SiteLogo

ورزش برای کودکان در سنین مختلف.

0 1075
ورزش برای کودکان در سنین مختلف.

ورزش  کردن برای کودکان مانند بازی بسیار هیجان انگیز و محرک است و همچنین برای رشد بهتر بدنی بسیار مهم و ضروری است اما والدین باید در مورد بهترین ورزش برای کودکان در گروه های سنی مختلف اطلاعات لازم را بدانند.

ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر تاثیر بر رشد جسمانی کودکان، در رشد عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی آنها موثر بوده و باعث افزایش اعتماد به نفس، کسب قدرت و مقاومت بدنی، داشتن نظم فردی و بهبود مهارت ها ی تفکر انتقادی می شود.

کودکانی که به صورت گروهی ورزش می کنند از یکنواختی در کار گروهی اجتناب می کنند.

 

چه زمانی کودکان می توانند ورزش کنند؟

کودکان قبل از دو سالگی نمی توانند به طور منظم ورزش کنند زیرا توانایی انجام بسیاری از کارها را ندارند. بنابراین بهترین ورزش برای کودکان قبل از دو سالگی بازی های ساده مانند پرتاب توپ و راه رفتن است اما بعد از دو سالگی والدین می توانند با توجه به سن و توانایی کودک آموزش های لازم را بدهند.

ورزش برای کودکان در سنین مختلف.

برای کودکان 2-4 ساله ورزش کنید

قبل از این سن اگر بازی و ورزش هم باشد که بهتر است در لگد زدن به توپ و راه رفتن با والدین خلاصه می شود. برای این سه دلیل وجود دارد.

برای کودکان در این سن بهترین ورزش یادگیری مهارت های بدنی لازم مانند دویدن، پریدن، تیراندازی، پرتاب و گرفتن توپ است. بهتر است والدین برای یادگیری این مهارت ها در خانه وقت بگذارند و آموزش های لازم را به فرزندان خود بدهند.بازی های عروسکی، آب بازی و استخر توپ برای کودکان در این سن مناسب است.

 

ورزش برای کودکان 4-6 ساله

کودکان در این سن به فعالیت ها و ورزش های پرش علاقه دارند و عاشق دویدن، پریدن و بازی های فعال هستند. انرژی کودکان در این سن کم نمی شود اما باز هم نمی توانند حرکات بدن و چشم را متعادل کنند، بنابراین یکی از وظایف والدین این است که بهترین ورزش را با توجه به سن کودکان انتخاب کنند.

بهتر است در این سنین از دادن ورزش هایی که نیاز به مهارت و پیچیدگی خاصی دارد به کودکان خودداری کنید زیرا نه تنها برای آنها موثر نیست بلکه باعث از دست دادن اعتماد به نفس آنها نیز می شود. بهترین ورزش برای کودکان در این سن ورزش هایی مانند بازی، طناب زدن، توپ، سه چرخه و شنا است. ورزش های رزمی نیز یکی از بهترین ورزش ها برای این سنین است زیرا کودکان به راحتی حرکات را یاد می گیرند و به سرعت پیشرفت می کنند.

ورزش برای کودکان در سنین مختلف.

ورزش در کودکان 6 تا 10 سال

بهترین ورزش برای کودکان در سنین مدرسه، ورزش های گروهی  است و چون کودک به آرامی مهارت های بدنی لازم برای کسب مهارت های مختلف به دست می آورد، والدین باید کودک را با راهنمایی های لازم هدایت کند تا ورزش مناسب با سن داشته باشد.

در این سن والدین باید سعی کنند به فرزندان خود بیاموزند که همکاری در ورزش مهمتر از رقابت است. ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، بیسبال، بسکتبال، دو و میدانی و ژیمناستیک.

 

در کودکان 10 تا 12 سال ورزش کنید

بینایی کودکان در این سن تکامل یافته است. بنابراین می توانند اصول و مفاهیم مربوط به این قوه یعنی قوه بینایی را درک کنند. همچنین می توانند ورزش هایی را که به چندین مهارت نیاز دارد همزمان انجام دهند مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکی و …. در واقع، ذهن آنها قدرت و تمرکز انجام فعالیت های فرعی مختلفی را دارد که در کنار هم مهارت اصلی را تشکیل می دهند.

به عنوان مثال، آنها می توانند به طور همزمان مجموعه ای از فعالیت ها مانند تمرکز بر کنترل سرعت، هماهنگی تیم، گرفتن توپ، نگه داشتن و کنترل توپ، تعیین هدف و پرتاب یک بازی مانند فوتبال را یاد بگیرند و تکرار کنند. در این سن ورزش انتخابی نقش مربی را برای ارتقاء و حفظ تعادل و تمرکز کودک دارد.

ورزش برای کودکان در سنین مختلف.