SiteLogo

لیست تجهیزات دندانپزشکی مهم که باید بدانید!

0 378
لیست تجهیزات دندانپزشکی

چکیده : اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد ضروری ترین و مهمترین تجهیزات دندانپزشکی را دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.

 

برای راه اندازی یک مطب دندانپزشکی و شروع کار، نیازی به خرید همه تجهیزات دندانپزشکی نیست. گاهی می توان با خرید چند نوع از تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز، کار ترمیم دندان ها و درمان مشکلات دندانی بیماران را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد. مهمترین تجهیزات دندانپزشکی، تجهیزاتی هستند که وجود آن ها برای هر مطب دندانپزشکی ضروری است. در ادامه این مقاله قصد داریم به برخی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی اشاره کنیم. بنابراین، اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تجهیزات دارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

 

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟

لیست تجهیزات دندانپزشکی

برای شروع کار یک مطب دندانپزشکی، لازم است که ابتدا مهمترین تجهیزات دندانپزشکی خریداری شوند. سپس به مرور زمان و با کسب درآمد، تجهیزات دیگر دندانپزشکی قابل خریداری خواهند بود. اطلاع از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی برای افرادی که قصد خرید این تجهیزات را دارند یا می خواهند برای کار به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند، بسیار ضروری است. در ادامه لیستی شامل 9 مورد از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی را ارائه می کنیم که می توانید بر اساس آن، بهترین و ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی را شناسایی کنید.

 

1.   یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی یکی از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی محسوب می شود که در کنار داشتن کاربردهای بسیار متنوع، برای هر مطب دندانپزشکی ضروری است. یونیت های دندانپزشکی دارای امکانات بسیار مختلفی اند. اما فارغ از این موضوع، خوابیدن بیمار روی آن ها و انجام کار درمانی یا معاینه ای توسط دندانپزشک، عملا بدون وجود یک یونیت دندانپزشکی در مطب امکان پذیر نیست. بنابراین، اگر به دنبال راه اندازی یک مطب دندانپزشکی هستید، حداقل باید یک عدد یونیت دندانپزشکی معمولی و با امکانات کم را خریداری کنید. البته اگر بودجه کافی دارید، می توانید یونیت های دندانپزشکی با چراغ های باکیفیت تر و یا با مانیتورهای اختصاصی را خریداری کنید که هر کدام قیمت خاص خودشان را دارند.

 

2.  دستگاه استریل یا اتوکلاو

استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی از جمله اقدامات ضروری است که باید پس از اتمام کار هر بیمار انجام شود. بدیهی است که عدم وجود دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی در یک مطب دندانپزشکی، به منزله انتقال بیماری از هر فرد به فرد دیگر است. دستگاه های اتوکلاو باید با کاربری های مختلف در هر مطب دندانپزشکی وجود داشته باشند تا بتوان به راحتی مراحل استریل تجهیزات دندانپزشکی را انجام داد.

دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی در ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شوند. انتخاب این دستگاه ها بسته به میزان کار هر مطب دندانپزشکی متفاوت خواهد بود. لازم است که جهت خرید این دستگاه ها، ابتدا کارایی، سرعت استریل کردن و جزئیات دستگاه ها را بررسی کنید و در نهایت اقدام به خرید هر یک از آن ها نمایید.

 

3.   توربین دندانپزشکی

لیست تجهیزات دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی از جمله ابزارهای ماشینی دندانپزشکی محسوب می شوند. توربین ها جزء ابزارهای چرخنده ای هستند که با چرخش خود روی دندان باعث پالیش یا سوراخ شدن دندان ها می شوند. این توربین ها دارای سرعت بسیار زیادی هستند و به همین خاطر، در زمانی که نیاز به سرعت بالا و قدرت کم باشد، از این توربین ها استفاده می شود. از مزایای توربین های دندانپزشکی می توان به خنک کننده های داخلی موجود در آن ها اشاره کرد. همچنین، این توربین ها دارای سیستم خروج آب خنک هستند که می توانند در هنگام ترمیم دندان ها، باعث تمیز کردن دندان و محیط کاری شوند.

 

4.   ابزارهای دستی دندانپزشکی

یکی دیگر از انواع مهمترین تجهیزات دندانپزشکی، ابزارهای دستی دندانپزشکی هستند. این ابزارها همان ابزارهای ضروری برای انجام معاینه یا ترمیم دندان ها هستند. البته برخی از ابزارهای دستی مانند فورسپس یا الواتور برای کشیدن و خارج کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرند. ابزارهای دستی دندانپزشکی تنوع بسیار زیادی دارند و کاربرد هر کدام نیز متفاوت است. لازم است که همه مطب های دندانپزشکی دارای تعداد کافی این ابزارها باشند تا بتوانند مراحل ترمیم و یا معاینه دندان ها را به درستی انجام دهند. از جمله انواع ابزارهای درستی دندانپزشکی می توان به سوند دندانپزشکی، پنس دندانپزشکی و … اشاره کرد.

 

5.   آینه های دندانپزشکی

لیست تجهیزات دندانپزشکی

وجود آینه دندانپزشکی برای معاینه دندان بیمار و درمان مشکلات دندانی در هر مطب دندانپزشکی ضروری است. آینه های دندانپزشکی سایزبندی های مختلفی دارند و با ظاهر متفاوتی به فروش می روند. موردی که باید در هنگام خرید این آینه ها به آن ها توجه کرد، راحتی و ارگونومی بودن این آینه هاست. هر چقدر آینه های دندانپزشکی دسته ارگونومی تری داشته باشند، راحت تر می توانند برای ترمیم و معاینه دندان بیماران مورد استفاده قرار گیرند.

 

6.   آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی مانند توربین دندانپزشکی، یک ابزار چرخشی است. با این تفاوت که آنگل های دندانپزشکی سرعت پایین تر و قدرت بیشتری نسبت به توربین های دندانپزشکی دارند. هم آنگل ها و هم توربین های دندانپزشکی، می توانند برای سوراخ کردن دندان و خارج کردن بخش هایی از دندان مورد استفاده قرار گیرند. اما معمولا آنگل برای کارهای ظریف تر مورد استفاده قرار می گیرد. آنگل نیز مانند توربین های دندانپزشکی دارای سیستم خنک کننده خارجی است و با کمک پدال پایی کنترل می شود.

 

7.   فرزهای دندانپزشکی

فرزهای دندانپزشکی یکی دیگر از مهمترین تجهیزات دندانپزشکی هستند که عملا وجود آن ها برای هر مطب دندانپزشکی ضروری است. این فرزها بر روی آنگل یا توربین دندانپزشکی نصب می شوند. آنگل و توربین باعث چرخش این فرزها می گردند تا فرزها بتوانند جرم گیری دندان، پرداخت و پالیش دندان و یا حذف بخش های پوسیده از دندان را انجام دهند. عملا بدون وجود فرزهای دندانپزشکی، نمی توان کارهای ترمیمی و درمانی دندان ها را انجام داد. فرزهای دندانپزشکی دارای تنوع زیادی هستند و هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خودشان را دارند.

 

8.   فایل های اندو

اگرچه برخی از مطب های دندانپزشکی فقط برای انجام اقدامات ترمیمی دندان ها، خدمات ارائه می کنند. اما در صورتی که نیاز به انجام خدمات درمان ریشه در مطب های دندانپزشکی باشد، وجود فایل های اندو در مطب های دندانپزشکی ضروری است. فایل های اندو در واقع وسایل بسیار ظریفی هستند که می توانند برای خارج کردن ریشه های دندانی مورد استفاده قرار گیرند. این فایل ها از جنس استیل زنگ نزن هستند و در اندازه های مختلفی به فروش می روند. انتخاب فایل اندو مناسب برای درمان ریشه، می بایست بر اساس نظر پزشک و عکس رادیولوژی بیمار باشد.

 

9.   دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای مطب های دندانپزشکی است. این دستگاه برای آماده کردن آمالگام جهت ترمیم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. آمالگام ترکیبی از جنس جیوه است که پس از قرار گرفتن در حفرات دندانی، به شکل سفت در می آید و می تواند از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کند. دستگاه آمالگاماتور در برندهای مختلفی در کشور ایران به تولید می رسد. بنابراین، می توان بر اساس بودجه، بهترین مدل دستگاه آمالگاماتور را خریداری کرد.

 

سخن پایانی

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی، تجهیزاتی هستند که استفاده از آن ها برای هر مطب دندانپزشکی ضروری است. در این مقاله یک لیست 9 عددی از تجهیزات دندانپزشکی ضروری را ذکر کردیم که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله، می توان این تجهیزات دندانپزشکی را به عنوان تجهیزات دندانپزشکی ضروری برای هر مطب دندانپزشکی در شروع کار شناخت. البته باید در هنگام خرید هر یک از تجهیزات ذکر شده، به کیفیت این تجهیزات و عملکرد مناسب آن ها توجه داشت. می توانید با خیالی آسوده مهمترین تجهیزات دندانپزشکی را از شرکت فیروز دنتال با بیش از ۳۰ سال سابقه در این زمینه تهیه فرمایید.