SiteLogo

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟

0 276
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش درمانی جهت جایگزینی دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. در این روش پیچی با جنس فلز تیتانیوم یا سرامیک در جایگاه دندان از دست رفته قرار می‌گیرد و به‌عنوان پایه برای نصب دندان مصنوعی عمل می‌کند. این روش، راه‌کاری مؤثر و پایدار به جهت درمان دندان افتاده محسوب می‌شود. در گذشته تنها گزینه جایگزینی دندان افتاده برای افراد، پروتزهای دندانی بود، اما امروزه ایمپلنت راه‌حلی راحت و جذاب جهت این گونه درمان‌ها به‌شمار می‌آید. اما چه چیزی باعث تمایز این روش نسبت به پروتزهای دندانی می‌شود؟ میزان دوام آن چقدر است؟ آیا ایمپلنت دائمی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت در بیشتر مواقع و تحت شرایطی خاص ایمپلنت دائمی است و نیازی به تعویض یا ترمیم ندارد؛ اما در برخی مواقع ایمپلنت به تشخیص دندانپزشک باید تعویض گردد.

 

آیا ایمپلنت دندان عمر طولانی دارد؟

بله، در صورتی که از ایمپلنت دندان به خوبی نگهداری شود، عمر طولانی خواهد داشت و ممکن است تا چند دهه باقی بماند. با این حال، عواملی مانند بیماری لثه، لق شدن ایمپلنت، عفونت بافت‌های احاطه کننده یا آسیب ایمپلنت سبب کاهش طول عمر آن خواهند شد. بنابراین برای بالا بردن عمر ایمپلنت و کارایی آن مراقبت، رعایت بهداشت و چکاپ دوره‌ای دندانپزشک بسیار مهم است. اصلی‌ترین دلایلی که باعث بالا بودن عمر ایمپلنت دندان می‌شوند را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • کاشته شدن در استخوان فک: یکی از اجزای تشکیل‌دهنده ایمپلنت، پایه آن به‌شمار می‌آید. پایه ایمپلنت دندان به شکل پیچ است که متخصص آن را درون استخوان فک بیمار ثابت می‌کند تا به‌عنوان ریشه تاج دندان عمل کند. این پایه که از جنس فلز بسیار محکم تیتانیوم است، با بدن سازگاری دارد و دچار خوردگی نمی‌شود. این پایه بعد از گذشت مدتی با استخوان فک پیوند برقرار می‌کند؛ تاج دندان که در مرحله بعد روی پایه مستقر می‌شود نیز جنس بسیار محکمی دارد.
  • ایمپلنت هیچگاه دچار پوسیدگی نمی‌شود: دندان طبیعی وقتی دچار پوسیدگی می‌شود که باکتری‌ها در اثر مصرف مواد قندی، اسیدی تولید می‌کنند که مینای دندان را ضعیف می‌نمایند. در صورت عدم ترمیم پوسیدگی دندان طبیعی، این دندان از بین می‌رود. ایمپلنت دندان هرگز دچار پوسیدگی نمی‌شود، زیرا تیتانیوم نسبت به اسیدهای دهانی بسیار مقاوم است، همچنین سرامیک تاج دندان نیز در برابر پوسیدگی مقاومت دارد.
  • مقاوم در برابر ضربه: فلز تیتانیوم از مستحکم‌ترین فلزات محسوب می‌شود که نسبت به ضربه بسیار مقاوم است و معمولاً از ریشه دندان بسیار قوی‌تر عمل می‌کند؛ اما تاج ایمپلنت دندان در صورت عدم رعایت، ممکن است دچار شکستگی شود. بنابراین در صورتی که از ایمپلنت دندان در برابر فشار یا ضربه مراقبت نشود، احتمال دارد که دچار شکستگی شود. البته در صورت شکستگی یا ترک تاج ایمپلنت دندان، به راحتی ترمیم می‌گردد.

ماندگاری ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

اغلب دندانپزشکان معتقد هستند طول عمر ایمپلنت دندان 25 سال یا حتی بیشتر است. این نظریه تا زمانی صحت دارد که بیمار بتواند به خوبی از ایمپلنت خود مراقبت نماید. برای آنکه ایمپلنت دندان به یک دندان دائمی تبدیل شود، باید شرایط بیمار و روند فرآیند درمان در نظر گرفته شود. در صورت رعایت تمام نکات درمانی، ایمپلنت دندان عمری طولانی خواهد داشت.

نوع و برند ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندان اندازه و جنس‌های متفاوتی دارند. مناسب بودن نوع ایمپلنت برای هر بیمار در جلسه مشاوره از سوی دندانپزشک مشخص می‌شود. هر ایمپلنت پوشش خاصی روی سطح پایه خود دارد که در فرآیند جوش‌خوردن به استخوان فک تأثیر می‌گذارد. بنابراین برند ایمپلنت در کیفیت و ماندگاری آن نقش مهمی دارد.

محل کاشت ایمپلنت

میزان موفقیت ایمپلنت  دندان روی هر کدام از فک‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال طبق تحقیقات انجام شده، در طول 12 سال میزان ماندگاری ایمپلنت روی فک بالا 84 درصد و روی فک پایین 93 درصد است. بنابراین ایمپلنت فک پایین ماندگاری بیشتری از فک بالا دارد.

سلامت دهان و دندان

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان سبب ایجاد بیماری‌های لثه می‌گردد. این بیماری روی بافت نگهدارنده دندان تأثیر می‌گذارد. بنابراین در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی مشکلات پریودنتال ایجاد می‌گردد و طول عمر ایمپلنت کاهش می‌یابد.

تراکم استخوان

تراکم استخوان فک در چهار نوع متفاوت (I، II، III، IV) تعریف شده که نوع یک (I) متراکم‌ترین و محافظت‌شده‌ترین استخوان و نوع چهار (IV) با کمترین تراکم و حفاظت است. هر چه تراکم استخوانی بیشتر باشد، میزان ماندگاری ایمپلنت بیشتر می‌گردد.

سبک زندگی

مصرف دخانیات، مراقبت از دندان‌ها، استفاده از مسواک و نخ دندان، جویدن یا گازگرفتن اجسام سخت همگی عواملی هستند که در میزان ماندگاری ایمپلنت دندان نقش مهمی دارند. شما اگر عادت به مصرف دخانیات دارید بهتر است تا یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت دخانیات مصرف نکنید. نیکوتین احتمال ایجاد عفونت لثه و لق شدن ایمپلنت را بالا می‌برد. با قطع مصرف دخانیات به‌صورت موقت شما به جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک خواهید کرد. همچنین اگر عادت به شکستن آجیل یا باز کردن وسیله‌ای با دندان دارید بهتر است این عادت خود را ترک نمایید.

مهارت دندانپزشک

 هر چه دندانپزشک تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد، شرایط فک بیمار را به درستی تشخیص داده و مراحل کاشت را با تبحر بیشتری انجام می‌دهند.

عادات فردی

دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها به یکدیگر یکی از عاداتی است که سبب خرابی و شکستگی دندان‌های طبیعی و ایمپلنت دندان می‌گردد. بیماری که این عادات را دارد برای اینکه ایمپلنت دندان وی طول عمر قابل ‌قبولی داشته باشد، بهتر است بعد از کاشت از محافظ شبانه استفاده نماید. در برخی موارد دندانپزشک در این بیماران از یک «فیکسچر» پهن‌تر برای بستن بهتر استخوان استفاده می‌کند. بنابراین اگر شما این عادت را دارید، حتماً قبل از شروع روند درمان، دندانپزشک خود را مطلع نمایید.

شرایط بیمار

دیابت، بیماری‌های لثه، تراکم و پوکی استخوان یا مصرف برخی داروهای خاص، بر طول عمر و دوام ایمپلنت تأثیر مستقیمی می‌گذارند. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارویی مصرف می‌کنید، حتماً قبل از شروع فرآیند درمان دندانپزشک خود را مطلع نمایید تا مشخص شود شما کاندیدای مناسبی برای این شیوه درمانی هستید یا خیر.

کلام آخر

درمان به شیوه کاشت ایمپلنت روشی مطمئن، ماندگار و ایمن برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه این شیوه درمانی هزینه‎ بالایی دارد، حتماً قبل از هر اقدامی با دندانپزشک خود مشورت نمایید تا شرایط بدنی شما مورد بررسی قرار گیرد. همچنین را‌ه‌ها و روش‌های مراقبت از ایمپلنت دندان را از دندانپزشک خود سؤال بفرمایید. در صورت رعایت تمام نکات مراقبتی، ایمپلنت دندان شما دائمی خواهد بود.