SiteLogo

ورزش برای درد سیاتیک

0 292
ورزش برای درد سیاتیک

عصب سیاتیک یک عصب با قطر زیاد است که در بخش‌های مختلف باسن و ران پا قرار دارد. هر دردی که در مسیر عصب سیاتیک قرار گیرد، با نام دردهای سیاتیکی شناخته می‌شود. این دردها معمولاً آزاردهنده هستند و از ناحیه کمر شروع می‌شوند. سپس به سمت پایین پا ادامه پیدا خواهند کرد. مطالعات نشان داده است برخی تمرینات ورزشی می‌تواند از بروز دردهای سیاتیکی جلوگیری کنند یا اثرات آن را کاهش دهند.

البته توجه داشته باشید انجام این تمرینات به هر کسی پیشنهاد نمی‌شود. گاهی اوقات تمرینات ورزشی اثرات معکوس دارند و ممکن است دردهای سیاتیکی را تشدید کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام تمرینات ورزشی، با مربیان ورزشی حرفه‌ای و پزشکان مشورت کنید. این افراد، می‌توانند بهترین تمرینات را به شما پیشنهاد دهند تا دردهای سیاتیکی را کاهش دهید و آسیب کمتری به بدن خود وارد کنید.

مربیان مجموعه فیت کلاب، می‌توانند برنامه‌‌ای مطابق با بیماری و شرایط شما ارائه دهند. این برنامه در کنار سایر روش‌های درمان خانگی سیاتیک، اثرات بیماری را از بین خواهد برد. علاوه بر این، می‌تواند بر کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام نیز موثر باشد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره ورزش برای درد سیاتیک توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

عصب سیاتیک چیست؟

قبل از هر چیزی، باید اطلاعاتی درباره عصب سیاتیک به دست آورید. آسیب دیدن این عصب، می‌تواند باعث بروز دردهای آزاردهنده و شدید شود. در برخی مواقع، این دردها آنقدر شدید هستند که مانع از بلند شدن شما از روی زمین یا مبل خواهند شد. احتمالاً در اطرافیان شما افرادی بودند که به این بیماری مبتلا شده باشند.

زیرا درد سیاتیک یک بیماری کاملاً شایع است و در حدود ۴۰ درصد از افراد مشاهده می‌شود. عصب سیاتیک از قسمت پایینی کمر شروع می‌شود و سپس به سمت پایین باسن و هر کدام از پاها ادامه خواهد یافت. عوامل مختلفی مانند دیسک پاره شده، جراحت و مواردی مانند این، بر بروز دردهای سیاتیکی موثر هستند.

ورزش برای درد سیاتیک

حرکات ورزشی برای کاهش درد سیاتیک

همانطور که گفته شد، برخی حرکات ورزشی برای کاهش درد سیاتیک انجام می‌شوند. به عنوان مثال تمرینات یوگا یا برخی تمرینات دیگر، می‌توانند بر کاهش این دردها موثر باشند. البته ورزش مضر برای سیاتیک نیز وجود دارد که ممکن است دردهای سیاتیکی را افزایش دهد. نحوه انجام دادن این تمرینات اهمیت بسیار زیادی دارد.

در غیر این صورت، ممکن است آسیب‌های شدیدتری به بدن وارد شود یا دردهای سیاتیکی شدیدتر شوند. بهترین راه حل این است که برای انجام این تمرینات ورزشی به یک مجموعه معتبر مانند فیت کلاب مراجعه کنید. مربیان این مجموعه، نحوه انجام دادن هر یک از تمرینات ورزشی را به طور کامل به شما آموزش می‌دهند.

به این ترتیب، احتمال بروز آسیب‌های جسمانی کاهش خواهد یافت. علاوه بر این برنامه‌ای که توسط مربیان این مجموعه ارائه می‌شود، با علایق ورزشی و شرایط جسمانی شما سازگاری دارد. همچنین می‌تواند برای کاهش وزن یا رسیدن به تناسب اندام مناسب باشد. برخی حرکات ورزشی برای کاهش درد سیاتیک، شامل موارد زیر هستند:

 

·         حرکت کشش زانو داخل شکم تک خوابیده

به طور کلی، حرکات کششی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش دردهای سیاتیکی دارند. همچنین ورزش برای درد گردن یا سایر عضلات بدن مانند کمر نیز مناسب است. عضلات درگیر در این تمرین، شامل عضلات شکم و عضلات سرینی هستند. این حرکت نیازی به تجهیزات ورزشی ندارد و بدون وسیله انجام می‌شود.

برای انجام تمرین به صورت زیر عمل کنید:

  1. ابتدا به پشت روی زمین دراز بکشید. هر دو پای خود را کاملاً صاف روی سطح زمین قرار دهید.
  2. سپس زانوی راست را به آرامی از ناحیه زانو خم کرده و در داخل شکم جمع کنید. در این حالت، پای چپ باید کاملاً صاف باشد.
  3. با هر دو دست خود ناحیه پشت ران پای راست را بگیرید و آن را به سمت داخل شکم فشار دهید. این کار را به گونه‌ای انجام دهید که کشش در ناحیه عضلات باسن حس شود.
  4. هنگام انجام دادن این کار، تلاش کنید تا پای چپ از روی زمین بلند نشود و به صورت ثابت روی سطح زمین باقی بماند.
  5. چند لحظه در این حالت مکث کنید و سپس همین حرکت را با پای چپ انجام دهید.

 

·         کشش پا خوابیده ضربدری روی هم

یکی دیگر از بهترین حرکات برای کاهش دردهای سیاتیکی، حرکت کشش پا خوابیده ضربدری روی هم است. این حرکت برای ورزشکاران مبتدی یا افرادی که آمادگی جسمانی پایینی دارند، کاملاً مناسب است. همچنین نیازی به تجهیزات ورزشی ندارد و بدون وسیله انجام می‌شود. عضلات درگیر در این تمرین، شامل عضلات شکم و عضلات سرینی هستند.

برای انجام حرکت به صورت زیر عمل کنید:

  1. ابتدا روی زمین دراز بکشید. سپس هر دو پا را از ناحیه زانو خم کنید. به گونه‌ای که کف پاها روی سطح زمین قرار گیرد.
  2. پای راست خود را از روی زانوی چپ عبور دهید. یعنی پای راست باید از ناحیه زانو خم شده و ساق آن روی زانوی پای چپ قرار گیرد. سپس هر دو پا را به طور کامل در داخل شکم جمع کنید.
  3. هنگامی که پاها را در داخل شکم جمع می‌کنید، با دو دست خود پشت ران پای چپ را بگیرید و به داخل شکم فشار دهید. این مسئله باعث کشش بیشتر عضلات سرینی می‌شود.
  4. سپس چند لحظه صبر کنید و سپس همین کار را با پای راست انجام دهید. یعنی پای چپ را از روی زانوی پای راست عبور دهید. ساق پای چپ باید روی زانوی پای راست قرار گیرد. سپس هر دو پا را به داخل شکم فشار داده و با دو دست خود، پشت ران پای راست را به داخل شکم فشار دهید.
  5. چند لحظه صبر کنید و سپس به نقطه شروع بازگردید.

 

·         پل باسن با بالا بردن ساق پا

یکی دیگر از تمریناتی که باعث کاهش بروز دردهای سیاتیکی می‌شود، حرکت پل باسن با بالا بردن ساق پا است. این حرکت نه تنها بر کاهش دردهای سیاتیکی موثر است، بلکه باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن نیز می‌شود.

همچنین باعث افزایش قدرت عضلات و بهبود استقامت عضلانی خواهد شد. این تمرین از بروز ناهنجاری‌های قامتی جلوگیری می‌کند. عضلات اصلی درگیر در این حرکت، شامل عضلات سرینی و عضلات چهار سر ران هستند. عضلات کمکی درگیر شامل عضلات همسترینگ و عضلات شکمی (راست شکمی) ساق پا (دوقلو) می‌باشند.

برای انجام این حرکت به صورت زیر عمل کنید:

  1. در مرحله اول به پشت روی زمین دراز بکشید. سپس هر دو پای خود را از ناحیه زانو خم کنید. در این حالت، کف هر دو پا باید کاملاً روی زمین قرار گرفته باشند. هر دو دست خود را به شکل کاملاً صاف و کشیده در کنار بدن قرار دهید. کف دست‌ها باید روی زمین باشند.
  2. با یک حرکت باسن خود را از روی سطح زمین جدا کنید. همزمان با انجام این کار، عمل بازدم را انجام دهید. به محض بلند کردن باسن از روی سطح زمین، پاشنه پا را نیز از روی زمین جدا کنید و روی پنجه پا قرار گیرید.
  3. به آرامی به نقطه شروع بازگردید و همزمان با انجام این کار، عمل دم را انجام دهید.

انجام دادن تمرینات ورزشی بدون مشاهده تصویری امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری حرکات بیشتر و مشاهده تصویری تمرینات ورزشی، به کانال آپارات مجموعه فیت کلاب مراجعه کنید.

ورزش برای درد سیاتیک

علت بروز دردهای سیاتیکی

عوامل مختلفی بر بروز دردهای سیاتیکی موثر هستند. به طور کلی هر مسئله‌ای که باعث تحریک عصب سیاتیک شود، باعث بروز دردهای سیاتیکی خواهد شد. این درد در برخی افراد کاملاً خفیف و در برخی دیگر شدید است. دردهای خفیف با تمرینات ساده رفع می‌شوند. اما دردهای شدید بسیار آزاردهنده هستند و ممکن است عملکرد روزمره شما را مختل کنند. مهم‌ترین عامل بروز دردهای سیاتیکی، فشرده شدن عصب در قسمت تحتانی کنترل ماهیچه‌ها و عضلات ساق پا را بر عهده دارد.

 

بررسی مطلب

در این مطلب به طور کامل درباره ورزش برای درد سیاتیک توضیح داده شد. سیاتیک یکی از مهم‌ترین عصب‌های داخلی بدن است که تحت تاثیر برخی عوامل آسیب می‌بیند. این عصب از ناحیه کمر شروع می‌شود و تا قسمت‌های پایین ساق پا و ران ادامه پیدا می‌کند. آسیب دیدگی سیاتیک باعث بروز دردهای سیاتیکی می‌شود. این دردها به شکل خفیف یا شدید بروز می‌کنند و در برخی موارد بسیار آزاردهنده هستند.

می‌توان از روش‌های مختلفی دردهای مربوط به سیاتیک را کاهش داد. یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها، انجام تمرینات ورزشی است. البته نحوه انجام دادن تمرینات اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر حرکات ورزشی را به شکل درستی انجام ندهید، ممکن است آسیب‌های بیشتری به عصب سیاتیک وارد شود.

مربیان مجموعه فیت کلاب، ابتدا شرایط جسمانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس می‌توانند بهترین برنامه تمرینات ورزشی برای کاهش درد سیاتیک را به شما ارائه دهند. این تمرینات به سادگی انجام می‌شوند و بسیار موثر هستند. علاوه بر این برنامه تمرینی که توسط مربیان مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، هزینه بسیار محدودی دارد. به همین دلیل همه افراد می‌توانند برای دریافت برنامه اقدام کنند.