SiteLogo

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی

0 1627
pregnant-woman-sleeping

همه ی انسان ها خوابیدن و استراحت کردن را دوست دارند و با خوابیدن بدن به آرامش می رسد. میزان خواب متوسط برای بدن انسان حدود 8 ساعت است. اما در دوران بارداری به دلیل تغییر سیستم بدن ممکن است از میزان خواب کاسته شود. ما در اینجا عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی را بررسی می کنیم.

 

آیا خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی ضرر دارد؟

خوابیدن روی شکم در سه ماهه ی اول بارداری ممکن است برای سلامتی مادر و جنین خوب نباشد زیرا باعث ایجاد ناراحتی مادر و جنین می شود.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی

خوابیدن روی شکم در سه ماهه ی نخست حاملگی

سه ماهه ی نخست حاملگی: خوابیدن روی شکم در اوایل دوران حاملگی عوارض خاصی ندارد. در مراحل نخست حاملگی چون رحم در پشت استخوان کبد  قرار می گیرد از آسیب و هرگونه فشار خارجی به جنین جلوگیری می‌کند.

سه ماهه دوم دوران حاملگی:

تقریبا می توان گفت سه ماهه ی دوران حاملگی دوران تجربه ی همه ی درد ها و نارحتی ها است. خوابیدن روی شکم در سه ماهه ی دوم بارداری باعث سوزش سر دل می شود زیرا با خوابیدن روی شکم فشار بیشتری به اندام ها وارد می شود. همچنین در این مرحله رحم فشار بیشتری به دستگاه گوارشی وارد می کند.

سه ماهه سوم دوران حاملگی:

در سه ماهه ی اخر حاملگی جنین به سرعت رشد می کند و بزرگتر می شود و خود را برای به دنیا آمدن آماده می کند. در سه ماهه ی اخر حاملگی خوابیدن روی شکم فشار زیادی به رگهای اصلی که وظیفه ی پمپاژخون از قلب به پاها را به عهده دارند وارد می کند. و در عملکرد گردش خون اختلال ایجاد می کند. ودر تغذیه ی جنین تاثیر می گذارد و مواد دریافتی توسط جنین کم می شود.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی

مناسب ترین حالت خواب در دوران حاملگی

به پهلو خوابیدن در دوران حاملگی مناسب ترین حالت خوابیدن است. زیرا باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون و بهتر کارکردن کلیه ها می شود. بسیاری از پزشکان معتقدند که خوابیدن به سمت چپ  در دوران حاملگی مناسب تر است زیرا باعث تغذیه مناسب جنین درون رحم می‌شود.

خوابیدن به پشت در دوران حاملگی

با خوابیدن روی پشت در دوران حاملگی ،رحم فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند. که باعث اختلال در عملکرد جریان خون،درد کمر و بواسیر می شود. اختلال در خون رسانی به جنین باعث کاهش مواد غذایی در جنین می شود و همچنین در فشار خون مادر باردار تاثیر می گذارد و باعث سرگیجه و سر درد می شود.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی

از مهمترین عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی:

  1. خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی می‌تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد.
  2. خوابیدن روی شکم به کمر فشار وارد می کند و منجر به کمردرد می شود.
  3. خوابیدن روی شکم با فشار بر روی سینه ها می تواند موجب ناراحتی شود.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی

راهکارهای مناسب برای خواب بهتر

  1. داشتن رژیم غذایی مناسب
  2. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند دربهتر خوابیدن شما مفید باشد. از خوردن غذاهای تند و اسیدی بپرهیزید زیرا می‌تواند باعث سوزش سردل شود و خوابیدن را دشوار کند.
  3. حذف استرس
  4. استرس و نگرانی یکی ازبدترین عامل بر هم زدن خواب بشمار می آید.
  5. ورزش
  6. در دوران حاملگی میتوان با اجام ورزش های ساده به بهبود خواب کمک کنید.
  7. انتخاب بالش های مخصوص برای دوران حاملگی
  8. لباس
  9. در دوران حاملگی و هنگام خواب فرد باید از لباس های نخی و گشاد استفاده کند.

عوارض خوابیدن روی شکم در دوران حاملگی