌های آغاز زایمان طبیعی

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند زمان دقیق شروع فرایند زایمان چه زمانی است. تاریخی که پزشک به شما می‌دهد تقریبی است و ممکن است سه هفته پیش‌ازاین تاریخ یا دو هفته پس‌ازآن زایمان کنید که کاملاً طبیعی است.

نشانه‌های زیر به شما خواهد گفت که زایمان شما نزدیک است :

پایین آمدن برآمدگی شکم و احساس سبک‌تر شدن

 این اتفاق به دنبال پایین ‌آمدن سر جنین و آماده شدن بدن برای زایمان رخ می‌دهد .

خروج ترشحات صورتی‌رنگ آغشته به خون از رحم

خروج ترشح صورتی‌رنگ آمیخته به خون از دهانۀ رحم که همان مخاط مسدودکنندۀ رحم یا پلاگ معکوس است و تا این زمان دهانۀ رحم را بسته و از عفونت در امان نگاه داشته بود.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟

پارگی کیسۀ آب

پاره شدن کیسۀ آب، باعث ترشح یا جاری شدن مایع از واژن می‌شود.

 انقباضات رحمی

باوجوداینکه انقباض ماهیچه‌های رحم به‌صورت متناوب و نامنظم با نزدیک شدن به زمان زایمان مسئله‌ای عادی است، معمولاً انقباضاتی که فاصلۀ کوتاهی از هم دارد و منظم هستند، نشانگر شروع شدن درد زایمان است.

اسهال

اسهال مکرر ممکن است نشانۀ نزدیک شدن به زمان زایمان باشد.

روند " زایمان طبیعی " چقدر طول میکشد ؟