SiteLogo

عوارض دیر خوابیدن چیست؟

0 1769
عوارض کم خوابی

بسیاری از مردم هرگز به زود خوابیدن و اهمیت خواب کافی در شب توجه نمی کنند! در حالی که دیابت، ناباروری و مشکلات قلبی تنها برخی از عوارض جانبی دیر بیدار ماندن هستند.

دیر خوابیدن بسیار خطرناک تر از آن چیزی است که فکرش را می کردید. به خصوص اگر شما یکی از آن جغدهای همیشه بیدارهستید! این یک واقعیت است که بسیاری از افراد در شب تمرکز بیشتری دارند یا می توانند خلاقیت بیشتری داشته باشند و بهتر کار کنند. اما خبر بد این است که شما باید بین بهره وری کار و سلامت جسمی یکی را انتخاب کنید. اگر هنوز در مورد اینکه خطر دیر خوابیدن در کمین شماست شک دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عوارض دیر خوابیدن در شب

کاهش ایمنی

اگر در هر زمانی از سال به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید، نحوه خوابیدن می‌تواند تا حد زیادی بهبودی شما را بهبود بخشد. کمبود خواب قطعا سیستم ایمنی را مختل می کند و همچنین توانایی مقابله با ویروس را کاهش می دهد.

عوارض کم خوابی

چاقی و اضافه وزن با دیر خوابیدن

خواب کم مساوی است با اضافه وزن. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، اضافه وزن بیشتری دارند، زیرا اختلالات خواب سطوح لپتین را کاهش می‌دهد، ماده‌ای شیمیایی که باعث احساس سیری در شما می‌شود. همچنین سطح گرلین را که هورمونی است که گرسنگی را تحریک می کند، افزایش می دهد.

خطر دیر خوابیدن؛ افسردگی و اضطراب پاتولوژیک.

افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات این روزهاست. جدای از موقعیت های اجتماعی سخت و افزایش نگرانی های زندگی، اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، این احتمال را در نظر بگیرید که دیر خوابیدن در شب می تواند عارضه ای باشد. اکثر افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب مرضی کمتر از شش ساعت در شب می خوابند.

اضطراب مفرط و مداوم یکی دیگر از عوارض بیدار شدن در شب برای بدن است. استرس بیش از حد و کشنده می تواند به سرعت سیستم ایمنی بدن شما را از بین ببرد. زیرا تعداد آنتی بادی ها به دلیل افزایش استرس کاهش می یابد و بدن شما در معرض انواع بیماری ها و مشکلات دیگر قرار می گیرد.

ناتوانی جنسی و کاهش باروری

ناتوانی جنسی یکی از تلخ ترین عوارض بیداری در شب است که می تواند زندگی عاطفی و جنسی شما را خراب کند. زمانی که در شب خواب منظمی نداشته باشید، میزان ترشح تستوسترون در بدن کاهش می یابد. این می تواند منجر به ناتوانی و ناباروری شود و منجر به انبوهی از مشکلات عاطفی و خانوادگی شود.

عوارض کم خوابی

ابتلا به دیابت به دلیل کم خوابی

افرادی که کمتر از 5 ساعت در شب می خوابند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند و در نتیجه کمبود خواب می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود زیرا بدن شما قادر به استفاده از گلوکز و تبدیل آن به انرژی نیست.

دیر خوابیدن باعث مشکلات قلبی می شود

بیدار شدن در شب می تواند باعث مشکلات قلبی، فشار خون بالا و سطوح بالای برخی از مواد شیمیایی شود که باعث التهاب و فشار بر قلب می شود.

عوارض بیدار شدن در شب؛ اثرات مخرب بر روی پوست و زیبایی.

مهم نیست که به پوست خود اهمیت می دهید یا نه. هیچ کس دوست ندارد پوست رنگ پریده، چشم های تار و چهره ای خالی از شور و انرژی داشته باشد. اما متأسفانه عوارض دیر خوابیدن حتی بر ظاهر شما نیز تأثیر می گذارد.اگر از لکه های تیره، پف چشم، خطوط تیره زیر چشم و پوست تیره ای که دارید شاکی هستید، بهتر است امشب زودتر بخوابید!

عوارض کم خوابی

سردرد و کمردرد همراه با خوابیدن در اواخر شب

 دیر به رختخواب رفتن در شب می تواند باعث سردرد و گاهی کمردرد شود که بیش از نیمی از روز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همین سردردها می تواند علت سرفه و تب خفیف در برخی افراد باشد.

دیر خوابیدن و عدم تمرکز.

هنگامی که مغز به اندازه کافی استراحت نمی کند، تمرکز هنگام کار، مطالعه، برقراری ارتباط با افراد دیگر کاهش می یابد و احساس می کنید که هرگز واقعاً تمرکز نکرده اید و فقط به مردم خیره شده اید و شبیه احمق به نظر می رسید. همچنین باعث نوسانات خلقی می شود. بنابراین اگر شب ها دیر می خوابید و همکارتان به اندازه کافی می خوابد، احتمالا همیشه از آن عقب هستید.

عوارض کم خوابی

عدم شادی از دیر خوابیدن

انسان برای شاد بودن به ترشح دوپامین نیاز دارد. وقتی شب ها دیر می خوابید، دیگر این ماده شیمیایی تولید نمی شود و در نتیجه بدن دچار کمبود آن می شود و ناخودآگاه احساس غم و نارضایتی می کند که می توان آن را یکی از عوارض اصلی خواب شبانه دانست.

عادات غذایی را با دیر خوابیدن قطع کنید

دیر خوابیدن در شب قطعاً رژیم غذایی را مختل می کند و می تواند افراد لاغر را لاغرتر کند. کاهش وزنی که اصلا انتظارش را ندارید و در نتیجه به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

پس با تمام موارد گفته شده، همیشه عادت کنید که قبل از ساعت 12 شب به رختخواب بروید زیرا بعد از ساعت 12 شب این عوارض را تجربه خواهید کرد.

عوارض کم خوابی

سخن پایانی در مورد تأثیرات دیر خوابیدن

اگر صبح ها خسته از خواب بیدار می شوید یا در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، به این دلیل است که خواب کافی ندارید. ما به طور متوسط ​​به هشت ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز نیاز داریم. اگر همچنان بر حفظ سلامت خود اسرار دارید، باید تمام عوارض جانبی دیر بیدار ماندن را بپذیرید. عوارضی که می تواند شما را از زندگی سالم دور کند و به بیماری و مرگ نزدیکتر کند. اگر نظر ما را می خواهید باید بگوییم که هیچ چیز در این دنیا ارزش از دست دادن سلامتی شما را ندارد.

عوارض کم خوابی