SiteLogo

نگهداری از سالمند در خانه سالمندان به همراه پرستار سالمند

(دلنیا یوسفی) 30 بهمن 1402
0 486
مراقبت سالمند

سالمندی یکی از دوره‌های زندگی هر انسان است که با کاهش نیروی حیاتی در فرد همراه است. امروزه با پیشرفت علوم پزشکی و رعایت بهداشت، مرگ‌ومیر کاهش پیدا کرده‌است و به همین دلیل در جامعه، نگهداری از سالمند بیش از گذشته مورد توجه است.

نگه‌داری از افرادی که به‌دلیل افزایش سن یا بیماری توانایی انجام کارهای شخصی خود را ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. پیری و سالمندی دوره‌ای اجتناب‌ناپذیر در زندگی هر فردی است و به همین دلیل نباید به آن به چشم یک بیماری نگاه شود و تنها نیاز به بهداشت و درمان در این دوره برطرف شود، بلکه باید نیازهای روحی و روانی سالمندان نیز بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

بهترین مکان برای افزایش روحیهٔ افراد سالمند، زندگی در کنار خانواده است، اما گاهی اوقات خانواده‌ها به دلایل مختلفی، توانایی نگه‌داری از افراد سالمند را ندارند. به همین دلیل مکان‌هایی به نام خانه سالمندان به‌وجود آمده‌است که در این مکان‌ها، از افراد پیر و سالمند مراقبت می‌شود. نگهداری از سالمند در این مکان، توسط پرستار سالمند انجام می‌شود.

برای افزایش امید به زندگی در افراد سالمند در خانه سالمندان، علاوه‌بر نیازهای بهداشتی و جسمی، به نیازهای روحی آن‌ها نیز توجهٔ ویژه‌ای می‌شود. در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با شرایط نگه‌داری سالمندان در این مکان بیشتر آشنا کنیم.

 

خانه سالمندان چگونه جایی است؟

در جامعهٔ امروزی، افزایش سالمندی و عدم توانایی خانواده‌ها در نگه‌داری از افراد سالمند، بسیار پررنگ شده‌است. از آنجایی که سالمندی دوره‌ای اجتناب‌ناپذیر از زندگی هر انسان است، مسئله نگه‌داری و محافظت از فرد سالمند اهمیت زیادی دارد.

خانه سالمندان به محلی گفته می‌شود که در آنجا از افرادی که توانایی جسمانی خود را به‌دلیل کهولت سن ازدست‌داده‌اند مراقبت می‌شود.

برخلاف تصور بسیاری از عموم مردم، خانه‌های سالمندان مانند اقامتگاه اجباری یا تبعیدگاهی برای افراد سالمند نیست. بیشتر این خانه‌ها دارای محیطی زنده و پویا هستند و به‌تمامی نیازهای روحی و روانی افراد سالمند توجه می‌شود. در این مکان‌ها، نگهداری از سالمند، توسط پرستار سالمند انجام می‌شود. همچنین پزشک‌های متخصص نیز به‌صورت شبانه‌روزی در این مکان فعالیت می‌کنند و افراد سالمند را تحت‌نظر دارند، به همین دلیل سالمندهایی که دارای بیماری‌های خاصی هستند، به‌خوبی در این مکان تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

 

خدمات خانه سالمندان کدام است؟

خانه سالمندان محیطی برای نگه‌داری موقت یا بلندمدت از افرادی است که به‌دلیل افزایش سن یا بیماری، توانایی جسمانی خود را ازدست‌داده‌اند. در این مکان امکانات لازم برای مراقبت از افراد بیمار و کم‌توان به‌طور کامل وجود دارد، به همین دلیل شرایط نگه‌داری هر فرد با هر نوع ناتوانی در خانه سالمندان وجود دارد. باوجوداین، بیشتر خانه‌های سالمندان به‌صورت خصوصی هستند و به همین دلیل ازلحاظ امکانات، تفاوت‌هایی باهم دارند. باوجوداین، براساس سازمان بهزیستی و مراقبت از افراد ناتوان، همهٔ خانه‌های سالمندان موظف هستند که خدمات زیر را به افراد ارائه دهند:

1- مراقبت‌های پزشکی از سالمند

در همهٔ خانه‌های سالمندان مراقبت‌های پزشکی از سالمند در اولویت اول کار قرار دارد، زیرا بیشتر افرادی که به خانه سالمندان مراجعه می‌کنند، دارای بیماری و ناتوانی جسمانی هستند. وجود پزشک و پرستار سالمند به‌طور شبانه‌روزی در این مکان از اهمیت زیادی برخوردار است. نیاز سالمندان به نگه‌داری و مراقبت‌های پزشکی بسیار زیاد است و این نیاز در خانه سالمندان به‌خوبی بر طرف می‌شود.نگهداری از سالمند به‌صورت ویژه‌ای انجام می‌شود و به‌تمامی نیازهای جسمی و روحی سالمند توجه می‌گردد.

مراقبت سالمند

2- تغذیهٔ مناسب با توجه به رژیم غذایی سالمند

معمولاً افراد سالمند به‌دلیل بیماری‌هایی که دارند، نمی‌توانند هر نوع مواد غذایی را مصرف کنند، به همین دلیل نکتهٔ مهمی که در خانه سالمندان به آن توجه می‌شود، تغذیهٔ فرد سالمند است. در این مکان هر فرد سالمند با توجه به رژیم غذایی‌ای که دارد، نوع غذای خاصی را دریافت می‌کند. برنامه غذایی هر فرد متفاوت است و این برنامه به‌خوبی توسط پرستار سالمند رعایت می‌شود.

3- فراهم‌کردن فضای مناسب

فضای مناسب جهت استراحت و تفریح افراد سالمند یکی دیگر از نکات مهمی است که در خانه سالمندان موردتوجه است. فضای نگه‌داری سالمند تأثیر بسیار زیادی بر روحیه و سلامت روانی فرد دارد و به همین دلیل خانه سالمندان باید محیطی زیبا و پویا داشته باشند. امکانات تفریحی مناسب برای سالمندان جهت پرکردن اوقات فراغت آن‌ها نیز مسئله مهمی است که به آن توجه می‌شود.

4- فعالیت‌های جسمی و ذهنی مناسب

فعالیت‌های جسمانی و ذهنی در سلامت روحی و روانی سالمندان تأثیر بسیار زیادی دارد. اکثر افراد سالمندی که در خانه سالمندان نگه‌داری می‌شوند، افسردگی می‌گیرند و امید به زندگی در آن‌ها به‌شدت کم می‌شود، به همین دلیل نیز توجه به فعالیت‌های جسمی و ذهنی افراد سالمند در خانه سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

معمولاً در این مکان، افراد سالمند به کمک پرستار یا فیزیوتراپیست، فعالیت‌های جسمانی متناسب با وضعیت بدنی خود انجام می‌دهند. در صورتی که سالمند خود توانایی انجام حرکات ورزشی را داشته باشد، می‌تواند بدون نیاز به کمک پرستار یا شخص دیگری، حرکات ورزشی را انجام دهد.

5- بهداشت فردی

بهداشت و نظافت افراد سالمند مسئله مهمی است که در خانه سالمندان به‌خوبی رعایت می‌شود. پرستار سالمند از فرد سالمند نگه‌داری می‌کند و به او در رعایت بهداشت فردی کمک می‌کند. اکثر سالمندانی که توانایی جسمانی کمی دارند، نمی‌توانند به‌صورت مستقل بهداشت فردی خود را رعایت کنند. برای نگه‌داری از این سالمندان، پرستارها به‌صورت شبانه‌روزی در این مکان فعالیت می‌کنند.

ازجمله نکات بهداشتی‌ای که به آن توجه می‌شود عبارت است از: شستشوی مرتب لباس‌ها، عوض‌کردن لباس سالمند به‌صورت روزانه، استحمام و شستشوی سالمند، اصلاح موهای زائد سروصورت و…

 

مزایا و معایب خانه سالمندان

نگهداری از سالمند در خانه سالمندان، مزایا و معایب خاصی به‌دنبال دارد. برخلاف تصور اکثر مردم، محیط خانه‌های سالمندان بسیار پویا و زنده است و تا حدود زیادی به نیازهای جسمی و روحی سالمند توجه می‌شود. پزشکان و پرستارها به‌صورت شبانه‌روزی، مشغول نگه‌داری از افراد سالمند هستند. امکانات رفاهی متناسب با حال و روز آن‌ها به‌خوبی فراهم شده‌است. باوجوداین، تحقیقات نشان داده‌است که امید به زندگی در بین سالمندهایی که در این محیط نگه‌داری می‌شوند به‌شدت کاهش می‌یابد. از طرفی، افراد سالمندی که از طرف خانواده و دوستان حمایت می‌شوند و در جامعه قرار دارند، سرزنده‌تر هستند و امید به زندگی بیشتری دارند.

از آنجایی که افراد در پیری ناتوان می‌شوند و استقلال خود را برای انجام بسیاری از کارهای شخصی از دست می‌دهند، وجود فردی که به‌صورت مداوم از آن‌ها نگه‌داری کند ضروری است. در خانه سالمندان نگهداری از سالمند توسط پرستار سالمند به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود، به همین دلیل فرد سالمند در خانه سالمندان آسایش بیشتری دارد. خانواده‌هایی که دارای فرد سالمند هستند، باید به این نکته توجه داشته باشند که سلامت روحی و جسمی افراد سالمند تا حدود زیادی تحت تأثیر روحیه و امید به زندگی آن‌ها قرار دارد.

بیشتر سالمندانی که خانه سالمندان سپرده می‌شوند، احساس طردشدگی و تنهایی شدیدی می‌کنند و همین امر باعث افزایش شدت بیماری‌های روحی و روانی در آن‌ها می‌شود، به همین دلیل با وجود شرایط ویژه در خانه‌های سالمندان، نگهداری از سالمندتوسط اعضای خانواده می‌تواند برای این افراد بهتر باشد.

مراقبت سالمند

 

جایگزین‌های خانه سالمندان

با توجه به معایبی که خانه سالمندان دارد، برای افزایش سلامتی روحی و روانی سالمند و نگه‌داری بهتر از آن‌ها، می‌توان از روش‌های دیگری استفاده کرد. در تمامی نقاط دنیا برای نگه‌داری از سالمندان، گزینه‌های دیگری به‌جای خانه سالمندان وجود دارد. برخی از این روش‌ها می‌تواند برای سلامت روحی سالمند بهتر باشد.

ازجمله روش‌های جایگزین خانه سالمندان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- مراقبت خانگی

یکی از روش‌های جایگزین خانه سالمندان مراقبت خانگی از سالمند است. در این روش، نگهداری از سالمندتوسط افراد خانواده، فامیل، دوست و آشنا انجام می‌شود. تمامی کارهای مربوط به نگهداری از سالمند مانند تهیهٔ غذا، استحمام، عوض‌کردن لباس، فعالیت‌های جسمانی و… به کمک اعضای نزدیک سالمند انجام می‌شود. این نوع مراقبت تأثیر بسیار خوبی بر روی سلامت روحی فرد سالمند دارد.

برای افزایش آسایش سالمند، افراد می‌توانند امکانات رفاهی مانند تخت، ویلچر، توالت‌فرنگی و… را تهیه کنند.

2- مراقبت روزانه از سالمند

برخی از سالمندها در وضعیتی هستند که امکان تنها گذاشتن آن‌ها به مدت چند ساعت نیز وجود ندارند. در این مواقع، افراد می‌توانند با مراکزی که مراقبت روزانه از سالمندان انجام می‌دهند تماس بگیرند. در این مراکز، افرادی فعالیت می‌کنند که می‌توانند برای مدت‌زمان کوتاهی، از افراد سالمند در خانه مراقبت کنند.

3- مراقبت فرجه‌ای

گاهی اوقات ممکن است پرستار سالمند نیاز به استراحت داشته باشد یا به هر دلیل دیگری نتواند برای مدت زمانی از سالمند نگه‌داری کند. در این مواقع، افراد می‌توانند از مراکز ارائه‌دهندهٔ مراقبت فرجه‌ای کمک بگیرند. در این صورت، پرستاری کاملاً حرفه‌ای از سالمند در خانه یا خانه سالمندان مراقبت می‌کند. در مراقبت فرجه‌ای، نگهداری از سالمند به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود، به همین دلیل نیازی به نگرانی برای حال سالمند نیست.

4- انجمن‌های کمک به زندگی

برخی از انجمن‌ها باعنوان انجمن کمک به زندگی به‌وجود آمده‌اند که به افراد سالمندی که در انجام برخی از کارهای خود ناتوان هستند کمک می‌کنند. این انجمن‌ها با خانه سالمندان فرق دارند. در این انجمن، از افرادی مراقبت می‌شود که توانایی زندگی به‌صورت مستقل را دارند ولی در انجام برخی از کارهای نیازمند کمک هستند. در این انجمن‌ها، یک‌ خانهٔ بزرگ اجاره می‌شود و در آنجا به افراد سالمند جهت انجام کارهای روزمره کمک می‌شود.

5- دریافت خدمات پرستار سالمند

خانواده‌هایی که توانایی مراقبت از سالمند را ندارند، می‌توانند با کمک‌گرفتن از یک پرستار سالمند، از آن‌ها مراقبت کنند. این روش جایگزین خوبی برای خانهٔ سالمندان است. این روش برای افرادی مناسب است که امکان مراقبت به‌صورت دائمی از فرد سالمند را ندارد. یا این‌که مهارت لازم جهت انجام برخی کارهای را نداشته باشند. فرد سالمند در این صورت احساس تنهایی و انزوا نمی‌کند و به همین دلیل به‌سلامت روحی و روانی او نیز آسیب نمی‌رسد، ازاین‌رو نگهداری از سالمند در خانه انجام می‌شود و نیازی به مراجعه به بیمارستان یا مکان خاصی نیست.

مراقبت سالمند

 

معرفی بهترین خانه سالمندان شرق تهران

در شهر بزرگی مانند تهران، تعداد زیادی خانه سالمندان وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای یک‌سری امکانات رفاهی هستند. یکی از بهترین خانه‌های سالمندان در شرق تهران خانه سالمندان گلبرگ است. این آسایشگاه امکانات بسیار خوبی جهت نگه‌داری از افراد پیر و ناتوان دارد. گلبرگ یک‌ خانه سالمندان مجهز است که از هرلحاظ، نیازهای جسمی و روحی افراد سالمند را بر طرف می‌کند. این آسایشگاه در محیطی ویلایی قرار دارد که فضای آرام و دنج دارد. اتاق‌های این مکان به‌صورت خصوصی و در ظرفیت‌های دو، سه و چهار تخته هستند. تمامی اتاق‌ها کاملاً بهداشتی و تمیز هستند و به‌صورت مداوم نظافت می‌شوند. کادر پزشکی این مجموعه بسیار حرفه‌ای و مجرب هستند، به همین دلیل نگهداری از سالمند، به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

در خانه سالمندان گلبرگ، تفریح‌های مفرح و سالمی جهت افزایش سلامتی روحی و روانی افراد سالمند انجام می‌شود. ازجمله این تفریح‌ها می‌توان به برگزاری انواع مراسمات و جشن‌های تولد، اردوهای یک‌روزه، ورزش و… اشاره کرد. در این مکان با کمک فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای، به افراد سالمند کمک می‌شود تا حرکات ورزشی متناسب با وضعیت بدنی خود انجام دهند. با این کار علاوه‌بر سلامت جسمانی، به‌ سلامتی روحی آن‌ها نیز کمک زیادی می‌شود.

 

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که سالمندی یکی از دوره‌های اجتناب‌ناپذیر از زندگی هر فرد است که به‌دلیل افزایش سن، نیروی حیاتی در افراد کم می‌شود، به همین دلیل بیشتر افراد سالمند استقلال خود را در انجام برخی از کارهای شخصی از دست می‌دهند و نیاز به مراقبت اطرافیان پیدا می‌کنند.

گاهی اوقات در خانواده‌ها امکان نگه‌داری از سالمندان وجود ندارد، به همین دلیل در این شرایط، بهترین کار سپردن فرد به خانه سالمندان است. خانه سالمندان محیطی برای نگه‌داری از افراد سالمند و کم‌توان است. در این محیط، از افراد سالمند به‌صورت تخصصی مراقبت می‌شود و به آن‌ها کمک می‌گردد تا بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

نگهداری از سالمنددر این مکان، توسط پرستار سالمند که از مهارت و تجربهٔ کافی برخوردار است انجام می‌شود. خانه سالمندان گلبرگ یکی از بهترین خانه‌های سالمندان در شرق تهران است. گلبرگ یک‌ خانه سالمندان مجهز است که برای نگه‌داری از سالمندان گزینهٔ بسیار مناسبی است. اگر به‌دنبال خانه سالمندان شرق تهران هستید، می‌توانید به آسایشگاه گلبرگ مراجعه کنید.