SiteLogo

اختلالات اضطرابی در کودکان، علائم و راه‌کارهای درمان آن

(دلنیا یوسفی) 10 آبان 1401
0 352
اختلالات اضطرابی در کودکان

اولین روز مدرسه را به یاد دارید؟ شما جز کدام دسته از بچه‌ها بودید؟ آنهایی که با دیدن هم سن و سال‌های خود دست مادر و پدر را رها کردند و بدون خداحافظی در حیاط مدرسه مشغول بازی شدند، یا آنهایی که محکم دست مادر یا پدر گرفته‌ بودند و با گریه به کلاس درس رفتند؟ اگر جز گروه دوم بودید؛ با مشکلی به نام اختلالات اضطرابی در کودکان دست و پنجه نرم کرده‌اید.

البته نمی‌توان گفت همه این نوع اضطراب‌ها غیر طبیعی هستند. کودکان در موقعیت و زمان‌های مختلف نوعی استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. مشکل زمانی جدی می‌شود که استرس به طور مداوم و تکرار شونده برای کودک اتفاق می‌افتد و فعالیت روزمره او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است با پزشکان متخصص مشورت کنید. این مقاله به شایع‌ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و راه‌های درمان آن اشاره کرده است.

 

علائم اختلالات اضطرابی در کودکان چیست؟

اختلالات اضطرابی در کودکان باعث ایجاد ترس، خجالت و شرم در آنها می‌شود. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌اشتهایی
  • نداشتن تمرکز برای انجام فعالیت‌ها
  • اختلالات خواب مانند کم خوابی، بیدار شدن‌های مکرر در طی شب، کابوس‌های شبانه و… .
  • احساس نگرانی ممتد و همیشگی
  • سریع عصبانی شدن. در این حالت گاهی کودک از کنترل خارج می‌شود.
  • داشتن افکار منفی
  • گریه و بیقراری‌های مداوم
  • وابستگی شدید به مادر و پدر
  • در زمان‌های کوتاه مرتبا به سرویس بهداشتی می‌رود.
  • سردرد و دردهای مبهم شکمی
  • شب ادراری
  • گوشه‌گیری
  • ناخن جویدن
  • در درس و مدرسه مشکل داشتن. پیشرفت درسی این بچه‌ها ضعیف است.

اگر در فرزندتان چنین علائمی می‌بینید، بهتر است با دکتر اطفال مشورت کنید. هر چقدر اختلالات اضطرابی در کودکان زودتر تشخیص داده شود، به همان نسبت آسیب روحی و جسمی کمتری متوجه آنها خواهد شد.

برای مشاوره با متخصص اطفال، روانپزشک یا روانشناس در تهران می‌توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. با مراجعه به سایت این مجموعه امکان دریافت مشاوره آنلاین را خواهید داشت. مشاوره آنلاین درمانکده محدودیت جغرافیایی ندارد؛ یعنی ساکنین شهرستان‌ها هم می‌توانند از این خدمت استفاده کنند. همچنین می‌توانید از پزشک متخصص، آنلاین نوبت بگیرید.

اختلالات اضطرابی در کودکان

 

اختلالات اضطرابی رایج در کودکان

اختلال اضطراب جدایی

اختلال جدایی یعنی کودک به شدت نگران نبودن والدین خود است و به سختی از آنها جدا می‌شود. این اختلال در کودکان بسیار شایع است و شاید همه ما به نوعی آن را در کودکی خود تجربه کرده‌ایم. بیایید اینطور بگوییم که اضطراب جدایی، بخشی از رشد کودک است. اگر فرزند یکساله‌تان تمایل به جدا شدن از شما را ندارد و هنگام نبودتان بیقراری می‌کند، به این معنا نیست که دچار این عارضه شده است. در واقع این رفتار تا سن ۲ سالگی طبیعی است و حتی می‌تواند تا سه سالگی نیز ادامه داشته باشد؛ اما پس از آن روند کاهشی پیدا می‌کند.

فوبیا

منظور از فوبیا ترس ناگهانی و بدون منطق است. احساس ترس در کودکان تا حدی طبیعی و نرمال است. بسیاری از خردسالان از حیوانات، حشرات، تاریکی، صدای بلند و… می‌ترسند. اگر این ترس زیاد باشد و بر فعالیت‌های روزمره کودکان تاثیر بگذارد، می‌تواند تبدیل به فوبیا شود.

اضطراب اجتماعی

در این اختلال کودک تمایلی برای حضور و فعالیت در جمع را ندارد. ممکن است بگویید این اختلال همان «خجالتی بودن» است. بسیاری از کودکان خجالتی بودن را در شرایط و زمان‌های مختلف تجربه می‌کنند اما در آن نمی‌مانند؛ اصطلاحا می‌گوییم «یخ‌شان آب می‌شود.»

اضطراب اجتماعی فعالیت‌هایی مانند ارتباط برقرار کردن با دیگران، صحبت کردن با دیگران به صورت رودررو یا پشت تلفن، خرید کردن و … را به شدت با مشکل مواجه می‌کند. در این شرایط کودک عملا قادر به برقراری ارتباط موثر نیست. این کودکان همواره فکر می‌کنند، حرف زدن آنها باعث تحقیرشان می‌شود.

اگر در این زمینه و مشکلات مشابه به مشاوره آنلاین و ویزیت روانشناس، روانپزشک و یا فوق تخصص اعصاب و روان نیاز دارید، می‌توانید روی خدمات آنلاین سلامت درمانکده حساب کنید.

اختلالات اضطرابی در کودکان

 

اضطراب مدرسه رفتن در کودکان

مدرسه یا حتی مهد رفتن برای کودک یعنی اینکه قرار است وارد یک محیط جدید شود. از آن مهم‌تر برای ساعاتی خبری از پدر و مادر نیست. همه اینها باعث اضطراب آنها می‌شوند که معمولا با گذشت یک هفته برطرف خواهد شد. اگر این اضطراب بیشتر طول بکشد باید به فکر چاره باشید. کودکان معمولا اضطراب مدرسه رفتن را با گریه کردن یا بهانه‌هایی مانند دل درد و سردرد نشان می‌دهند.

 

درمان اختلالات اضطرابی در کودکان چگونه است؟

مشاوره

اولین قدم برای درمان اختلالات اضطرابی در کودکان، مشاوره با پزشک متخصص است. متخصص با استفاده از تکنیک‌هایی مانند بازی‌درمانی سعی می‌کند تا به علت اصلی اضطراب در کودک پی ببرد. کودکان در طی بازی احساساتی را بیان می‌کنند که شاید قادر به گفتن آنها نباشند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

در این تکنیک متخصص به دنبال راهکاری است تا وضعیت ذهنی کودک و نوجوان را بهبود بخشد. در درمان شناختی درمانی به مشکلات گذشته توجه نمی شود؛ بلکه مهم مشکلاتی است که اکنون فرد را درگیر کرده است. در طی آن متخصص به بیمار کمک می‌کند تا درک درستی از احساسات، افکار و رفتار‌های خود داشته باشد. در این تکنیک بیمار یاد می‌گیرد که چگونه افکار منفی را شناسایی کند و آنها را تغییر دهد. از CBT برای درمان کودکان و نوجوانان بالای ۱۰ سال استفاده می‌شود.

دارودرمانی

اگر شدت اختلالات اضطرابی در کودک شدید باشد؛ بطوریکه به شیوه‌های غیر دارویی پاسخ ندهد، روانپزشک دارو تجویز می‌کند. حدود ۲ تا ۴ هفته نیاز است تا تاثیرات این داروها را ببینید، بنابراین انتظار تغییرات آنی در رفتار کودک را نداشته باشید. همچنین در کنار تکنیک‌های درمانی باید با کودک خود همراه شوید و به او کمک کنید.

 

تکنیک‌هایی درمان خانگی اختلالات اضطرابی کودکان

  • با رفتارتان به کودک احساس مراقبت، دوست داشته شدن و امنیت بدهید.
  • مهارت‌های کنترل استرس را به کودکان آموزش دهید.
  • کودک را از استرس دور کنید.
  • نقش حمایتی خود از کودک را بدرستی ایفا کنید.
  • با کودکتان وقت بگذرانید.
  • نقاط قوت کودک را تقویت کنید. (منبع: تابناک، همه چیز درباره استرس کودکان)

 

چطور می‌توانم با روانپزشک در تهران مشاوره آنلاین داشته باشم؟

برای مشاوره آنلاین متنی، صوتی و تصویری همین حالا به سایت درمانکده مراجعه کنید. با جستجو تخصص پزشکی مورد نظر، لیستی از پزشکان طرف قرارداد درمانکده در استان تهران برای شما نمایش داده می‌شود. در این لیست اطلاعات کامل پزشکان متخصص درج شده است. با مطالعه این اطلاعات به راحتی می‌توانید پزشک مورد نظر خود را انتخاب کرده و مشاوره آنلاین دریافت کنید. در صورتی که مایل باشید امکان رزرو آنلاین نوبت هم وجود دارد.