SiteLogo

آنژیوپلاستی قلب چیست و چگونه انجام میشود؟

(دلنیا یوسفی) 05 اسفند 1402
0 259
آنژیوپلاستی قلب

آنژیوپلاستی کرونری یا استنت گذاری به زبان ساده به ورود از راه پوست به عروق گفته و درمانی ست که خون رسانی به قلب را بهبود می بخشد. بسیاری از افراد متوجه می شوند که بعد از عمل علائم آنها مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس بهتر می شود و چند هفته بعد از این عمل می توانند به زندگی طبیعی خود باز گردند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان به آنژیوپلاستی یا استنت گذاری نیاز دارید، ممکن است این سؤالات برای شما پیش بیاید که استنت چیست؟ چگونه کار می کند؟ عمل آنژیوپلاستی چقدر جدی ست؟ چگونه برای آنژیوپلاستی کرونری آماده شوید؟ یا نحوه بهبودی بعد از عمل به چه صورت خواهد بود؟

 

استنت چیست؟ آنژیوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی عموماً عملی رایج و بدون درد است که برای باز کردن رگ های تنگ یا مسدود شده قلب انجام می شود. شما در شروع عمل تحت بی حسی موضعی قرار می گیرید. یک لوله انعطاف پذیر باریک به نام کاتتر از راه مچ یا کشاله ران پا وارد می شود و به سوی شریان کرونری هدایت می شود. تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی دقیقا در این نقطه مشخص می شود. سپس، یک بالون کوچک در انتهای لوله باد می شود تا بخش تنگ شده ی شریان را باز کند.

گاهی اوقات اگر شریان به قدری تنگ باشد که بالون نتواند از میان آن عبور کند، ممکن است از یک دریل ریز برای تراشیدن رسوب های چربی استفاده شود تا به تدریج تنگی را باز کند. در اکثر مواقع، عمل آنژیوپلاستی با قرار دادن یک فنر فلزی کوچک به نام استنت ترکیب می شود.

زمانی که بالون باز می شود و لوله ی کاتتر و بالون خارج می شوند، استنت همان جا باقی می ماند و مانند یک داربست عمل می کند تا شریان را باز نگه دارد. شما ممکن است از پزشک خود شنیده باشید که آنژیوپلاستی کرونری همراه با استنت گذاری را  PCI می نامند. PCI نام اختصاری پزشکی برای مداخله کرونری از راه پوست می باشد.

چرا به گذاشتن استنت در قلب خود نیاز دارم؟

شریان های کرونری نقش مهمی در حفظ سلامت قلب شما دارند. اما در برخی از افراد، رسوب های چربی ممکن است جمع شوند و شریان های قلب را تنگ یا مسدود کنند. این شرایط آترواسکلروزیس نامیده می شود که می تواند موجب بیماری قلبی کرونری شود. اگر خون کافی درون شریان های قلب جریان پیدا نکند، ممکن است باعث آنژین یا حمله قلبی شود. آنژیوپلاستی کرونری، شریان  های کرونری مسدود شده را باز می کند. از این عمل در موارد زیر استفاده می شود:

  • در موارد شدید آنژین که دارو دیگر اثر نمی کند.
  • بعنوان یک درمان اورژانسی برای افراد در طول حمله قلبی

آنژیو پلاستی برای تمام افراد مناسب نیست. با توجه به وضعیت سلامتی و مشکلات قلبی ممکن است به شما توصیه شود که جراحی بای پس عروق کرونری انجام دهید.

آنژیوپلاستی قلب

میزان موفقیت آنژیوپلاستی و استنت گذاری چقدر است؟

در اکثر موارد، آنژیوپلاستی عروق کرونری و استنت گذاری، خونرسانی به شریان را بهبود می بخشد. بسیاری از افراد در می یابند بعد از عمل علائمشان بهتر شده و می توانند فعالیت های بیشتری انجام دهند. گاهی اوقات شریان ممکن است دوباره تنگ شود و موجب بروز علائم آنژین شود.

اما پیشرفت در تکنولوژی استنت گذاری به این معناست که احتمال این اتفاق روز به روز کمتر می شود. در حال حاضر بسیاری از افراد به مدت طولانی بدون علائم هستند. شما می توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود احتمال موفقیت بلند مدت این عمل را افزایش دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • خوردن غذاهای سالم تر
  • فعالیت فیزیکی بیشتر
  • ترک سیگار
  • قطع مصرف الکل
  • مصرف داروهای تجویزی

تعداد کمی از افراد ممکن است عوارض آنژیوپلاستی را تجربه کنند. احتمال خطر بسته به وضعیت سلامتی و وضعیت قلب شما متفاوت خواهد بود.

 

مزایای آنژیوپلاستی کرونری و استنت گذاری

مزایا و خطرات آنژیوپلاستی و استنت گذاری برای هرکسی متفاوت هستند و به شدت بیماری قلبی، سن و وضعیت کلی سلامتی شما بستگی دارند. مزایای آنژیوپلاستی و استنت گذاری شامل موارد زیر می شوند:

  • تسکین یا کاهش درد
  • تسکین تنگی نفس
  • تسکین خستگی
  • انرژی بیشتر با خونرسانی بهتر به قلب – امور روزمره و فعالیت های فیزیکی آسانتر و لذتبخش تر می شوند.
  • روحیه و سلامت روانی بهتر
  • کاهش خطر حمله قلبی و سکته

با پزشک خود در مورد مزایا و معایب احتمالی انجام آنژیوپلاستی و نگرانی های خود صحبت کنید.

آنژیوپلاستی قلب

خطرات آنژیوپلاستی کرونری و استنت گذاری چه مواردی هستند؟

تمام عمل های پزشکی، با خطراتی همراه هستند. عوارض رایج آنژیوپلاستی و استنت گذاری شامل موارد زیر می شوند:

  • خونریزی، کبودی یا عفونت در محله تعبیه ی لوله ی کاتتر در بدن در کشاله ران یا مچ پا
  • لخته های خونی (این لخته ها ممکن است حتی بعد از عمل درون استنت ها تشکیل شوند، بنابراین مصرف داروهای تجویزی مانند آسپیرین و داروهای ضد لخته مانند کلوپیدوگرل از اهمیت زیادی برخوردار است.)

خطر عوارض عمده در طول آنژیوپلاستی معمولاً کمتر از 1 درصد است. خطرات نادر آنژیوپلاستی و استنت گذاری عبارتند از:

  • عوارض بعد یا حین عمل مانند حمله قلبی یا سکته
  • واکنش آلرژیک به ماده ی حاجب مورد استفاده در طول عمل
  • در موارد بسیار نادر، آسیب به شریان کرونری در طول عمل

اگر نگران هستید یا سؤالات بیشتری در رابطه با آنژیوقلب یا فنر گذاشتن قلب دارید میتوانید به سایت دکتر افشاری متخصص قلب و عروق، جهت درج سوال خود مراجعه کنید.