SiteLogo

چطور متوجه به عصب رسیدن دندان هایمان بشویم؟

(دلنیا یوسفی) 07 فروردین 1403
0 199
به عصب رسیدن دندان

احتمالا شما هم هنگام نوشیدن چای یا نوشیدنی سرد، یا جویدن غذایا حتی به طور خود به خو‌د با دندان درد مواجه شده‌اید. در چنین مواقعی ممکن است دندان شما به عصب رسیده باشد. گاهی نیز ممکن است دندان‌ها به عصب رسیده باشند اما درد نداشته باشند. این درد با از بین رفتن مینای دندان و رسیدن باکتری به ریشه‌ها و عصب دندان به وجود می‌آید. تشخیص اصلی به عصب رسیدن دندان بر عهده دندان پزشکان است. دندان پزشکان از طریق ضربه زدن به دندان‌های شما و انجام معاینه‌های مختلف و عکس‌برداری، به عصب رسیدن دندان را تشخیص می‌دهند. در این مقاله علائم به رسیدن دندان را کامل برای شما شرح داده‌ایم. همراه ما باشید.

شما می‌توانید برای انجام کلیه امور دندان پزشکی خود به کلینیک دندان پزشکی دکتر نوربخش مراجعه کنید.

 

علائم به عصب رسیدن دندان ها

علائم به عصب رسیدن دندان، بسته به میزان خرابی دندان‌ها و وجود یا عدم وجود عفونت در آن‌ها متفاوت است. در برخی از مواقع، هنگام جویدن این دردها تشدید می‌شود. گاهی نیز دندان درد شب  موقع خواب خود را نشان می‌دهد. در این بخش هر یک از این علائم را برای شما شرح داده‌ایم که عبارتند از:

  • درد مداوم: درد مداوم یکی از مهم‌ترین نشانه‌های به عصب رسیدن دندان است. این درد ممکن است در برخی از ساعات روز قطع شود و گاهی نیز ممکن است ممتد باشد. گاهی شدت این درد به‌قدری زیاد است که به حالت تهوع یا تب منجر خواهد شد. یا ممکن است صورت و‌بافت اطراف دندان ملتهب شود.
  • پوسیدگی یا حفره دندانی: استفاده بیش از حد از شیرینی‌ها، مصرف برخی از داروها یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به مینای دندان آسیب می‌زند و به مرور روی دندان‌ها حفره‌هایی ایجاد می‌شود. باکتری‌ها از طریق این حفره‌ها به داخل دندان‌ها نفوذ می‌کنند و اعصاب دندان را تحریک می‌کنند.که اگر در مراحل اولیه ترمیم نشود موجب به عصب رسیدن دندان می شود.
  • شکستگی: با این که مینای دندان بافتی مقاوم دارد اما نسبت به مواد غذایی بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد حساس است. جویدن غذاهای بسیار سفت مانند ته‌دیگ‌ها یا شکستن پوست آجیل‌ها با دندان باعث ترک خوردن یا شکستن آن‌ها می‌شود.
  • دندان قروچه: دندان قروچه باعث ساییده شدن دندان‌ها به یک‌‌دیگر و از بین رفتن مینای آن‌ها می‌شود. اگر به دندان قروچه عادت‌ دارید،اگر این عادت را درمان نکنی‌د ممکن است دندان‌های شما به عصب برسند.
  • بیماری‌های لثه: بیماری و عفونت‌های لثه‌ای ممکن است باعث به عصب رسیدن دندان‌ها شوند. التهاب لثه‌ها ممکن است به عفونت‌های دندانی منجر شوند.
  • دندان‌دردهای شبانه: دندان‌هایی که به عصب می‌رسند معمولا شب‌ها هنگام خواب درد بیشتری دارند یا ممکن است باعث از خواب بیدار شدن و سردرد شما شوند.

به عصب رسیدن دندان

  • تغییر رنگ مینای دندان: مینای دندان‌هایی که به عصب می‌رسند، تغییر رنگ می‌دهند. رنگ این دندان‌ها اغلب به زرد، قهوه‌ای، خاکستری تیره یا سیاه در می‌آید که نشان‌دهنده خرابی آن است. برای تشخیص رنگ دندان خود پس از مسواک زدن می‌توانید به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • حساس شدن دندان‌ها: هنگام نوشیدن یا میل کردن انواع غذاهای سرد و گرم ممکن است دندان شما درد بگیرد. اگر این درد خیلی شدید باشد و زمانبر باشد یعنی بیشتر از یک دقیقه این درد مداوم ادامه داشته باشد این درد یکی از علائم به عصب رسیدن دندان است. مصرف غذاهای تند و ترش ممکن است این درد را تشدید کند. در این مورد حتی با مسواک زدن نیز درد شما کم نمی‌شود.
  • بوی بد دهان: باکتری‌های روی دندان باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان و عفونت ریشه دندان‌ها می‌شوند. این باکتری‌ها به مرور با از بین بردن مینای دندان به سمت عصب آن حرکت می‌کنند.
  • آبسه دندان: آبسه‌ها برآمدگی‌های کوچک روی لثه‌ها هستند. اگر آبسه‌ها به موقع درمان نشوند، به سمت ریشه‌های دندان حرکت می‌کنند و آن‌ها را عفونی می‌کنند.
  • لقی دندان: دندان‌هایی که به عصب می‌رسند ممکن است در اثر عفونت لق شوند شوند. از بین رفتن عصب نیز ممکن است باعث تحرک و ابسه دندان‌ها شوند. اگر حس می‌کنید دندان‌های شما لق هستند یا جابه‌جا شده‌اند حتما در اولین فرصت به دندان پزشکی مراجعه کنید.
  • درد گرفتن دندانی که قبلا یک بار ترمیم شده است، ‌ممکن است علائم عود مجدد پوسیدگی‌های جدید و  یا پوسیدگی که کاملا زمان ترمیم برداشته نشده باشد و ازجمله علائم به عصب رسیدن دندان است

به عصب رسیدن دندان

راه های جلوگیری از به عصب رسیدن دندان چیست؟

اولین نکته در جلوگیری از به عصب رسیدن دندان، رعایت موارد بهداشتی است. مسواک زدن مستمر و حداقل دوبار در روز، استفاده از نخ دندان و حداقل یک بار در روز، جلوگیری از مصرف غذاها و خوراکی‌های بیش از حد شیرین و استفاده از انواع دهانشویه حاوی فلوراید به سلامت دندان‌های ما کمک می‌کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات به دندان‌ها می‌چسبند، بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت دندان‌ها کم‌‌تر ازاین مواد غذایی استفاده کنید. مراجعه سالیانه به دندان پزشک و بررسی سلامت دندان‌ها نیز از دیگر راه‌های جلوگیری از به عصب رسیدن دندان‌ها محسوب  می‌شوند.

 

سخن آخر

رعایت بهداشت دهان و دندان از ساده‌ترین راه‌های پیشگیری از به عصب رسیدن دندان است اما گاهی ممکن است با رعایت تمام موارد دندان‌های شما به عصب برسد. درد مداوم، شکستگی یا لق شدن ناگهانی دندان ،حساست شدید و آزاردهنده  برای طولانی مدت به آب سرد و گرمو…از مهم‌ترین علائم به عصب رسیدن دندان‌ها محسوب می‌شوند. در این شرایط باکتری‌ها در آن ناحیه دندان افزایش می‌یابد و با تجزیه مینای دندان به عصب‌ها نفوذ می‌کنند. ممکن است دندان‌هایی که قبلا یک دور ترمیم شده‌اند نیز  است به عصب برسند، چراکه این دندان‌ها نسبت به دندان‌های سالم حساس‌تر هستند و اگر درد بگیرند ممکن است دردشان را احساس نکنید. توجه داشته باشید که گاهی ممکن است دندان به عصب رسیده باشد اما هیچ کدام از علام فوق را نداشته باشد. تنها راه تشخیص وضعیت این دندان‌ها تهیه عکس OPG و معاینه دقیق توسط دندانپزشک  است. با مراجعه به کلینیک دکتر نوربخش تجربه‌ای لذت‌بخش از عصب‌کشی دندان را تجربه خواهید کرد.