SiteLogo

علت شوره زدن چشم ها چیست ودرمان آن ؟

3 28151
flies-fly-eyes-1

بررسی علل تا راههای درمان شوره ابرو با روش های خانگی 

وجود شوره چه داخل مو و چه روی ابرو و مژه ها ناراحت کننده و خجالت آور است. برخی افراد به قدری از مشکلات مزمن شوره رنج می برند که رفت و آمد آنها در اجتماع را با مشکلاتی مواجه کرده است. اگر فکر می کنید این مشکل خود به خود رفع می شود، اشتباه می کنید. آیا شما شوره روی ابروها هم وجود دارد؟ بله، شوره می تواند روی مژه های شما هم تاثیر بگذارد. این یک نگرانی جدی یا مساله سلامتی نیست، اما قطعا می تواند آزاردهنده باشد. برخی درمان های طبیعی وجود دارند که می توانید در خانه برای رفع شوره امتحان کنید.

چرا مژه‌ها شوره می‌زنند‌؟ 

این بیماری چشمی با اصطلاح پزشکی بلفاریت در لبه پلک‌ها با ایجاد التهاب و پوسته‌های ریز به شکل شوره سر بروز می‌کند. شوره‌هایی که یا بر اثر ویروس و عفونت یا به‌دلیل برخی بیماری‌های میکروبی در محل اتصال مژه‌ها به پلک جا خوش می‌کنند و معمولا با عود سریع به یک معضل بزرگ و آزار‌دهنده تبدیل می‌شوند.
البته گاهی اختلال در عملکرد طبیعی غدد چربی که در لبه پلک‌ها قرار دارند و ابتلا به آلرژی‌های ساده هم باعث خشکی و خارش این ناحیه شده و به مرور زمان پوسته یا به زبان ساده‌تر همان شوره‌های مژه را ایجاد می‌کند. اما این بیماری چشمی در برخی موارد مزمن است و درمان آن زمان زیادی می‌خواهد. درست زمانی که با پیدا شدن سر و کله این شوره‌ها رشد باکتری‌ها به سرعت بیشتر و بیشتر و با تحریک پوست پلک و چشم‌ها باعث مختل شدن دید، تورم و خارش‌های آزار‌دهنده می‌شود.
در این شرایط توصیه ما این است که در صورت مشاهده هر علائمی از این بیماری پوستی به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا با بررسی، بهترین درمان روی چشم‌ها انجام شود.

شوره چشم

بلفاریت چیست و چه علایمی دارد ؟

علایم و نشانه‌های بلفاریت شامل موارد زیر است:

  • نمناک شدن چشم‎ها
  • سرخی چشم‎ها
  • حالت شن‎ریزه‌دار شدن، سوزش یا حس تیر کشیدن چشم‌ها
  • ایجاد حالت روغنی در پلک‎های چشم
  • خارش پلک چشم
  • ورم و سرخی پلک چشم
  • لایه برداشتن پوست اطراف چشم
  • کبره بستن پلک چشم در هنگام بیدار شدن از خواب
  • چسبناک شدن پلک چشم
  • تکرر پلک زدن چشم
  • حساسیت نسبت به نور
  • رشد غیر نرمال مژه‎ها (مژه‎های روییده در حالات کج و مُعوج)
  • از دست دادن مژه

بلفاریت

6 درمان ساده و موثر برای شوره در مژه ها

برخی صابون‌ها

شما می‌توانید برای رهایی از این مشکل صورت خود را با صابون‌هایی بشویید که حاوی روغن درخت چای و یا پیریتیون روی باشند. این صابون‌ها به مبارزه با مخمرها و جرم‌هایی که عامل ایجاد شوره‌ها بوده‌اند کمک می‌کنند.

شامپو بچه

مقداری شامپو بچه‌ی رقیق را با گوش پاک‌کن به مژه‌های بالا و پایین خود بزنید. برای گرفتن نتیجه‌ی سریع‌تر برای هر مژه 4 تا 5 بار این کار را تکرار کنید. در زمان زدن شامپو چشم‌های خود را بسته نگه‌داشته و فوراً آن‌ها را با آب بشویید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم نیز از بهترین روش‌های خانگی و طبیعی برای درمان شوره مژه و ابرو است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شوره مژه و ابروی شما ناشی از قارچ بلفاریت است، این روش برای درمان بسیار مناسب است. این روش هم چربی و روغن اضافه را از روی پوست برمی‌دارد و هم التهاب را کاهش می‌دهد.

برای استفاده از این روش آسان و مفید به آب گرم و یک حوله‌ی نرم و تمیز نیاز داریم که باید به این صورت عمل کنید که در ظرفی آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا جوش آید و پس از جوش آمدن آن را  از روی حرارت بردارید. حوله را در آب قرار دهید و آب اضافه‌ی آن را از حوله خارج کنید. حالا حوله را روی نقاط مورد نظر قرار دهید و کمی فشار دهید. این کار را روزانه دو الی سه مرتبه و هر بار برای مدت سه الی پنج دقیقه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

ماساژ با روغن بادام

برای از بین بردن خشکی پلک‌ها، هر شب قبل از خواب آن‌ها را با روغن بادام گرم ماساژ دهید. این کار به بازسازی، رشد دوباره و احیای مژه‌های شما که ممکن است به خاطر شوره‌ها ریخته باشند کمک می‌کند.

آبلیمو

استفاده از آبلیمو نیز می‌تواند در رفع شوره مژه‌ها موثر باشد. این ماده با داشتن مقداری زیادی اسید سیتریک داخل خود، دور چشم را کاملا ضدعفونی می‌کند. درواقع با ترکیبی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت می‌توانید باکتری‌ها، چربی‌ها یا قارچ‌های مضری که باعث ایجاد حساسیت‌های متعدد خواهند شد را از بین ببرید و به تدریج مشکل ایجاد شدن شوره بر روی مژها را حل کنید.

روغن نارگیل و کافور

اگر مژه هایتان شوره شدید دارند، درمان طبیعی با روغن نارگیل و کافور می تواند برایتان شگفتی ایجاد کند. این یک دستور العمل قدیمی آیور ودا است که نه تنها پوست را مرطوب و هیدراته می کند، بلکه پوست ملتهب را خنک می سازد تا شوره را کاهش دهد

بلغاریت چشم