SiteLogo

قرص کلسیم چیست و آیا می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند؟

0 295
قرص کلسیم

کلسیم از جمله مواد معدنی موردنیاز بدن است که سبب افزایش تراکم استخوان‌ها شده و از این طریق از ضعف استخوان‌ها و عضلات و پوکی‌استخوان جلوگیری می‌کند.

علاوه بر تأثیرات مثبت کلسیم بر استخوان‌ها، این ماده معدنی در بهبود عملکرد قلب، اعصاب و سیستم انعقاد خون نیز نقش دارد. افراد می‌توانند سطح موردنیاز کلسیم را از مواد غذایی لبنی، برخی سبزی‌ها، ماهی‌ها و… به دست آورند. حتی افراد می‌توانند به‌منظور جبران کمبود کلسیم از مکمل‌ها و قرص‌های مخصوص استفاده کنند.

تأمین کلسیم برای تمامی افراد در تمامی سنین به‌ویژه برای افراد گیاهخوار یا افرادی که توانایی تحمل لاکتوز محصولات لبنی را ندارند، لازم است.

 

قرص کلسیم چیست؟

قرص کلسیم از مهم‌ترین داروها جهت سلامت استخوان‌ها است. اگرچه جذب کلسیم لازم از طریق مواد غذایی مختلف بهتر از مصرف مکمل کلسیم است. اما ممکن است وعده‌های غذایی روزانه افراد میزان کلسیم موردنیاز را تأمین نکرده و نیاز به استفاده از قرص کلسیم باشد.

بدن به‌منظور ساخت و حفظ استخوان‌های قوی به کلسیم نیاز دارد. قلب، ماهیچه‌ها و اعصاب بدن نیز به کلسیم نیاز دارند.

مردان در سنین 19 تا 70 سال به روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند و این مقدار برای مردان بالای 70 سال به 1200 میلی‌گرم به‌صورت روزانه افزایش خواهد یافت. زنان تا سن 50 سالگی به روزانه در حدود 1000 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند؛ اما این مقدار برای زنان بالای 50 سال به روزانه تا 1200 میلی‌گرم افزایش می‌یابد.

البته وجود میزان زیاد این ماده معدنی در بدن علائم منفی چون درد معده، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و افسردگی را به دنبال خواهد داشت. ویتامین D به جذب هرچه بهتر کلسیم کمک می‌کند و توصیه می‌شود افرادی که از مکمل کلسیم استفاده می‌کنند مصرف ویتامین D را نیز همزمان انجام دهند.

 

فواید قرص کلسیم

کلسیم به بازسازی و قوی ماندن استخوان‌ها کمک می‌کند به‌خصوص در دوران کهنسالی که غلظت کلسیم با افزایش سن کاهش می‌یابد.

قرص کلسیم همچنین برای عملکرد بهتر قلب، اعصاب و سیستم انعقاد خون مورداستفاده قرار می‌گیرند. قرص کلسیم از گرفتگی عضلات، پوکی‌استخوان و نرم‌شدن استخوان‌ها جلوگیری می‌کند.

قرص کلسیم به جلوگیری از فشارخون بالا، سرطان و سکته مغزی نیز کمک می‌کند. قرص کلسیم به همراه ویتامین D به محافظت از زنان در برابر سرطان سینه کمک می‌کند.

غذای حاوی کلسیم

غذاهای حاوی کلسیم

بدن انسان به‌خودی‌خود کلسیم تولید نمی‌کند و لازم است تا کلسیم را از غذاهای مختلف دریافت کند. از جمله غذاهای حاوی کلسیم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست
  • سبزیجات سبز برگ مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ
  • ماهی‌های استخوان نرمی؛ چون ساردین و سالمون
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای غنی شده با کلسیم مانند محصولات سویا، غلات و آب‌میوه‌ها

در صورت مصرف همزمان ویتامین D به همراه کلسیم، جذب این ماده معدنی توسط بدن تقویت خواهد شد.

از جمله غذاهای حاوی ویتامین D که در جذب هرچه بهتر کلسیم نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنسرو ماهی سالمون
  • زرده تخم‌مرغ

حتی قرارگرفتن در معرض نور خورشید سبب جذب مقدار ویتامین D موردنیاز بدن خواهد شد.

 

عوارض کمبود کلسیم در بدن

در صورت عدم دریافت مقدار مناسب از کلسیم ممکن است با مشکلاتی در خصوص استخوان‌های ضعیف مواجه شویم.

کودکانی که کمبود کلسیم دارند به‌اندازه کافی رشد نکرده و به قدی هم اندازه همسالان خود نخواهند رسید.

بزرگسالانی که با خطر کمبود کلسیم مواجه هستند دچار پوکی‌استخوان خواهند شد.

افرادی که ویژگی‌های ذیل را دارند در معرض کمبود کلسیم بیشتری در مقایسه با دیگر افراد قرار دارند:

  • افراد گیاهخوار
  • افرادی که توانایی تحمل لاکتوز شیر را نداشته و مصرف مواد لبنی را محدود می‌کنند.
  • افرادی که میزان زیادی سدیم و یا پروتئین دریافت می‌کنند کلسیم بیشتری دفع کرده و نیاز به مکمل کلسیم خواهند داشت.
  • افرادی که تحت درمان طولانی‌مدت با کورتیکواستروئیدها قرار دارند.
  • افرادی که با برخی مشکلات التهابی روده و یا بیماری سلیاک مواجه هستند، به جذب مقدار بیشتری کلسیم نیاز خواهند داشت.

البته در کنار عوارضی که در زمان کمبود کلسیم رخ می‌دهد، زمانی که کلسیم بیش از مقدار طبیعی در بدن موجود باشد نیز عوارضی رخ می‌دهد. عارضه هیپرکلسمی از جمله این عوارض است.

کم شدن سلامت استخوان‌ها، ایجاد سنگ کلیه و عملکرد غیرطبیعی قلب و مغز از جمله عوارض هیپرکلسمی به شمار می‌رود. از جمله دلایل این عارضه را می‌توان در فعالیت بیش از اندازه غده پاراتیروئید، مصرف بیش از اندازه ویتامین D، برخی بیماری‌ها چون بیماری­های تیروئید و عفونت­های قارچی شدید، کم‌تحرکی و استفاده از برخی داروها جستجو کرد.

قرص کلسیم هیل

قرص کلسی هیل

به‌منظور تأمین کلسیم موردنیاز بدن در کنار مواد غذایی مورداستفاده می‌توان از مکمل‌هایی چون مکمل کلسی هیل ایکس مارت نیز استفاده کرد. مکمل کلسی هیل با داشتن میزان کافی کلسیم، ویتامین D، E و K مزایای زیادی را برای مصرف‌کننده این مکمل به دنبال خواهد داشت.

کلسی هیل خطر ابتلا به پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهد، همچنین این مکمل سبب تقویت تراکم استخوانی می‌شود.

قرص کلسی هیل استحکام استخوان‌ها را با تأمین مواد مغذی و موردنیاز بدن افزایش می‌دهد.

کلسیم بیش از حد در بدن رسوب کرده و معایبی را به دنبال خواهد داشت. قرص کلسی هیل با داشتن میزان کافی ویتامین K از رسوب کلسیم در دیواره عروق جلوگیری می‌کند.

کلسی هیل از طریق افزایش فعالیت سلول‌های استخوان‌ساز از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و با تأمین میزان کلسیم موردنیاز بدن از پوکی‌استخوان که منجر به شکستگی استخوان می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر(nikanpharma.com)  که در سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده است، به‌عنوان شرکتی فعال در حوزه دارو محسوب می‌شود.

نیکان فارمد در زمینه واردات دارو و مکمل‌های غذایی از کشورهای انگلستان، چک و سوییس فعالیت دارد. تمامی محصولات وارد شده توسط این شرکت مورد تأیید شرکت‌های بزرگ و معروف دارویی سوییسی قرار دارند.

اما آنچه که این شرکت را از سایر شرکت‌های واردکننده دارو و مکمل‌های غذایی متمایز می‌سازد، مأموریت این شرکت در شناسایی نیازهای به‌روز مردم است.

نیکان فارمد با در اختیار داشتن گروهی از متخصصان جوان و فعال همواره به دنبال شناسایی نیازهای جدید مردم ایران، بررسی محصولات دارویی در سطح جهانی و تحقیق و گردآوری آمار در خصوص مشکلات درمانی و … با هدف ارتقا سطح سلامت و بهداشت جامعه است.