SiteLogo

روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین

0 986
روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین

امروزه زنان به دلیل درد زیاد هنگام زایمان طبیعی سزارین را انتخاب می کنند. اما برای سلامتی زنان زایمان طبیعی از اهمیت خاصی برخوردار است. زنان باردار باید تا آنجا که ممکن است زایمان طبیعی کنند و تنها در مواردی مشخص سزارین را انجام دهند.

عمل سزارین چیست؟

سزارین در افرادی که سابقه سزارین قبلی، تنگی لگن، وزن زیاد جنین، یا در مواقعی که پا‌ها یا اندام‌های جنین در مقابل دهانه رحم قرار گرفته باشند یا سر جنین به سمت پایین نچرخیده باشد یعنی جنین در وضعیت بریچ باشد، وجود جفت سرراهی و خون‌ریزی‌های دوران بارداری، انجام می شود.

عمل سزارین می تواند به دو روش بیهوشی و بی حسی موضعی انجام شود. بیشتر متخصصان بیهوشی انجام سزارین را با بی‌حسی موضعی از کمر یا اسپاینال (اپیدورال) پیشنهاد می‌کنند. در این روش توسط سوزن‌های خیلی باریک بین مهره‌های کمر فرد داروی بی‌حس کننده تزریق می‌شود، بنابراین انجام سزارین به کمک این روش بسیار بهتراست، زیرا دارویی به جریان خون مادر و جنین وارد نمی‌شود.

روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین

از جمله عوارض سزارین می توان به خونریزی زمان انجام سزارین و عفونت بعد از آن اشاره کرد. پزشکان تا حد امکان از بیهوشی کامل مادر باردار خودداری می کنند زیرا بیهوشی کامل دارای عواقبی از جمله مشکلات ریه و تنفسی است.

وضعیت زنان باردارحتما باید قبل از انجام عمل سزارین مورد بررسی قراربگیرد. تا اگر مادر باردار دارای بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و مشکل انعقاد خون دارد یا اینکه در طول بارداری به دیابت، فشارخون بالا یا مسمومیت بارداری مبتلا شده است، پزشک متخصص بیهوشی برای جلوگیری از حوادث احتمالی عوارض تمهیدات لازم را برای آنها بیندیشند.

روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین

عوارض دیابت در سزارین:

 زنانی که در طول مدت بارداری مبتلا به دیابت شده اند که در بیشتر موارد چاق هم هستند و جنین بزرگ هم دارند، احتمال اینکه هنگام سزارین به خون‌ریزی یا عفونت پس از عمل سزارین دچار شوند یا اینکه به علت داشتن جنین بزرگ، رحم پس ازعمل سزارین به خوبی جمع نشده باشد و مادر به خون‌ریزی دچار شود، بیشتر است.

از دیگر عوارض سزارین می توان به چسبندگی غیرطبیعی جفت به دیواره رحم اشاره کرد. این مشکل در زنانی که بیشتر از دو بار تحت عمل سزارین قرار گرفته اند بیشتر مشاهده می شود. در چسبندگی غیرطبیعی جفت به دیواره ی رحم در هنگام زایمان حداکثرپس از ده دقیقه از بدنیا آمدن نوزاد باید جفت به طور کامل از رحم خارج شود، اما این اتفاق نمی‌افتد و خون‌ریزی‌های شدید نمایان می شود. و در برخی موارد خطر‌های جانی برای مادر ایجاد می‌شود.

زنانی که دارای سابقه ی کورتاژ و همچنین زنانی که بیشتر از سه تا چهار بار زایمان طبیعی داشته اند احتمال چسبندگی جفت به دیواره ی رحم در آنها بیشتر است. زایمان و عمل سزارین زنانی که دارای مشکل چسبندگی رحم هستند باید در مراکز درمانی مجهز و با وجود حداقل دو پزشک متخصص زنان انجام شود.

روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین

از دیگر عوارض سزارین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال عفونت رحم در سزارین بدلیل باز شدن شکم و رحم اززایمان طبیعی بیشتر است.
  • عفونت های ادراری درعمل سزارین به دلیل صدمه دیدن سیستم ادراری در حین عمل بیشتر است.
  • میزان از دست دادن خون در عمل سزارین تقریبا  دو برابربیشتر از زایمان طبیعی است.
  • خطر عفونت محل بخیه ها
  • احتمال ایجاد یبوست پس از سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است.
  • احتمال خطر پارگی رحم به دلیل باز شدن محل بخیه ها در حاملگی های بعدی وجود دارد.
  • طول مدت بستری در بیمارستان در مادران سزارین شده بیشتر است. و احتمال عفونت بیشتر می شود.

روش‌ ها، عوارض و مراقبت‌ های بعد از سزارین