SiteLogo

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

0 10733
طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

اسپند در از بین بردن شپش سر کودکان

اسپند از گیاهان نام آشنای ایرانی ها است. دانه این گیاه در خانه سوزانده می شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم زخم مورد استفاده قرار می گیرد. در آسیا نیز از دانه های اسپند به عنوان ضدانگل کرم کش و کشنده آمیب استفاده می کنند. اسپند در برخی کشورهای دیگر نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده آور، کرم کش، مسکن و خواب آور استفاده می کنند.

در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می تواند مسموم کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری های ادراری ـ تناسلی استفاده می کنند.

شپش سر چیست و چطور درمان می‌شود؟

پس از ۷ روز شپش ها از تخم در می آیند و طی مراحلی به شپش بالغ تبدیل می شوند و مجددا شروع به تخم ریزی می کند. .ممکن است رشک سر با شوره سر اشتباه گرفته شود.

تخم شپش رشک (Pediculus) نامیده می شود. بیضی شکل، سفید رنگ وکوچک است که به ساقه مو می چسبد.

 

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

عفونت شپش سر تا چه اندازه شایع است؟

عفونت شپش سر به میزان زیادی شایع و از گذشته های دور وجود داشته است. اگرچه مشخص نیست که سالانه چه تعداد به این عفونت دچار می شوند، اما به صورت تخمینی، محدوده ای بین 6 تا 12 میلیون نفر در سال متغیر است.

همانطور که پیش تر گفته شد، این عفونت در کودکان شایع تر است و کودکان می توانند به چند روش در معرض ابتلا به این عفونت قرار بگیرند که به طور خلاصه بیان شده است:

تماس با شخص آلوده به این عفونت (تماس شخصی در حین بازی، مدرسه یا فعالیت های ورزشی، در مدرسه، خوابیدن در خانه شخص دیگر، یا اردوهای مدرسه اتفاق بیفتد).

پوشیدن لباس های آلوده مانند کلاه، روسری ها، کت، لباس ورزشی، یا روبان های مو.

استفاده از شانه ها، برس، حوله های آلوده

دراز کشیدن روی تخت خواب، بالش، فرش، یا حیوانات عروسکی که اخیرا با شخص مبتلا به شپش در ارتباط بوده اند.

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

شپش سر چه شکلی است؟

برای درمان خانگی شپش، ابتدا باید انواع مختلف شپش سر را بشناسید. سه نوع مختلف از شپش سر موجود است، که با نام های نیت، نیمف، و شپش بالغ شناخته می شود.

نیت: نیت ها در واقع تخم های شپش هستند. دیدن نیت ها دشوار بوده و اغلب با شوره سر یا قطرات اسپری مو اشتباه گرفته می شود. نیت ها به صورت محکم به ساقه مو وصل می شوند. آنها به شکل بیضی بوده، دو تا سه میلی متر طول داشته و معمولا سفید یا زرد رنگ هستند. حدود یک هفته طول می کشد تا از تخم بیرون بیایند.

نیمف: نوزادانی که تازه از تخم (نیت) بیرون آمده اند را نیمف می نامند. آنها مانند یک شپش بالغ به نظر می رسند، اما اندازه شان کوچک تر است. نیمف ها حدود هفت روز پس از بیرون آمدن از تخم، بالغ می شوند. این موجودات برای زندگی، از خون بدن انسان تغذیه می کنند.

شپش بالغ: شپش بالغ اندازه دانه های کنجد است، 6 پا داشته و رنگ برنزی تا سفید مایل به خاکستری دارد. در اشخاصی با موهای تیره، شپش های بالغ تیره تر به نظر می رسند. شپش های ماده که تخم گذاری انجام می دهند، از شپش های نر بزرگ تر هستند. شپش های بالغ می توانند تا 30 روز روی سر شخص زندگی کنند. این موجودات نیز برای ادامه زندگی باید از خون بدن انسان تغذیه کنند. اگر شپش از روی سر شخص به پایین بیافتد، ظرف مدت 2 روز می میرد.

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان

درمان شپش سر با اسپند

یکی از عجیب‌ترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای درمان شپش استفاده از اسپند است. توصیه می‌شود از این روش برای همه کودکانی که به مدرسه می‌روند استفاده شود حتی اگر موهای آن‌ها سالم بوده و دچار شپش نشده است.

نحوه استفاده از اسپند برای از بین بردن شپش سر:

برای استفاده از این روش درمان یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کرده و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. اگر موهای فرزندتان بلند است مقدار آن را تا 2 یا 3 برابر افزایش دهید. برای اثربخشی بهتر می توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید.

برای اینکه اثربخشی این روش بهتر باشد و شپش مو به طور کامل از بین رود بهتر است به مدت یک هفته این روش را تکرار نمایید.

البته اگر شپش سر لابلای مو ها تخم گذاشته باشد، اسپند نمی تواند تخم ها را از بین ببرد و صرفا حشره شپش از بین می رود. برای از بین بردن تخم ها باید موها را خیس کرده و با شانه دندانه ریز شانه کنید تا تخم شپش از مو جدا شود.

طرز استفاده اسپند برای از بین بردن شپش سر کودکان