SiteLogo

نقش زانوبند و کمربند طبی در درمان آسیب های ورزشی

(دلنیا یوسفی) 07 بهمن 1402
0 152
نقش زانوبند و کمربند طبی

تقریباً هر ورزشکاری برای رقابت در بالاترین سطح به عضلات کمر، زانو، استخوان‌ها و رباط‌ها متکی است. بازیکنان فوتبال از حرکت قیچی برگردان استفاده می‌کنند تا توپ را به سمت دروازه بزنند یا هنگام تکل زدن بر روی زمین دراز می‌کشند، بازیکنان هاکی که هنگام اسکی ناگهان توسط بازیکن حریف متوقف می‌شوند و سایر ورزش‌هایی که فشار زیاد و ناگهانی بر روی کمر و زانو ایجاد می‌کنند، همه این ورزشکاران مستعد آسیب کمر و زانو هستند. ورزشکاران باید از کمر و زانوی خود مراقبت کنند تا سلامت کامل و برتری خود را حفظ کنند. به همین دلیل است که ساپورت‌های ارتوپدی مانند کمربند طبی و زانوبند، باید مورد توجه ورزشکارانی قرار گیرد که می‌خواهند از سلامتی مطلوب برخوردار باشند، آسیب‌دیدگی را سریع‌تر بهبود بخشند و نسبت به حریفان خود برتری پیدا کنند.

در این مقاله، نقش زانوبند و کمربند طبی در درمان آسیب های ورزشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه، برخی از مزایای کلیدی کمربند و زانوبند برای ورزشکاران در جنبه‌های مختلف ورزش، از تمرین گرفته تا ریکاوری و مسابقه یا رقابت، را بیان می‌کنیم.

مزایای کمربند طبی برای بهبود آسیب

ورزشکاران با شرکت در فعالیت‌های بدنی شدیدتر، در معرض خطر بیشتری برای آسیب دیدگی کمر قرار می‌گیرند. ورزشکاران در هر ورزشی که فعالیت می‌کنند، ستون فقرات را تحت فشار زیاد، ضربه و چرخش قرار می‌دهند. تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از آسیب‌های ورزشی مربوط به کمر یا ستون فقرات هستند. بسیاری از موارد کمردرد در ورزشکاران را می‌توان در یک رویداد مجزا یا آسیب‌های جزئی تکراری که در طول زمان تجربه می‌شوند و منجر به میکروتروما می‌شود، ردیابی کرد. انواع مختلفی از آسیب‌های کمر وجود دارد که ورزشکاران می‌توانند متحمل شوند، که شایع‌ترین آن‌ها کشیدگی‌های عضلانی، اسپوندیلولیز و فتق دیسک است. ورزشکاران با هر یک از این شرایط می‌توانند مزایای استفاده از کمربند طبی را در صورت انتخاب صحیح تجربه کنند.

کشیدگی عضلات کمر

کشیدگی عضلات کمر، یکی از کشیدگی‌های معمول عضلات در هنگام ورزش و مسابقه است. این کشیدگی شامل تمام آسیب‌های بافت نرم (اعصاب، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌های خونی) در ناحیه کمر می‌شود. کشیدگی کمر می‌تواند درد قابل توجهی ایجاد کند و اگر به درستی از آن مراقبت نشود، مدتی طول می‌کشد تا بهبود یابد. در حالی که کشیدگی‌های کمر معمولاً با استراحت مناسب و تمرین‌های تقویتی بهبود می‌یابند، کمربند طبی که فشرده‌سازی و گرما را ارائه می‌کند می‌تواند به تسریع روند بهبودی و کاهش درد در همان زمان کمک کند.

اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس، یک نقص یا شکستگی ناشی از تنش در مهره‌ها است و بیشتر در ورزشکارانی دیده می‌شود که به طور مکرر ستون فقرات کمری آن‌ها بیش از حد کشیده می‌شوند. ژیمناستیک کارها، فوتبالیست‌ها و وزنه‌برداران ممکن است دچار این آسیب شوند. علائم این آسیب شامل کمردرد مزمن است که می‌تواند ناشی از نقص‌های ساختاری یا فشار بر روی اعصاب کمر باشد. اگر پزشک این نقص را شدید تشخیص دهد، پزشکان ممکن است یک کمربند طبی را برای کمک به بهبود شکستگی قبل از بازگشت به ورزش توصیه کنند. کمربند طبی هنگام عارضه اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره‌های کمری برای تحریک جریان خون و فعالیت عضلانی برای کاهش التهاب و تشویق به بهبود عمل می‌کند. مزایای کمربند طبی همچنین شامل تثبیت ستون فقرات، تثبیت فشار و حرکت محدود ستون فقرات برای جلوگیری از لغزش بیشتر مهره است.

فتق دیسک

به دلیل تحمل وزن بیش از حد و تنش، ممکن است دیسک بین مهره‌ای ورزشکاران آسیب ببینند که به آن فتق دیسک می‌گویند. دیسک‌های بین مهره‌ای صفحه‌های صاف و گردی بین هر مهره ستون فقرات هستند. از آنجایی که فشار بیشتری به ستون فقرات ورزشکاران نسبت به سایر افراد وارد می‌شود، این تنش‌های مکرر روزانه و آسیب‌های جزئی می‌تواند بر دیسک‌های ستون فقرات تأثیر بگذارد. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که فشار روی قسمت بیرونی دیسک باعث پارگی آن و جابجایی مهره از فضای طبیعی آن می‌شود. فشردگی عصب می‌تواند علائمی مانند بی‌حسی، درد و احساس سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاها را ایجاد کند.

مزایای کمربند طبی برای افراد مبتلا شامل حمایت از کمر با ایجاد فشرده‌سازی و ثبات است. بهترین انواع کمربند برای این عارضه، آن‌هایی هستند که به ستون فقرات شما حمایت لازم را می‌دهند و فشار را از روی اعصاب آسیب‌دیده برمی‌دارند و در نتیجه درد شما را کاهش می‌دهند.

نقش زانوبند و کمربند طبی

سایر مزایای کمربند طبی برای ورزشکاران

علاوه بر کمک موثر به بهبود آسیب، مزایای کمربند برای ورزشکاران شامل محافظت پیشگیرانه از کمر در طول جلسات تمرینی، حمایت از شکم، کمک به جلوگیری از انحنای ستون فقرات و/یا راند شولدر (پشت گرد) و گرما و/یا فشرده‌سازی است.

کمربند طبی نرم

کمربند طبی نرم، یکی از بهترین بریس‌هایی است که برای حفظ سلامت کمر هنگام تمرین استفاده می‌شود. این دسته از ساپورت‌های ارتوپدی می‌توانند دقیقاً مناسب باشند، اما اغلب از پارچه‌های قابل تنفس برای ایجاد فشرده‌سازی برای کمر در حالی که از تعریق جلوگیری کنند، استفاده می‌کنند. کمربندهای طبی درد موجود را کاهش داده و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنند. کمربندهای طبی نرم انعطاف‌پذیر هستند و دامنه حرکتی کامل را علاوه بر سطح حمایت کامل از کمر، حفظ می‌کنند و آن‌ها را به کمربندهای ایده‌آل برای تمرینات و جلسات تمرینی تبدیل می‌کنند.

کمربند طبی سخت

کمربند طبی سخت معمولاً از مواد محکم‌تری نسبت به کمربندهای طبی نرم استفاده می‌کنند، به این معنی که دوام و حمایت کمری را برای مدت طولانی ارائه می‌دهند. این کمربندهای طبی در حالی که محکم‌تر هستند، اغلب قابل تنفس و سبک هستند، که برای استفاده در حین تمرین مناسب هستند. برخی از بریس‌های بهتر دارای طراحی منحنی هستند که فشار وارده بر روی شکم و کمر را کاهش می‌دهد.

این نوع بریس (قوزبند کمربند) به راحتی قابل استفاده است و باعث راحتی در هنگام مسافرت یا استفاده در باشگاه می‌شود. فنرهای بالایی شانه‌ها را به عقب نگه می‌دارد، ستون فقرات را صاف نگه می‌دارد و کمردرد و اسپاسم را کاهش می‌دهد. مزایای سلامتی طولانی مدت نیز وجود دارد. به جلوگیری از انحنای پیشرونده ستون فقرات کمک می‌کند و همچنین پشت گرد یا راند شولدر را اصلاح می‌کند.

کمربند طبی سخت نئوپرن

این بریس‌های سبک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و متناسب‌تر از پارچه نئوپرن ساخته شده‌اند که در قسمت پایین کمر بسته می‌شوند تا فشرده‌سازی را ایجاد کنند. مواد نرم و سبک آن، کمر را پشتیبانی می‌کند، گرم می‌کند و در عین حال طیف وسیعی از حرکت را نیز امکان‌پذیر می‌کند. این بریس‌ها برای کشیدگی، رگ به رگ شدن و اسپاسم عضلانی ایده‌آل هستند زیرا حمایت متمرکزی را برای آسیب‌های کمر فراهم می‌کنند. فشرده‌سازی متمرکز کمر، درد ناشی از آسیب‌های خاص کمر را تسکین می‌دهد و همراه با گرم کردن آن ناحیه، این کمربند طبی می‌تواند به ورزشکار کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان از آسیب‌های جزئی کمر بهبود یابد.

نقش زانوبند و کمربند طبی

چه زمانی زانوبندها مفید هستند؟

استفاده از زانوبند طبی برای درمان آسیب‌های ورزشی توصیه می‌شود. آیا استفاده از زانوبند به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند؟ زانوبندها به یک گزینه درمانی رایج برای میلیون‌ها نفر در جهان تبدیل شده است که از زانو درد رنج می‌برند. آن‌ها قیمت مناسبی دارند، به راحتی پیدا می‌شوند و پوشیدن آن‌ها راحت است. اما دو دلیل اصلی برای استفاده از زانوبند وجود دارد:

  • پشتیبانی ساختاری
  • تسکین درد

زانوبند برای حمایت ساختاری

زانوبندها معمولاً توسط پزشکان برای بیمارانی که دچار پارگی رباط صلیبی شده‌اند یا درگیر نوعی از آسیب زانو هستند تجویز می‌شود. استفاده از زانوبند برای پارگی رباط صلیبی توسط متخصصین آسیب‌های ورزشی توصیه می‌شود. زانوبند می‌تواند حمایت بیشتری را در طول روند بهبودی ایجاد کند.

انواع زانوبندهای طبی برای بهبود آسیب

  • زانوبند طبی عملکردی یا فانکشنال: مطالعات نشان داده‌اند که این دسته از بریس‌ها پس از آسیب دیدگی زانو پشتیبانی و ثبات بیشتری را به زانو می‌دهند.
  • بریس‌های توانبخشی: این دسته از زانوبندها، حرکت زانو را در حین بهبودی یا دوران پس از جراحی محدود می‌کنند.
  • بریس‌های پیشگیری: این دسته از ساپورت‌های ارتوپدی برای جلوگیری از آسیب به زانوها در حین ورزش‌های پربرخورد طراحی شده‌اند.

تصمیم برای استفاده از زانوبند طبی باید بر اساس عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  • این که کدام رباط‌ها آسیب دیده‌اند.
  • کدام مراحل توانبخشی را طی کرده‌اید یا قصد انجام آن را دارید.
  • ورزشی که در آن فعالیت می‌کنید

یکی از متخصصان طب فیزیکی می‌گوید: «زانوبند می‌تواند با ارائه حمایت‌ اضافی از زانو که به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا فعالیت بدنی خود را ادامه دهند، از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند». امروزه بسیاری از فوتبالیست‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی از زانوبند استفاده می‌کنند. بازیکنان فوتبال به دلیل حرکات ناگهانی در این ورزش، فشار بیشتری به زانوهای خود وارد می‌کنند. حرکات در این بازی می‌توانند باعث حرکت استخوان‌ها و رباط‌ها در جهتی غیرطبیعی شود. ثابت شده است که زانوبندها یک اقدام پیشگیرانه عاقلانه در این ورزش خاص هستند.

زانوبند برای تسکین درد

برخی از افراد ممکن است با استفاده از زانوبند آرامش و آسودگی خاطر پیدا کنند، به خصوص کسانی که از آرتروز یا درد مزمن ناشی از آسیب قبلی رنج می‌برند. بهترین زانوبند برای تسکین درد آرتروز، بریس تخلیه کننده یا Un loader است. اینها برای «تخلیه» تنش ناشی از آرتریت در قسمت داخلی زانو طراحی شده‌اند. این نوع زانوبند به صورت سفارشی طراحی شده و از پلاستیک، فوم و میله‌‌های فولادی برای محدود کردن حرکت جانبی ساخته شده است.

نقش زانوبند و کمربند طبی

زانوبند و ورزش

متخصصان طب فیزیکی بر این باورند که «زانوبند طبی معمولاً نباید به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از ورزش استفاده شود. مگر این که پزشک استراحت کامل را برای شما تجویز کند، معمولاً تمرینات کششی منظم و حداقل ورزش متوسط برای کمک به تقویت عضلات پا، که به نوبه خود به حمایت از زانو کمک می‌کند، مفید است.» متخصصان ارتوپد، همچنین به اهمیت حفظ وزن ایده‌آل اشاره می‌کنند زیرا چاقی به طور قابل توجهی به همه مفاصل از جمله زانوها فشار می‌آورد. حرکات کششی هر روز چه قبل از ورزش با شدت متوسط و چه بعد از آن به همان اندازه مهم است.

دیگر مقالات مرتبط و پیشنهادی :

بهترین زانوبند برای درد زانو

بهترین زانوبند برای آرتروز زانو