SiteLogo

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

(دلنیا یوسفی) 30 بهمن 1402
0 6082
مزایای مراقبت از سالمند در منزل

طبق تحقیقات انجام شده نگهداری از سالمند در منزل یکی از بهترین روش های پرستاری از سالمندان است. منظور ما از منزل، منزل شخصی سالمند است، منزلی که سالیان درازی است، سالمند در آن سکونت داشته است. مشکل زمانی آغاز می شود که سالمند دیگر توانایی تنها زندگی کردن را ندارد و یا اینکه بیماری او رو به وخامت گذاشته است. از آنجایی که فرزندان همگی ازدواج کرده اند این امکان وجود ندارد که در خانه پدری خود زندگی کنند و باید فکری به حال شرایط پیش آماده بکنند.

بهترین پیشنهاد ما به شما استخدام پرستار سالمند است. پرستاران سالمندی که در مجموعه آسایش ایده آل گرد هم آمده اند، دارای تخصص های مختلفی اند که کار شما در انتخاب راحت می کنند. از جمله مزایای مراقبت از سالمند در منزل به موارد زیر می توان اشاره داشت:

 

حفظ استقلال و اعتماد به نفس سالمند

سالمندان در خانه خود احساس استقلال می کنند. فرزندان و دیگر اقوام به راحتی می توانند هر زمان که تمایل داشتند به خانه سالمند رفته و با او دیدار نمایند. پرستار سالمند نیز می تواند در ساعات تنهایی همدم سالمند باشد تا او احساس تنهایی نکند.

 

تمامی تدابیر درمانی شخصی سازی می شود

بر خلاف خانه سالمندان، بیمارستان و … خدمات پرستاری در منزل می تواند تمامی مراحل درمان و دوره نقاهت را با سلیقه و نیاز سالمند تطابق دهد. غذایی که مطابق میل بیمار اما سالم است، طبخ کند. داروها و درمان را با توجه به نیاز سالمند تنظیم کند. ساعات مشخصی برای بیرون رفتن و گردش انتخاب کند و …

در منزل، سالمند به بیماری های جدید مبتلا نمی شود

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

حضور در یک مکان عمومی احتمال ابتلای سالمندان به بیماری های جدید را افزایش می دهد. در این جمع ها هر فرد به یک نوع خاصی بیماری واگیردار یا غیرواگیردار یا عفونی مبتلا است. سالمند در معاشرت با این افراد ممکن است به آن بیماری ها مبتلا شود. این در حالی است که در خانه تمامی تدابیر بهداشتی توسط پرستار سالمند اتخاذ شده است.

 

دسترسی ساده تر به پزشکان متخصص

در خانه سالمندان یک متخصص برای ویزیت تمامی بیماران حضور می یابد و این در حالی است که پرستار سالمند می تواند بهترین نوع پزشکان متخصص را برای درمان سالمند معرفی نماید. این امکان وجود دارد که سالمند به همراه پرستار جهت درمان به کلینیک، بیمارستان و حتی مطب پزشک مراجعه کند.

 

در منزل بر روند درمان نظارت می شود

پرستار سالمند با بررسی وضعیت سلامت سالمند می تواند به بهترین شکل آن را گزارش دهد. به عنوان مثال می تواند روزانه میزان فشار خون و قند خون بیمار را اندازه گیری کرده و یادداشت نماید. به این شکل در زمان مناسب گزارش به پزشک ارائه می شود و به این ترتیب نظارت بهتری بر روند درمان بیمار انجام خواهد شد.

 

شناخت پرستار احساس امنیت ایجاد می کند

بر خلاف بیمارستان و خانه سالمندان، در منزل شما شناخت کافی نسبت به پرستار سالمند دارید. این شناخت به شما این اطمینان را می دهد که بتوانید پدر یا مادر خود را با او تنها بگذارید. در ضمن به راحتی می توانید میزان رضایت والدین خود از پرستار را نیز بررسی کنید.

 

در منزل سالمند به درستی حمل و جابجا می شود

در صورتی سالمند دیگر امکان حرکت کردن نداشته باشد، حمل و جابجایی آن برای اعضای خانواده سخت خواهد شد. این در حالی است که با استخدام پرستار مرد می توانید به راحتی او را جابجا کنید بدون اینکه نگرانی بابت شکستگی های احتمالی به وجود بیاید.

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

امکان تعیین وظایف پرستار سالمند

یکی از مهم ترین مزایای مراقبت از سالمند در منزل، امکان تعیین وظایف پرستار است. این شما هستید که تعیین می کنید در طول روز و یا ساعاتی که پرستار در منزل سالمند حضور دارد، چه وظایفی را باید انجام دهد. از جمله وظایفی را که می توان برای این فرد تعیین کنید به موارد زیر باید اشاره داشت:

 

انجام فعالیت بهداشتی سالمند

پرستار سالمند در منزل می تواند سالمند شما را استحمام کند و حتی برای رفتن به دستشویی به او کمک کند.

 

تعویض لباس ها و شستن آن ها

سالمندان پوست بسیار حساسی دارند، مخصوصاً اگر فعالیت حرکتی آن ها کم شود. اگر لباس هایی که سالمند به تن می کند مرتب تعویض نشود و به درستی شسته نشوند، سالمند خیلی زود به زخم بستر مبتلا می شود؛ اما پرستار سالمند به صورت منظم به این موضوع مهم رسیدگی می کند.

 

رعایت نظافت شخصی سالمند

سالمندان نمی توانند به راحتی ناخن های خود را گرفته و حتی موهای خود را شانه کنند. پرستار سالمند با انجام این کارها به بهتر شدن روحیه سالمند و به حفظ نظافت شخصی او کمک می کنند.

 

تشویق سالمند به حرکت کردن

سالمندان اغلب به دلیل دردهای عضلانی که دارند ترجیح می دهند بیشتر استراحت کنند. این نشستن و خوابیدن های بیش از اندازه خیلی زود می تواند سالمند را به بیماری های خاص مبتلا نماید. پرستار سالمند با انجام حرکات ورزشی و حتی بیرون بردن سالمند، او را برای حرکت تشویق می کند.

 

رسیدگی به وضعیت سلامت سالمند

پرستار سالمند روزانه فشار خون و در صورت نیاز قند خون بیمار را اندازه گیری می کند. به این شکل می تواند به بهبود روند درمان سالمند کمک کند.

 

انجام تزریقات و کمک های اولیه پزشکی

در صورتی که سالمند نیاز به تزریق داشته باشد و یا به دلیل وجود زخم ها پانسمان نیاز داشته باشد، این پرستار سالمند در منزل این فعالیت ها را انجام خواهد داد.

 

تنظیم دقیق زمان مصرف داروها

همه سالمندان در طول روز داروهای متعددی مصرف می کنند. تنظیم دقیق زمان مصرف داروها این حسن را دارد که بیمار در کوتاه مدت، شاهد بهبود وضعیت سلامت خود خواهد بود.

 

هم صحبتی با سالمند

شاید مهم ترین دلیل استخدام پرستار سالمند، وجود یک هم صحبت برای سالمندان است. فردی که بتواند به حرف های سالمند گوش دهد و با او همدردی نماید. داشتن صبر و حوصله یکی از مهم ترین ویژگی های پرستاران سالمند است؛ چرا که این قشر بیش از دیگران احساس تنهایی می کند و گاه تندخو می شوند.

 

انجام فعالیت تقویت حافظه در منزل

سالمندان بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آلزایمر هستند. از این رو پرستار سالمند با انجام بازی ها و فعالیت های خاص تلاش می کند حافظه سالمند را تقویت نماید. این فعالیت های در سالمندان مبتلا به آلزایمر، روند ابتلا را کاهش می دهد.

 

طبخ غذا با توجه به سلیقه و رژیم غذایی سالمند

سالمندان اغلب باید رژیم های غذایی کم چرب و کم نمک داشته باشند. برای بعضی از آن ها مصرف گوشت نیز مضر است. پرستار سالمند در منزل به خوبی می تواند غذاهایی مطابق با سلیقه سالمند طبخ کند که مطابق با رژیم غذایی بیمار نیز باشد.

 

انجام امور منزل به درخواست سالمند

پرستار سالمند با انجام کارهای خانه مطابق با سلیقه سالمند در افزایش احساس آرامش سالمند تأثیر می گذارد. این فعالیت ها شامل تمیز کردن کمدها، نظافت سرویس بهداشتی، جارو کردن و گردگیری، مرتب کردن لباس ها و … می شود.

 

کلام آخر

لازم است بدانید که در بین همه پیشنهادهایی که درباره نحوه نگهداری از سالمندان می شنوید، بهترین روش استخدام پرستار سالمند است. در این مطلب با بیان مزایای این کار، تلاش داشتیم بهترین روش را برای مراقبت از عزیزانتان معرفی کنیم. ما در مجموعه آسایش ایده آل مجموعه ای از پرستاران با تجربه را گرد هم آوردیم تا شما بتوانید با توجه به نیاز و خواسته خود بهترین انتخاب را داشته باشید.