SiteLogo

اولین علائم بارداری را بشناسید

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 1408
اولین علائم بارداری

تحقیقات بسیار کمی در مورد این موضوع انجام شده است و علائم اولیه بارداری برای هر زنی متفاوت است. برخی از زنان اولین علائم را یک یا دو هفته پس از لقاح و تشکیل جنین احساس می کنند، در حالی که برخی دیگر تا چند ماه تفاوتی احساس نمی کنند. در این مقاله می توانید با علائم بارداری در هفته های اول بارداری آشنا شوید.

اولین علائم بارداری

احساس اولین علائم بارداری

در بهترین مطالعه تا به امروز در مورد این سوال، 136 زن در تلاش برای باردار شدن علائم روزانه خود را از زمان قطع مصرف قرص های ضد بارداری تا هشت هفته پس از لقاح، هشت هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی ثبت کردند. نتایج به شرح زیر بود:

50 درصد از این زنان برخی از علائم بارداری را از هفته پنجم بارداری نشان دادند.
70 درصد از زنان علائم را از هفته ششم بارداری نشان دادند.
90 درصد از این زنان علائم را از هفته هشتم بارداری نشان دادند.
اولین علامت بارداری معمولاً فقدان پریود است و سپس شایع ترین علائم شامل حالت تهوع یا استفراغ، احساس خستگی، تکرر ادرار و تورم و حساس شدن سینه ها می باشد که همگی می توانند خفیف یا شدید باشند.

اولین علائم بارداری

علائم بارداری در هفته دوم

آخرین قاعدگی شما حدود دو هفته پیش شروع شد. با توجه به نحوه شمارش هفته های بارداری توسط پزشکان و ماماها، در به اصطلاح هفته دوم، شما تازه در حال تخمک گذاری هستید و احتمالاً در آستانه بارداری هستید. آنچه اکنون احساس می کنید احتمالاً مربوط به چرخه قاعدگی منظم شما است.

علائم بارداری در هفته سوم

اکثر زنان در هفته سوم بارداری هنوز هیچ تغییری را احساس نمی کنند، اما برخی از آنها ممکن است لکه بینی یا علائم اولیه بارداری مانند خستگی، حساس شدن سینه ها، حالت تهوع یا استفراغ، حس بویایی قوی تر، انزجار از برخی غذاها و تکرار ادرار را بیشتر تجربه کنند.

اولین علائم بارداری

علائم بارداری در هفته چهاررار

معمولاً قاعدگی شما چهار هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی از سر گرفته می شود، اما اگر باردار هستید، بارزترین علامت بارداری در این مرحله عقب افتادن پریود است. بسیاری از زنان در چهار هفته هنوز خوب هستند، اما برخی دیگر ممکن است سینه درد، خستگی، تکرر ادرار و حالت تهوع داشته باشند. حدود یک سوم زنان در هفته چهارم بارداری دچار حالت تهوع می شوند.

علائم بارداری در هفته پنجم

همانطور که جنین شما با سرعتی سرسام آور در رحم شما رشد می کند، ممکن است با برخی از عوارض شایع بارداری مانند خستگی، درد یا تورم سینه، حالت تهوع و سفرهای مکرر به دستشویی آشنا شوید.

اولین علائم بارداری

علائم بارداری در هفته ششم

برای اکثر زنان، تهوع صبحگاهی بین هفته ششم تا هشتم شروع می شود. همچنین ممکن است به شدت خسته باشید و نوسانات خلقی داشته باشید که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی و استرس از پایان بارداری شما باشد.

حدود 25 درصد از زنان در اوایل بارداری لکه بینی دارند. این معمولاً جای نگرانی نیست، اما اگر لکه بینی یا خونریزی دارید، با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که همه چیز درست است.

اولین علائم بارداری

علائم بارداری در هفته هفتم

ممکن است در این مرحله حالت تهوع کاملاً برطرف شده باشد و همچنین متوجه شوید که شلوارتان کمی تنگ است. رحم شما اکنون دو برابر اندازه پنج هفته پیش است. احتمالاً باید بیشتر به دستشویی بروید که به دلیل افزایش فشار جنین در حال رشد روی مثانه و افزایش تصفیه خون در کلیه ها است.

اولین علائم بارداری

علائم بارداری در هفته هشتم

تغییرات در بارداری می تواند باعث بی حالی و خستگی شما شود و حالت تهوع و استفراغ می تواند انرژی شما را تخلیه کند. اندازه سوتین شما ممکن است کمی تنظیم شده باشد زیرا افزایش سطح هورمون سینه های شما را برای شیردهی آماده می کند. همچنین، اگر چندین بار در شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می شوید، یا اگر حساسیت سینه شما مانع از خوابیدن روی شکم شما در شب می شود، ممکن است در خوابیدن نیز دچار مشکل شوید. سایر علائم بارداری گزارش شده توسط زنان در هفته هشتم بارداری عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی خفیف رحم اما بدون خونریزی
  • نفخ شکم
  • یبوست
  • اسیدیته
  • گرفتگی بینی
  • دشواری در تنفس
  • بیزاری از برخی غذاها.
  • احساس سبکی در سر
  • رگهای واریسی
  • تیره شدن قسمت هایی از پوست مانند صورت، شکم یا هاله نوک سینه ها

 

اولین علائم بارداری

 

کارشناسان گمان می کنند که این علائم، هر چند ناخوشایند هستند، ممکن است هدف مهمی را دنبال کنند. به عنوان مثال، اگر از خوردن چیزی که می تواند به جنین در مراحل حساس رشد و نمو آسیب برساند، جلوگیری شود. آنها همچنین می توانند به برخی از زنان اطلاع دهند که باردار هستند و آنها را تشویق کنند تا در طول بارداری تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند و به دنبال مراقبت های دوران بارداری باشند.

با این حال، از آنجایی که اولین علائم تا پس از تشکیل جنین ظاهر نمی شوند، حتی قبل از اینکه علائمی داشته باشید یا آزمایش بیبی چک شما مثبت باشد، بهتر است فرض کنید که باردار هستید و از خودتان مراقبت کنید

اولین علائم بارداری