SiteLogo

آیا ایمپلنت دندان راه مناسب جایگزین دندان از دست رفته است؟

(دلنیا یوسفی) 29 فروردین 1403
0 183
ایمپلنت دندان

از دست دادن دندان اغلب ترسناک است؛ اما خبر خوب این است که راه های موثری برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد. اغلب دندانپزشکان، ایمپلنت را به خاطر مزایای طولانی مدتی که داراست، برای جایگزینی دندان های از دست رفته توصیه می کنند.

ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده است که ظاهر و عملکردی مانند دندان های طبیعی شما داشته باشد تا از لبخند خودتان احساس رضایت داشته باشید. ایمپلنت دندان که توسط متخصص ایمپلنت مجرب انجام می شود، مزایای زیادی را نسبت به گزینه های جایگزینی سنتی دندان به همراه دارد. در ادامه به معرفی مزایا و معایبی که این روش به همراه دارد به طور مفصل توضیح می دهیم و در ادامه می توانید اطمینان یابید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان بهترین جایگزین مصنوعی مناسب برای دندان های از دست رفته است. دندان های طبیعی از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج قسمت قابل مشاهده ای است که با مینای سفید پوشیده شده است. پشتیبان تاج ریشه دندان است که تا استخوان فک امتداد می یابد. ریشه بخشی از دندان است که به طور موثر با ایمپلنت جایگزین می شود.

ایمپلنت را می توان برای جایگزینی یک دندان، چند دندان مجاور، تمام دندان های از دست رفته در فک، یا برای حمایت از پروتز متحرک یا ثابت استفاده کرد. تعداد ایمپلنت هایی که قرار می گیرند به ترمیم نهایی و مقدار استخوان موجود برای ایمپلنت بستگی دارد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان دارای مزایایی است که بهتر است حتما آن را بدانید:

  1. راحتی، عملکرد طبیعی و مشابه دندان های طبیعی

ایمپلنت دندان طوری طراحی شده است که ظاهر و عملکردی شبیه دندان های طبیعی خودتان دارد. همچنین ایمپلنت این اعتماد به نفس را به بیماران خواهد داد که لبخند بزنند و راحت غذا بخورند بدون اینکه نگران ظاهر خودشان باشند.

ایمپلنت دندان

 

  1. ماندگاری طولانی مدت

عمر مفید ایمپلنت دندان تا 10 سال تخمین می شود اما با مراقبت درست و اصولی از ایمپلنت، تا 30 سال و بیشتر می تواند عمر کند. ایمپلنت دندانی حتی نسبت به پروتزهای دندانی طول عمر بیشتری دارد. برای افزایش یافتن طول عمر ایمپلنت دندان، مراقبت کردن از آن بسیار مهم است. از جمله مواردی که باید برای مراقبت از ایمپلنت در نظر گرفته شود شامل:

  • رعایت بهداشت دندان
  • عدم مصرف دخانیات
  • عدم فشار به دندان ها مثل دندان قروچه کردن
  • جویدن غذاهای نرم
  • مراجعه به دندانپزشک به طور دوره‌ ای

  1. بهبود توانایی خوردن و جویدن

ایمپلنت دندان مثل دندان های طبیعی خودتان در استخوان فک شما قرار میگیرد. با گذشت زمان به حفظ استخوان فک و کاهش قابل توجه تحلیل استخوان کمک زیادی می کند. جایگزین کردن ایمپلنت با دندان های ایمپلنت به شما این امکان را می دهد که بهتر بجوید و واضح تر صحبت کنید.

  1. حفظ استخوان فک

ایمپلنت های دندانی با اجتناب از نیاز به برش دندان های مجاور برای بریج، بافت طبیعی دندان را حفظ می کنند. همچنین استخوان را حفظ می کند و به طور قابل توجهی تحلیل استخوان را کاهش می دهد که منجر به از دست دادن ارتفاع استخوان فک می شود. ایمپلنت‌ دندان همچنین به بازسازی ساختار استخوان فک شما کمک می‌کنند زیرا بار روی ساختارهای دهانی باقی‌مانده دندان‌ها را کاهش می‌دهند.

  1. حفظ زیبایی صورت فرد

ایمپلنت دندان از تغییر شکل صورت جلوگیری می کند. از مهم ترین دلایل استفاده از ایمپلنت دندان حفظ زیبایی چهره است. ایمپلنت دندان با یه پیچ فلزی به جای ریشه دندان استفاده می شود. با گذر زمان استخوان در اطراف ایمپلنت رشد می کند و در جای خود محکم می شود.

ایمپلنت دندان

 

مزایای ایمپلنت دندان در مقابل سایر گزینه های درمانی چیست؟

ایمپلنت دندان نسبت به دیگر روش ها، مزایای زیادی را به همراه دارد که باعث می شود، انتخاب بهتری باشد که شامل موارد زیر است:

  • ایمپلنت دندان مانند دندان های واقعی شماست و شما تفاوتی را احساس نمی کنید.
  • ایمپلنت ها با به عهده گیری عملکرد طبیعی دندان ها در بازیابی نیروی گاز گرفتن و جویدن و هضم بهتر غذا کمک می کند.
  • نسبت به پروتزهای مصنوعی قابل اطمینان تر است.
  • ایمپلنت ها با پیچ و سیلندرهای تیتانیومی به طور ایمن سرجای خود باقی می مانند.
  • روکش ایمپلنت از مواد باکیفیتی ساخته شده است که در برابر آسیب های ناشی از غذا و باکتری و مواد اسیدی بسیار مقاوم است.
  • ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان فک شما جلوگیری می کند.
  • کاشت دندان از افتادگی صورت و چین و چروک زیاد از حد دهان و نازک شدن لب ها جلوگیری می کند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان خطراتی دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان اغلب بی‌خطر هستند و فرآیند نسبتاً راحتی دارند. کسانی که دارای مشکلات مهم سلامتی مانند دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا کنترل نشده یا مشکلات جدی قلبی هستند، ممکن است نیاز به مشورت با پزشک خود قبل از درمان ایمپلنت دندان داشته باشند. متخصص ایمپلنت خطرات ایمپلنت دندانی شما را بررسی خواهد کرد.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز داریم؟

ایمپلنت دندان برای افرادی ایده آل است که یک یا چند دندان از دست رفته دارند و می خواهند بادوام ترین و طبیعی ترین جایگزین را داشته باشند. با این حال، بیمار باید تمایل داشته و بتواند فرآیند تهاجمی تر و طولانی تری را طی کند. بهترین راه تصمیم گیری آگاهانه درباره ترمیم ایمپلنت دندان برای جایگزینی تک دندان، بحث درباره همه گزینه های جایگزینی موجود با یک متخصص ایمپلنت مجرب است.

چرا ایمپلنت در بین دیگر روش های جایگزینی دندان محبوب تر است؟

ایمپلنت دندان به خاطر مزایای بی شماری که داراست از جمله طول عمر بالا، استحکام بالا مورد توجه بیشتری قرار دارد. افرادی که تعداد زیادی از دندان های خود را از دست دادند شاید استفاده از روش های درمانی دیگر مثل دندان مصنوعی را نسبت به ایمپلنت ترجیح دهند؛ چون هزینه کمتری دارد.

اما پروتز دندان با عوارض جانبی زیادی مثل آسیب دیدن لثه، جابه جایی دائمی دندان و ناتوانی در غذاخوردن همراه است. اما پروتزهایی که توسط ایمپلنت پشتیبان شده اند، به بیماران این امکان را می دهد که علاوه بر استفاده از مزیت پروتز دندان از ایمپلنت هم برخوردار شوند. این روش راه حل عالی برای کسانی است که پروتز دندانی دارند.

ایمپلنت دندان برای جلوگیری از از حرکت دندان ها در فضای خالی، گزینه بسیار مناسبی است. در صورت عدم جایگزینی دندان با ایمپلنت ممکن است با بهم ریختگی دندان و نامرتبی دندان ها مواجه شوید.

آنچه در این مطلب خوانده ایم…

در این نوشته به توضیح دلایلی که چرا باید ایمپلنت دندان را انتخاب کنیم، پرداختیم. فهمیدیم که بدون جایگزین کردن دندان از دست رفته باقی دندان ها جابه جا و نا مرتب می شوند. همینطور ایمپلنت دندان نسبت به دیگر روش های کاشت دندان ممکن است کمی پر هزینه باشد؛ اما در عوض عوارض و دردسرهایی که این روش ها دارد بی شمار است. اما در کل بهتر است قبل از انجام هر روشی برای کاشت دندان به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید که آیا واجد شرایط کاشت دندان هستید یا خیر و این روش برای شما عارضه ای به همراه دارد یا خیر.