SiteLogo

سریع ترین روش درمان تنبلی تخمدان چیست؟

0 267
سریع ترین روش درمان تنبلی تخمدان

اثرگذاری غیرقابل انکار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بر قدرت باروری و سلامت عمومی زنان باعث شده که بسیاری از آن‌ها به دنبال سریع‌ترین روش درمان تنبلی تخمدان باشند. این بیماری که اغلب به علت مشکلات ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد، با داشتن سبک زندگی غلط نیز تشدید می‌شود و نیازمند روش درمانی مناسبی اعم از اصلاح سبک زندگی، انتخاب رژیم غذایی سالم، درمان دارویی، بهره‌مندی از تکنیک‌های کمک باروری و… است. در پاسخ به این سؤال که سریع‌ترین روش درمان تنبلی تخمدان کدام است، نمی‌توان پاسخ یکسانی به هر فرد داد و بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

در ادامه، به معرفی راه‌های درمان تنبلی تخمدان بر اساس علائم و شرایط بیمار پرداخته می‌شود.

تنبلی تخمدان چیست؟

اغلب افراد، بیماری زنانه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را با نام تنبلی تخمدان می‌شناسند. در بیماری PCOS با بروز اشکال در عملکرد تخمدان‌ها، فرایند رشد و آزادسازی تخمک از فولیکول‌ها مختل می‌شود. این عارضه که پس از بلوغ و در سنین مختلف رخ می‌دهد، گاهی تا مدت‌ها علائم خاصی ندارد و حتی ممکن است تأثیر چندانی روی قدرت باروری خانم‌ها نگذارد. بااین‌حال، تشخیص و درمان دیرهنگام بیماری و تشدید آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل ناباروری در زنان یا تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت عمومی فرد همچون دردهای مزمن و اختلالات قاعدگی شود.

آیا تنبلی تخمدان همیشگی است؟

به دلیل عدم درمان قطعی و صددرصدی PCOS ممکن است این سؤال پیش آید که آیا تنبلی تخمدان همیشگی است و درمانی ندارد؟ باید گفت امروزه روش‌های متعددی جهت مدیریت بیماری و بهبود علائم آن معرفی‌شده که تا حد زیادی مشکلات ناشی از تخمدان پلی‌کیستیک را برطرف می‌کند و علاوه بر تنظیم تخمک‌گذاری و چرخه قاعدگی، امکان یک بارداری موفق را نیز برای زنان فراهم می‌سازد. البته باید توجه کرد که بسته به شدت بیماری و عوارض آن، برای هر فرد روش درمانی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین و سریع ترین راه های درمان تنبلی تخمدان

برای انتخاب بهترین و سریع‌ترین روش درمان تنبلی تخمدان باید فرد، مورد معاینه پزشک متخصص زنان قرار گیرد و شدت بیماری او به همراه عوارض و علائم مشخص شود. گاهی پزشک از دارو و درمان هورمونی کمک می‌گیرد و گاهی بهبود سبک زندگی و ترک رفتارهای غلط را به همراه یک برنامه غذایی مناسب برای رفع علائم PCOS پیشنهاد می‌دهد. در نهایت می‌توان از تکنیک‌های تهاجمی‌تر همچون عمل جراحی لاپاراسکوپی یا روش‌های کمک باروری از قبیل IVF و IUI استفاده کرد.

درمان تنبلی تخمدان با دارو

انتخاب اثرگذارترین دارو یا بهترین قرص برای تنبلی تخمدان کاملاً به شرایط بیمار بستگی دارد. گاهی درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک توسط داروهایی صورت می‌گیرد که با نابود کردن فولیکول‌های سطح تخمدان، به کاهش ترشح هورمون مردانه و رفع عوارض ناشی از آن کمک می‌کند. درمان دارویی PCOS باعث تنظیم چرخه عادت ماهانه می‌شود و در صورت استفاده از داروهای دیابت نیز مشکلاتی نظیر مقاومت به انسولین و سطوح بالای آندروژن برطرف می‌گردد.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان

پزشک متخصص پس از معاینه بیمار، مؤثرترین و بهترین قرص برای تنبلی تخمدان وی را تجویز می‌کند که باعث بهبود عوارض بیماری و بازگشت قدرت باروری می‌شود. این داروها ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • پروژسترون
  • قرص ضدبارداری ترکیبی
  • لتروزول (فمارا)
  • کلومیفن
  • گنادوتروپین‌ها
  • متفورمین
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
  • قرص ضدبارداری
  • افلورنیتین

درمان تنبلی تخمدان در خانه

همان‌گونه که بیان شد، برای درمان تنبلی تخمدان در خانه می‌توان از اصلاح سبک زندگی و پرهیز از رفتارهای غلط کمک گرفت. این راهکار به‌ویژه برای دختر مجرد و نوجوان یا بانوانی که در سنین پایین متوجه بیماری خود شده‌اند مؤثرتر خواهد بود. برخی روش‌های خانگی درمان PCOS عبارت‌اند از:

  • دوری از استرس و اضطراب
  • کاهش وزن و رسیدن به BMI استاندارد
  • ورزش منظم روزانه
  • پرهیز از سیگار، الکل و مواد مخدر
  • پیشگیری از دیابت با کنترل میزان مصرف مواد قندی
  • ازدواج و فرزندآوری در سن جوانی برای جلوگیری از تشدید بیماری

درمان تنبلی تخمدان با روش های کمک باروری

در زنانی که به علت تنبلی تخمدان دچار ناباروری شده‌اند، استفاده از روش‌های کمک باروری تا حد زیادی شانس یک بارداری موفق و سالم را افزایش می‌دهد. این روش‌ها معمولاً شامل آی وی اف (IVF) و آی یو آی (IUI) است. در لقاح آزمایشگاهی یا IVF با دریافت تخمک از زن و اسپرم از مرد، جنین در آزمایشگاه تشکیل می‌شود و پس از چند روز به رحم مادر انتقال می‌یابد. در تکنیک تزریق اسپرم یا IUI نیز با دریافت نمونه اسپرم قوی از مرد و شست‌وشو و جداسازی آن، نمونه از مسیر واژینال به درون رحم مادر تزریق می‌گردد.

درمان سریع تنبلی تخمدان با لاپاراسکوپی

در شرایط حاد بیماری که درمان تنبلی تخمدان با دارو امکان‌پذیر نباشد، عمل جراحی لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی این عمل، جراح چند برش کوچک روی شکم می‌زند و ابزار جراحی را از مسیر آن‌ها به سمت تخمدان‌ها می‌برد. به کمک دوربین کوچک روی ابزار، محل تجمع کیست‌ها مشخص‌شده و توده‌ی کیست پس از جداسازی از تخمدان، از بدن خارج می‌گردد. بدین ترتیب، اجزای ترشح‌کننده هورمون مردانه از بدن خارج می‌شود و عوارض تنبلی تخمدان تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

سایر روش های درمان تنبلی تخمدان

در کنار روش‌های ذکرشده، راهکارهای دیگری نیز برای درمان تنبلی تخمدان به کار می‌رود که برخی از آن‌ها اثرگذاری سریع و آشکاری دارد و برخی پس از گذشت یک مدت‌زمان مشخص، موجب بهبود بیماری می‌شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • درمان عارضه موهای زائد به کمک تکنیک الکترولیز
  • انجام لیزر طی چند جلسه مستمر
  • استفاده از کرم و ژل موضعی جهت رفع مشکلات پوست و مو

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

اغلب برای بیماران این سؤال پیش می‌آید که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم و از کدام رژیم غذایی استفاده کنیم. اگرچه درمان گیاهی کاملی برای بهبود قطعی PCOS در دختر مجرد یا زنان متأهل وجود ندارد؛ اما برخی نکات تغذیه‌ای مربوط به رژیم غذایی این بیماری شامل موارد زیر است:

  • مصرف گوشت و مرغ محلی و ارگانیک
  • استفاده از چربی سالم نظیر امگا ۳ در منابعی مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها
  • مصرف لبنیات و پروتئین‌های کم‌چرب یا بدون چربی
  • استفاده از منابع آنتی‌اکسیدان از قبیل میوه و سبزیجات تیره
  • مصرف فیبر کافی از منابعی مثل انواع کلم، کاهو، کدوتنبل، فلفل قرمز و سبز
  • استفاده از خوراکی‌های ضدالتهاب مانند زردچوبه، دارچین، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون

سخن پایانی

اولین گام برای تشخیص و درمان تنبلی تخمدان، مراجعه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان و انجام معاینات و آزمایش‌های مربوطه است. برای کمک به بیماران متقاضی درمان ناباروری در سطح کشور، تیم تخصصی رادینا سلامت اقدام به شناسایی مراکز درمانی حرفه‌ای در سراسر ایران و همکاری با پزشکان مجرب این حوزه کرده است. با مراجعه به نشانی اینترنتی raadinahealth.com می‌توانید ضمن مشورت با کارشناسان سایت، بهترین روش درمانی را برای بهبود تنبلی تخمدان انتخاب کنید و در طول درمان تا پس از آن، از پشتیبانی تیم رادینا سلامت بهره‌مند شوید.