SiteLogo

عوارض به پشت خوابیدن در بارداری

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 2323
عوارض به پشت خوابیدن در بارداری3

در دوران بارداری اتفاقات زیادی برای بدن خانم ها می افتد، اما کم خوابی و اختلال در خواب از جمله مواردی است که تقریبا همه خانم های باردار با آن مشکل دارند، مخصوصا در ماه های آخر بارداری که بزرگی شکم و وزن آن واقعا آزار دهنده است. .اما بدون تعارف بریم به  سراغ اصل مطل ب، وضعیت صحیح خوابیدن در بارداری و وضعیت خوابیدن اشتباه در بارداری چیست؟

زنان باردار باید از چه الگوهای خوابی اجتناب کنند؟

اگر از طرفداران خوابیدن به پشت هستید باید در ماه های آخر بارداری این عادت را فراموش کنید. خوابیدن به پشت در دوران بارداری باعث ایجاد کمردرد، مشکلات تنفسی، بواسیر و افت فشار خون می شود که به این معنی است که گردش خون در بدن بسیار پایین است و در نتیجه نوزاد خون کافی دریافت نمی کند. با بزرگ شدن شکم، نمی توان به تنهایی بخوابد، علاوه بر این که برای جنین خطرناک است، بهتر است این وضعیت را برای خوابیدن فراموش کنید.

 

عوارض به پشت خوابیدن در بارداری3

بهترین حالت خوابیدن در دوران بارداری

در انگلیسی اصطلاحی برای دراز کشیدن به پهلو دارد. SOS به پهلو خوابیدن گفته می شود. به زنان باردار توصیه می شود که به پهلوی چپ و در حالی که زانوی چپ خود را خم کرده اند بخوابند. برای جلوگیری از درد در زانوها و پاها، یک اسکلت محکم و مربعی زیر پای چپ قرار دهید. این کار از فشار بر روی شکم جلوگیری می کند، علاوه بر اینکه پاها را از هم باز نگه می دارد تا به خواب بروند، علاوه بر این از سر خوردن بالش زیر پا در شب جلوگیری می کند.

 

ماهیت این وضعیت خوابیدن برای زن باردار و جنین او چیست؟

این الگوی خواب کمردرد را کاهش می دهد و همچنین به ستون فقرات اجازه می دهد صاف بماند. همانطور که قبلا گفتیم، انتخاب چپ و راست نیز مهم است. خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود خون و مواد مغذی راحت تر به جفت و جنین برسد. اگر در خواب از این حالت خسته شده اید و می خواهید به پهلوی راست برگردید، اشکالی ندارد، اما بهتر است بیشتر به پهلوی چپ بخوابید.

اگر هنوز ناراحت هستید، راه حل ساده دیگری وجود دارد. آنها می توانند غلت بزنند و در حالت نیمه نشسته دراز بکشند و به انبوهی از بالش ها تکیه دهند. خبر خوب این است که بسیاری از مادرانی که به پشت می خوابند به طور غریزی از خواب بیدار می شوند و وضعیت خواب خود را تغییر می دهند. و در این حالت خواب راحت ندارند.

عوارض به پشت خوابیدن در بارداری3

 

گاهی اوقات که مادر فراموش می کند وضعیت خواب خود را تغییر دهد، نوزاد برای یادآوری به او لگد محکمی می زند. جالب است بدانید رحم برخی از خانم ها آنقدر سنگین نمی شود که به رگ بزرگ فشار بیاورد، بنابراین خوابیدن به پشت برایشان مشکلی ندارد. مانند سایر نکات بارداری، بهتر است به پشت نخوابید.

اگر اغلب می بینید که به پشت دراز کشیده اید، کنترل خود را از دست ندهید و نگران نباشید، فقط سعی کنید به این وضعیت خوابیدن عادت نکنید زیرا سعی می کند در دوران بارداری بهتر بخوابید. اکثر پزشکان خوابیدن به پشت را در ماه چهارم بارداری، بر اساس حدود 20 هفته و بعد از آن، توصیه نمی کنند. در مادران، خوابیدن به پشت به آئورت، وریدهای بزرگ و سایر اندام‌ها فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد مشکلات زیر می‌شود:

-کاهش یا افزایش فشار خون

– حالت تهوع
– مشکل در تنفس
– سرگیجه
– احساس سردی و لطافت پوست.
– اسیدیته
– معده درد
– کاهش جریان خون جنین
کاهش دریافت اکسیژن توسط جنین.
– کاهش انتقال مواد مغذی به جنین

عوارض به پشت خوابیدن در بارداری3