SiteLogo

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

0 15737
درد واژن بعد از زایمان طبیعی

زایمان طبیعی فشار بسیار زیادی به پرینه یا همان ناحیۀ بین واژن و مقعد وارد می‌کند. این ناحیه هنگام زایمان کشیده می‌شود تا سر نوزاد بتواند خارج شود. ناحیۀ پرینه ممکن است موقع زایمان پاره شود یا شاید پزشک لازم بداند که آن را کمی خراش یا برش بدهد تا فضای بیشتری برای خروج سر نوزاد باز شود که به این عمل اپیزیوتومی می‌گویند. بعد از این عمل ممکن است در این ناحیه درد داشته باشید.

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی

بروز علائم زیر بعد از زایمان، مورد انتظار است:

درد در ناحیه واژن
خشکی واژن
سستی یا شلی واژن

اگر زایمان طبیعی و پرینه سالم باشد

تورم واژن به دلیل کششهایی که در حین زایمان رخ می دهد، طبیعی است. اگر بافت پرینه، ناحیه ای بین مقعد و واژن، در طول زایمان دست نخورده و سالم باقی بماند، سوزش یا درد ناشی از کشیدگی تا چند روز احساس می شود. این ناراحتی ها ممکن است تا 5 هفته تداوم یابد ولی با گذشت زمان به تدریج بهتر می شود. برای تسکین درد و سوزش می توانید از کمپرس یخ در ناحیه استفاده کنید و یا روی بالش و سطوح نرم بنشینید.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

اگر زایمان طبیعی باشد و پارگی در پرینه ایجاد شود

پارگی بافت پرینه در زایمان طبیعی، به صورت خود به خودی یا ناشی از اپیزوتومی، با درد و سوزش همراه است. پارگی پرینه معمولا به بخیه نیاز دارد، اما در موارد جزیی می توان از بخیه صرف نظر کرد تا خود به خود ترمیم شود. پارگی در بافت پرینه زمانی رخ می دهد که پوست یا بافت نرم آن تحت فشار زیاد قرار بگیرد و یا سر جنین بزرگتر از اندازه دهانه واژن باشد.

اپیزوتومی شرایطی است که پزشک برش کوچکی در ناحیه پرینه (بافت نرم بین مقعد و دهانه واژن) ایجاد می کند تا اندازه دهانه بزرگتر شده و کودک بتواند به راحتی از آن عبور کند. ترمیم پارگی پرینه در صورتی که آسیب دیدگی شدید نباشد، به 14 روز یا کمتر زمان نیاز دارد. در این مدت ممکن است پزشک آنتی بیوتیک و مسکن تجویز کند. همچنین تمیز نگه داشتن زخم و مراقبت از آن برای جلوگیری از بروز عفونت، اهمیت زیادی دارد.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

انواع پارگی پرینه در زایمان طبیعی:

پارگی پرینه در طول زایمان، می تواند ضعیف یا شدید باشد. پارگی پرینه از نظر شدت به چهار دسته تقسیم بندی می شود.

درجه یک – بریدگی عمیق پوست پرینه یا مخاط واژن بدون آسیب به عضله؛
درجه دوم – پارگی به عضلات واژن و پرینه می رسد؛
درجه سوم – آسیب به عضلات داخلی و خارجی مقعد
درجه چهارم – به اسفنگتر مقعد آسیب وارد شده و بریدگی تا روده یا کانال مقعد ادامه می یابد.

در حین زایمان، هنگام عبور سر نوزاد از دهانه واژن، واژن تا حد زیادی باز می شود و همین امر موجب تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی خواهد شد. در خلال این فرایند، فشار زیادی به پرینه، واژن و دهانه رحم وارد می آید. اگر فشار بیش از حد  باشد، از آنجا که کودک تلاش می کند تا راه خروج خود را به بیرون باز کند، پرینه و مهبل (واژن) دچار  بریدگی همراه با آسیب به پوست خواهد شد. در این صورت، انتظار می رود مادر ناراحتی های زیادی را پشت سر بگذارد که البته با مراقبت های خوب پس از زایمان، ظرف دو هفته بهبودی حاصل می گردد.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

مراقبت از ناحیه پرینه و واژن بعد از زایمان طبیعی

یکی از نکات بسیار مهم در این امر رعایت بهداشت شخصی می باشد. توصیه می شود حداقل یک بار حمام کامل داشته باشید و روزانه سه تا چهار بار ناحیه پرینه خود را بشویید.
حداقل هر چهار تا شش ساعت پد های بهداشتی خود را تعویض کنید تا حد امکان این ناحیه تمیز باقی بماند.

همواره هنگام شستشو، ناحیه perineal را از قسمت جلو تا پشت خشک کنید تا از ورود میکروب از روده به داخل واژن جلوگیری شود. همچنین شستشوی پرینه پس از فعالیت روده بسیار مهم است.

برای خشک کردن پرینه خود از سشوار استفاده نکنید. این کار موجب به تاخیر افتادن بهبودی می شود یا باعث سوزش در ناحیه دستگاه تناسلی می شود.

ممکن است آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت و تجزیه زخم از سوی متخصص زنان و زایمان تجویز شوند.

قرار دادن کمپرس یخ به مدت ۲۴ ساعت بعد از جراحی منطقه در ناحیه پرینه می تواند التیام بخش و موجب کاهش درد شود.

به طور منظم داروهای تسکین دهنده درد را مصرف کنید. این دارو معمولا توسط پزشک تجویز می شود.

دراز کشیدن به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه هر ساعت به مدت دو تا چهار روز اول می تواند به التیام بخیه ها کمک کند.

از “نشستن” و بلند کردن وزنه های سنگین (از جمله برداشتن فرزندان دیگر) خودداری کنید، زیرا این فشار بیشتر روی پرینه قرار می کند.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

فواید زایمان طبیعی

زایمان طبیعی روندی طبیعی‌ست که سیستم بدنی مادر در این زایمان دستکاری نشده و نوزاد از کانال طبیعی خارج می‌شود، به همین دلیل برای مادر و نوزاد بهتر است.
درد زایمان طبیعی تا چند ساعت قبل از زایمان و در حین زایمان به طول می‌انجامد و بعد از زایمان مادر خیلی زود به حالتِ قبل خود بر‌می‌گردد؛ اما در سزارین درد مادر تا بعد از زایمان همچنان ادامه دارد؛ همچنین خونریزی حین این زایمان خیلی کمتر از سزارین است.
زایمان به روش طبیعی به جنین این امکان را می‌دهد که در روزهای پایانی بیشترین رشد سلول‌های مغزی، سیستم تنفسی و همچنین کبد را داشته و جنین رشد خود را به خوبی تکمیل کرده باشد.
در نوع طبیعی زایمان Bonding (هم آغوشی مادر و نوزاد) در همان لحظه امکان‌پذیر است و مادر باردار می‌تواند نوزاد خود را شیر دهد. فشاری که روی قفسه سینه نوزاد است به‌دلیل خروج مایع از ریه‌های او در تنفس نوزاد بسیار کمک می‌کند.
اگر در زمان بارداری، مادر باردار به کلاس‌های دوران بارداری همچون ورزش، تغذیه و خودمراقبتی خود توجه کرده باشد، زایمان بیولوژیک یا طبیعی موفقی خواهد داشت.
در سزارین به دلیل برش بزرگی که بر روی شکم مادر داده می‌شود نیاز به مراقبت بیشتری دارد تا جای برش عفونت نکند. یکی از عوارض سزارین را می‌توان به چسبندگی داخل شکم یا جای برش اشاره کرد.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

همانطور که می‌دانید توصیه بسیاری از پزشکان به خانم‌های باردار انجام زایمان طبیعی‌ست؛ چراکه این روش مزایای زیادی برای مادر و نوزاد دارد که برای شما ذکر خواهیم کرد:

کودک طی آن باکتری‌های مفید را دریافت می‌کند.
مایعات وارد شده به ریه نوزاد در زایمان طبیعی کاملا خارج می‌شود.
به‌طور کلی از خطرات و عارضه‌های جراحی در امان می‌مانید.
شیردهی سریع‌تر و موفق‌تر نسبت به مادرانی که سزارین انجام می‌دهند، خواهید داشت.
در بارداری‌های بعدی عارضه‌های بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد.
خطر ابتلا به چاقی و آسم را در کودک خود کاهش می‌دهید.
عارضه‌های زایمان به مراتب کمتر از کسانی که سزارین انجام می‌دهند، تجربه خواهید کرد.
هزینه کمتری برای این نوع از زایمان پرداخت می‌کنید.
چه زمانی می توان روابط جنسی را از سر گرفت؟

فعالیت جنسی پس از بهبودی کامل بدن می تواند آغاز شود. این ممکن است در شش هفته پس از تولد کودک اتفاق بیفتد، اما ممکن است بیش از سه ماه نیز طول بکشد. تعداد کمی از خانم ها ممکن است در حین مقاربت جنسی ناراحتی مداوم را تجربه کنند. اگر این مساله موجب ناراحتی بسیار شود بهتر است با پزشک خود در این باره مشورت کنید، زیرا روابط جنسی نباید بعد بهبودی کامل باعث ایجاد ناراحتی در ناحیه perineal شود.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

مراجعه به پزشک زنان و زایمان

شش هفته پس از تولد نوزاد باید برای معاینه به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید. این معاینه ممکن است از طریق ناحیه واژینال باشد. اگر در مورد بهبودی خود نگرانی دارید ، بهتر است هر چه سریعتر به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید.

اگر درد دارید، مطابق تجویز پزشک داروهای ضد درد را مرتباً مصرف کنید.

اگر علائم وجود عفونت مانند تب، شکستگی زخم یا ترشحات در ناحیه perineal را مشاهده کردید، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کنید.

اگر در کنترل ادرار مشکل دارید، لطفاً در مورد این متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. در صورت لزوم آنها شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع می دهند

علت درد واژن بعد از زایمان طبیعی چیست؟

در طول زایمان بچه به دیوار های واژینال فشار وارد می کنند و باعث باز شدن عضو تناسلی زنان می شوند این تغییر با خونریزی و درد فراوانی همراه است ی می توان با آگاهی از روشهای آن را بعد از زایمان کاهش داد ، یکی از این روش ها را که به سادگی می توان انجام داد تهیه شربت زنجبیل است.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

درمان خانگی درد واژن بعد از زایمان

نوشیدنی طبیعی و گیاهی برای رفع درد واژن بعد از زایمان

نسخه ی زنجبیلی برای درمان درد واژن زایمان طبیعی

برای تهیه این نوشیدنی گیاهی باید :

2 قاشق سوپ خوری شربت زنجبیل را در 1/2 فنجان آب ولرم ریخته و خوب بهم بزنید.

این نوشیدنی درمانی را هر روز صبح بعد از صبحانه مصرف کنید تا دردهایتان کاهش یابد.

 

درد واژن بعد از زایمان طبیعی

طرز تهیه اسپری ضد درد واژن بعد از زایمان

روش دیگری که برای کاهش درد واژینال بعد از زایمان طبیعی پیشنهاد می شود تهیه یک اسپری ضد درد و التهاب است.

شما می توانید با استفاده از روغن درخت چای یک اسپری ضد درد واژینال تهیه کنید.

تاثیر روغن چای بر درد واژن زایمان

برای این منظور باید مقداری از روغن درخت چای را داخل آب ولرم ریخته و خوب حل کنید.

از این اسپری بعد از ادرار استفاده کنید تا خونریزی و ناراحتی های واژینال را کاهش دهد.

روغن درخت چای به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی کننده علاوه بر کاهش درد موجب بهبود سریع زخم خواهد شد.

درد واژن بعد از زایمان طبیعی