SiteLogo

لیست داروهای درمان بیماری گال

(دلنیا یوسفی) 08 اسفند 1402
0 188
لیست داروهای درمان بیماری گال

گال جزو بیماری‌های پوستی شدید محسوب می‌شود که نیاز به درمان تخصصی دارد. علائم گال در حالت اولیه بیماری شامل خارش شدید، بثورات پوستی مختلف و لکه‌های کوچک پوستی می‌شوند و در صورت ادامه و افزایش شدت بیماری، عوارض ثانویه مانند عفونت‌های باکتریایی، زردزخم، سلولیت و حتی نارسایی در ارگان‌های مختلف بدن نیز ممکن است مشاهده شود.

برای مقابله با این بیماری، تنها راه مؤثر استفاده از داروهای گال کش است و هیچ محصول گیاهی یا بدون نسخه‌ای برای درمان گال انسان، تأیید نشده است.

 چه زمانی باید برای درمان دارویی گال اقدام کرد؟

بیماری گال را ممکن است بتوان در مراحل اولیه، حدود یک هفته پس از ابتلا، با استفاده از روش‌های گیاهی مانند روغن چریش یا داروهای بدون نسخه مانند کرم‌های گوگردی، درمان کرد؛ اما در صورت شدیدتر شدن بیماری و بروز علائم جدی، باید با تشخیص پزشک یا دکتر گال، اقدام به مصرف برخی داروهای تخصصی نمود. در صورتی که شرایط زیر برای شما ایجاد شده است، توصیه می‌کنیم برای درمان دارویی گال اقدام کنید.

  • علائم شما پس از چند روز استفاده از داروهای بدون نسخه یا روش‌های خانگی، بهبود نمی‌یابد.
  • ضعیف‌شدن سیستم ایمنی خود را شاهد هستید.
  • از بیماری‌های زمینه‌ای یا شرایط خاص پزشکی برخوردارید.
  • با علائمی مانند خارش شدید یا بثورات پوستی گسترده در بدن مواجه شده‌اید.
  • باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید.

میزان اثربخشی داروهای تجویز شده برای درمان گال

پس از تشخیص بیماری گال توسط پزشک، داروهای خاصی با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود که تمامی آنها از یک میزان اثربخشی برخوردار نیستند. در جدول زیر تمامی داروهایی که می‌توانند برای از بین بردن گال مورد استفاده قرار گیرند، لیست شده اند. با این وجود، مصرف هر دارو تنها باید با تجویز پزشک انجام شود و استفاده خودسرانه از آنها، ممکن است با عوارض جانبی مختلفی همراه باشد.

نام دارو میزان اثربخشی نحوه تهیه استفاده در دوران بارداری یا شیردهی
permethrin topical زیاد با نسخه تداخل ندارد
ivermectin systemic نسبتاً زیاد با نسخه تداخل دارد
Elimite نسبتاً کم بدون نسخه تداخل ندارد
Eurax کم با نسخه تداخل دارد
crotamiton کم با نسخه تداخل دارد
lindane کم با نسخه ممکن است تداخل داشته باشد

 

آیا آمپول برای درمان گال وجود دارد؟

خیر، آمپول برای درمان گال در انسان وجود ندارد و فقط آمپول آیورمکتین برای درمان گال در حیوانات مورد استفاده قرار میگیرد.

چه داروهایی برای از بین بردن نوع رایج گال کاربرد دارند؟

بیماری گال بر اساس میزان گستردگی، به دو نوع کلی گال کلاسیک و گال پوسته دار تقسیم‌بندی می‌شود. گال کلاسیک، نوع رایج گال است که با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست، ایجاد ترک‌های پوستی و بثورات نسبتاً جزئی نشان داده می‌شود. برای از بین بردن گال کلاسیک، معمولاً داروهای زیر تجویز می‌شوند.

 کرم پرمترین 5%

کرم پرمترین که با نام تجاری Elimite در داروخانه‌ها موجود است، یکی از مؤثرترین داروها برای درمان قطعی گال محسوب می‌شود. مصرف این دارو در افراد مبتلا به گال برای 2 ماه، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است و منعی ندارد. پرمترین یک پیرتروئید مصنوعی است که ترکیب مشابه آن، در عصاره گل داوودی مشاهده می‌شود. این دارو در صورتی که مطابق با تجویز پزشک مصرف شود، در زمان کوتاهی می‌تواند کنه‌ها و اثرات تخم‌گذاری آنها را در بدن به طور کامل از بین ببرد. استفاده از این دارو برای کودکان زیر 2 ماه توصیه نمی‌شود.

کرم پرمترین

 

 پماد گوگرد (5%-10%)

از دیگر داروهای مؤثر برای درمان گال که می‌توان بدون نسخه نیز آن را تهیه کرد، انواع پمادهای گوگردی است. استفاده از پمادهای حاوی گوگرد (پترولاتوم) برای بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر از 2 ماه، هیچ‌گونه عوارضی را در پی ندارد و می‌تواند به طور مؤثر، باعث از بین بردن کنه‌ها شود.

پماد گوگرد

 

 لوسیون لیندان 1%

لوسیون لیندان از دیگر داروهای تأیید شده توسط FDA است که می‌تواند اثربخشی فوق‌العاده‌ای در درمان سریع گال داشته باشد. با این حال این دارو در صورت مصرف بی‌رویه و خودسرانه یا بلع، ممکن است عوارض جدی را مانند آسیب به مغز یا سیستم عصبی، به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل معمولاً در درجات بالاتر بیماری تجویز می‌شود. این دارو به هیچ عنوان نباید برای درمان نوزادان، افراد مبتلا به اختلال تشنج، زنان باردار یا شیرده، افرادی با پوست تحریک‌شده، کودکان و افراد مسن تجویز شود.

لوسیون لیندان

 

 چه داروهایی برای درمان گال پوسته دار کاربرد دارند؟

گال پوسته دار که به گال نروژی هم شناخته می‌شود، نوع بسیار شدید بیماری گال است که در صورت هجوم تعداد زیادی از کنه به داخل پوست ایجاد می‌شود. شیوع این نوع گال در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر مشاهده می‌شود و با علائمی مانند پوسته‌های شدید، زخم‌های عفونی و بثورات پوستی شبیه به اگزما همراه است. برای درمان گال پوسته دار، داروهای زیر کاربرد بیشتری دارند.

ایورمکتین

قرص ایورمکتین که با نام تجاری استرومکتول در بازار عرضه می‌شود، مؤثرترین روش درمانی گال پوسته دار است. هر چند شواهد علمی مختلف، اثربخشی ایورمکتین در درمان گال را اثبات کرده‌اند، اما این دارو مورد تأیید FDA قرار نگرفته است. مصرف ivermectin برای بانوان باردار یا شیرده و همچنین کودکانی با وزن کمتر از 15 کیلوگرم، توصیه نمی‌شود. این دارو معمولاً به همراه یک کرم موضعی و مطابق با شرایط زیر، توسط دکتر گال تجویز می‌شود.

  • سه دوز در موارد معمولی و در روزهای اول، دوم و هشتم پس از تشخیص بیماری
  • پنج دوز در موارد نسبتاً شدید و در روزهای اول، دوم، هشتم، نهم و پانزدهم پس از تشخیص بیماری
  • هفت دوز در موارد شدید و در روزهای اول، دوم، هشتم، نهم، پانزدهم، بیست و دوم و بیست و نهم پس از تشخیص بیماری

ایورمکتین

 

بنزیل بنزوات 25%

از داروهای موضعی مؤثر که برای درمان گال پوسته دار تجویز می‌شود، بنزیل بنزوات 25% است. این دارو به‌خاطر اثربخشی بالا، به‌جای پرمترین هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ با این حال ممکن باعث تحریک و قرمزی پوست شود. برای کودکان مبتلا به گال، معمولاً غلظت‌های پایین‌تر این کرم مانند بنزیل بنزوات 10٪ یا 12.5٪ تجویز می‌شود.

 چه مدت طول می‌کشد تا گال درمان شود؟

زمان مشخصی را نمی‌توان برای بهبود بیماری گال در نظر گرفت. طول درمان این بیماری در افراد مختلف و بسته به میزان شدت گستردگی، می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود در صورت رعایت اقدامات بهداشتی و هم چنین مصرف داروهای تجویز شده، بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا بیمار به طور کامل درمان شود. طی این مدت فرد مبتلا به هیچ عنوان نباید با سایر افراد ارتباط نزدیک داشته باشد و برای جلوگیری از شیوع بیماری نیز باید به طور منظم، لباس‌ها، ملافه و روبالشی شخص بیمار در آب داغ شسته شود.