SiteLogo

تعریف جامع و کامل اختلال بیش فعالی

1 439
مرکز تخصصی درمان بیش فعالی

بیش فعالی یا اختلال ADHD یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشد در دوران کودکی است. این اختلال معمولا برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند. کودک مبتلا به این اختلال ممکن است در توجه و تمرکز کردن روی مسائل مختلف، کنترل رفتارهای تکانشی و … مشکل داشته باشد. این کودکان علاوه بر این ممکن است بدون این که عواقب کاری را در نظر بگیرند اقدام به انجام آن کنند. یکی دیگر از نشانه های این اختلال را می توان فعالیت بیش از حد معمول کودک دانست. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره اختلال بیش فعالی یا ADHD کودکان صحبت کنیم و تعریف جامع و کاملی را از این اختلال در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به آشنایی بیشتر با این اختلال هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از طریق مرکز تخصصی درمان بیش فعالی و شماره تماس های  ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

 

علائم و نشانه های اختلال بیش فعالی

این مسئله کاملا طبیعی است که کودکان در سنین مختلف در داشتن تمرکز کافی روی مسائل و رفتار مناسب در برخورد با شرایط متفاوت با مشکل مواجه شوند. با این حال باید بدانید که کودکان مبتلا به اختلال ADHD از این مشکلات عبور نمی کنند و به طور مداوم از چنین مشکلاتی رنج می برند. این علائم ادامه پیدا می کنند و می توانند در آینده حتی شدیدتر نیز بشوند. همین مسئله نیز باعث می شود تا کودکان در منزل، در زمان بازی با دوستان و حتی در مدرسه نیز با مشکلات زیادی مواجه شوند. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویاپردازی بیش از حد
  • فراموش کردن چیزهای مختلف و فراموش کردن های مکرر
  • بی قراری داشتن
  • بیش از اندازه حرف زدن
  • معمولا دقت بسیار کمی دارند و ریسک های غیر ضروری می کنند.
  • در نوبت گرفتن مشکل دارند.
  • در کنار آمدن با شرایط مختلف و با دیگران مشکل دارند.

 

انواع اختلال بیش فعالی

به طور کلی انواع اختلال بیش فعالی را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد که این تقسیم بندی براساس شدت علائم در فرد است.

اولین دسته از این اختلال، اختلال عمدتا بر پایه بی توجهی است. کودکانی که با این دسته از اختلال ADHD درگیر هستند معمولا در سازماندهی و تکمیل کردن وظایف خود مشکلات زیادی دارند، نمی توانند به جزئیات توجه زیادی داشته باشند و در پیروی از دستورالعمل ها نیز مشکل دارند. این کودکان به راحتی حواسشان پرت می شود و جزئیات کارهای روزمره خود را فراموش می کنند.

نوع دیگری از این اختلال برپایه تکانشی بودن کودکان است. این کودکان معمولا بیشتر از سایر کودکان فعالیت کرده و حرف میزنند. برای آنها سخت است که برای مدت زمان طولانی بی حرکت بنشینند و علاقه دارند به طور مداوم بالا پایین بپرند. معمولا بیش از اندازه حرف دیگران را قطع می کنند، نمی توانند نوبت بگیرند و دستورات را پیروی کنند.

نوع دیگر اختلال بیش فعالی ترکیبی از دو نوع قبلی است که کودک هر دو گروه از نشانه ها را با شدت بالایی دارد و معمولا رفتارهای هر دو نوع را از خود در طول زندگی روزمره نشان می دهد.

 

علل بروز اختلال بیش فعالی

دانشمندان امروزه به دنبال یافتن راهکارهایی بهتر برای مدیریت و کاهش شانس ابتلای فرد به اختلال بیش فعالی هستند. همین عامل نیز باعث شده است تا مطالعه روی علل بروز این اختلال بسیار بیشتر از گذشته باشد. تحقیقاتی که تاکنون روی این موضوع انجام شده است نشان می دهد که ژنتیک بیشترین تاثیر را روی ابتلا به این اختلال دارد. علاوه بر این دانشمندان عوامل دیگری را نیز برای ابتلا به اختلال بیش فعالی معرفی می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–          آسیب های مغزی

–          زایمان زودرس

–          مصرف الکل و تنباکو در زمان بارداری

–          قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی ( مانند سرب) در دوران بارداری

–          وزن کم در زمان تولد

 

 

اختلال بیش فعالی

تشخیص اختلال بیش فعالی

تصمیم گیری درباره این که آیا یک کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی است یا خیر فرایندی است که دارای چندین مرحله مختلف می باشد. هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد و بسیاری از مشکلات و اختلالات دیگر مانند اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و مشکلات مربوط به کیفیت خواب، بسیاری از ناتوانی های حوزه یادگیری و … دارای نشانه هایی مشابه نشانه های اختلال بیش فعالی هستند. یک مرحله از فرایند تشخیص این اختلال شامل انجام یک معاینه پزشکی از جمله تست های شنوایی و بینایی برای رد کردن سایر مشکلاتی که نشانه های مشابه با ADHD دارند می باشد. تشخیص این اختلال معمولا شامل یک چک لیست است که باید توسط یک متخصص پر شود. علاوه بر این سابقه کودک و همینطور والدین کودک نیز در زمان تشخیص این اختلال حتما باید مورد بررسی قرار گیرد تا تشخیص نهایی دقت بالایی داشته باشد.

 

درمان اختلال بیش فعالی

در بیشتر موارد اختلال بیش فعالی با ترکیبی از رفتار درمانی و دارودرمانی قابل درمان خواهد بود. برای کودکان پیش دبستانی ( کودکانی که در بازه سنی 4 تا 5 سال قرار دارند) و به این اختلال مبتلا هستند رفتار درمانی، به ویژه ارائه آموزش های لازم به والدین، به عنوان اولین خط درمان و پیش از دارو درمانی توصیه می شود. این که چه استراتژی برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی می تواند مفید باشد و به شکل بهتری عمل کند کاملا به خود کودک و خانواده او بستگی دارد. برنامه های درمانی خوب شامل نظارت دقیق، پیگیری و ایجاد تغییرات در صورت نیاز در طول یک بازه زمانی مشخص هستند. شما می توانید با مراجعه به کلینیک ما از بهترین خدماتی که در این حوزه ارائه می شود استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید.

 

مدیریت علائم و سالم ماندن کودک

سالم بودن برای همه کودکان مهم است و این مسئله به ویژه در کودکانی که به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر رفتار درمانی و دارو درمانی داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند به کودکان مبتلا به این اختلال کمک کند تا راحت تر با علائم آن مقابله کنند. در ادامه سعی می کنیم برخی از رفتارهای سالم و مفیدی که در این زمینه وجود دارند را به شما معرفی کنیم:

  • ایجاد عادات غذایی سالم مانند خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل در طول روز و انتخاب منابع پروتئین بدون چربی
  • شرکت در فعالیت های بدنی روزانه براساس سنی که کودک در آن قرار دارد.
  • محدود کردن مدت زمان استفاده کودک از تلویزیون، کامپیوتر، تلفن و سایر تجهیزات و دستگاه های الکتریکی
  • مدیریت و تنظیم میزان خواب توصیه شده در هر شب براساس سنی که کودک در آن قرار دارد.

 

 

مرکز تخصصی درمان بیش فعالی

کمک گرفتن از یک متخصص برای درمان و کنترل بیش فعالی

اگر در تشخیص این اختلال در کودک خود مشکل دارید و پزشک کودک نیز نمی تواند با دقت بالایی این مسئله را تشخیص دهد به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به بهترین دکتر متخصص بیش فعالی کودکان در حوزه رشد مراجعه کنید تا نسبت به این قضیه مطمئن شده و سپس اقدام به استفاده از روش ها و استراتژی های درمانی برای درمان این اختلال کنید. شما می توانید برای انجام این کار از خدماتی که ما در سایت و کلینیک خود به شما ارائه می دهیم نیز استفاده کنید که کیفیت این خدمات به طور کامل به شما ضمانت داده می شود و شما می توانید با خیالی راحت از آنها استفاده کنید.

 

بیش فعالی در بزرگسالان

در بخش های قبلی نیز بیان کردیم که بیش فعالی می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. امروزه برخی از بزرگسالان نیز با این اختلال درگیر هستند اما هرگز این مسئله در آنها تشخیص داده نمی شود. علائم مربوط به این اختلال می تواند باعث ایجاد مشکل در محل کار، خانه یا داخل روابط شود. این علائم ممکن است در سنین بالاتر متفاوت به نظر برسند. به عنوان مثال بیش فعالی ممکن است در افراد بزرگسال به صورت بی قراری شدید ظاهر شود. زمانی که نیازهای بزرگسالی افزایش پیدا می کند این علائم می توانند حتی شدیدتر شده و مشکلات جدی تری را برای فرد به وجود بیاورند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره علائم ADHD در بزرگسالان و همینطور نحوه درمان آن می توانید از اطلاعاتی که ما در سایت خود در اختیار شما قرار داده ایم استفاده کنید.

 

نکات پایانی درباره اختلال بیش فعالی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اختلال بیش فعالی با اختلاف یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی است که برای کودکان به وجود می آید. با وجود این که تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است ولی هنوز راهکاری قطعی برای جلوگیری از ابتلای کودکان به این اختلال کشف نشده است. نکته جالب دیگر درباره این اختلال این است که تخمین زده می شود که 8.4 درصد کودکان و همینطور 2.5 درصد از بزرگسالان به نوعی با این اختلال درگیر هستند که البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

 

منبع: بهترین کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی تهران