SiteLogo

حجامت چیست؟ روش انجام و فواید آن

0 548
حجامت

حجامت اصطلاحا به روشی از خونگیری گفته می شود که در آن خون سیاه و غلیظ از بدن خارج می‌شود،  در حجامت خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازه است  از بدن خارج می شود، حجامت برای  درمان بعضی از بیماری‌ها بکار می‌رود.

حجامت چه فواید و زیان هایی دارد

تاریخچه حجامت

حجامت از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که قدمتی در 3300 سال دارد. حجامت با قدمت ٣٣٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود ٢۶٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١۵٠٠ سال قبل در هند انجام می‌شده است. حجامت توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل توسط رسول اکرم (صل الله علیه و آله) به جهان بشریت معرفی شد.
حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی سینا، جرجانی و… حجامت را به عنوان ابزار قدرتمند و محوری برای پیشگیری در بیماری‌ها و درمان آن‌ها معرفی کرده‌اند.

هم اکنون حجامت در ۴١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و درحال انجام و در دست مطالعه و پژوهش است. در ایران حجامت جایگاهی ویژه در فرهنگ مردم داشته و به عنوان سنتی موکد جزو اعتقادات آن‌ها بوده است

حجامت چه فواید و زیان هایی دارد

انواع حجامت کدامند؟

حجامت بر اساس اعضای بدن به چند دسته تقسیم  بندی میشود که عبارتند از:

حجامت عام: در این نوع حجامت، محل انجام حجامت بین دو کتف، تقریبا بین مهره‌های سوم سینه‌ای تا مهره پنجم سینه‌ای را در بر میگیرد، به این نوع  حجامت، حجامت نافع می گویند.

حجامت سر: محل این نوع حجامت  با دست فرد حجامت شونده از نوک بینی تا فرق سر (ملاج) وی است. در این نوع حجامت فرد باید چهار زانو نشسته باشد. این نوع حجامت را حجامت نجات بخش میگویند.

حجامت موضعی: این نوع حجامت درهر نقطه ای از بدن که دچار بیماری و نارحتی شده انجام می شود. از جمله حجامت در اطراف مقعد، روی رانها، کلیه، ریه‌ها و کبد است. این نوع حجامت انواع مختلف دارد که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها همان خون‌گیری از میان دو کتف است. در نوزادان معمولا  بعد از چهار ماهگی  برای بر طرف کردن رطوبت سر و رشد مطلوب ، حجامت را در گودی پشت گردن انجام میدهند.  برای درمان زردی نوزادان می توان از پشت گوش آنها  حجامت انجام شود. حجامت‌های  در قسمت های مختلف بدن برای درمان بیماریهای خاص صورت می گیرد مثلا: حجامت زیر چانه (برای درمان جوش‌های صورت، لکنت زبان و عفونت لثه)، حجامت ساعد (برای گرفتگی رگ دست که یک بیماری خاص بانوان است)، حجامت سر (برای رشد مو)، حجامت ماستوئید (برای کاهش عوارض سکته مغزی، کاهش شنوایی و عفونت گوش)، حجامت زانو، حجامت کبد، حجامت کلیه‌ها، حجامت ساقین، حجامت پشت کمر، زیرناف، قوزک پا و …

 حجامت چه فواید و زیان هایی دارد

روش های انجام حجامت کدامند؟

در انجام عمل حجامت نباید خراشها به ناحیه ی زیر جلدی برسند.

خراشهای حجامت باید به موازات خطوط لانگر در پوست ایجاد شوند تا ترمیم پوست بهتر وسریع تر صورت بگیرد  و اثر خراشها کمتر در پوست باقی بماند.

حجامت چه فواید و زیان هایی دارد

فواید حجامت:

  • در هنگام حجامت احتمال اینکه فرد دچار ضعف شود کم است. در حجامت اول بادکش و بعد خونگیری انجام میشود که باعث فعال شدن سیستمهایی در بدن میشود.
  • در هنگام انجام حجامت  هیچ گونه   آلودگی به بدن وارد نمیشود چون عمل حجامت فعال کننده و تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است  بنابراین  سیستم ایمنی  بدن از ورود میکروبها  جلوگیری میکند.
  • با عمل حجامت بدن از خون های کثیف پاکسازی می شود.
  • حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شود.

حجامت چه فواید و زیان هایی دارد

عمل حجامت برای کسانی که دارای مشکلات زیر هستند ممنوع است

  1. افراد کم خون
  2. افراد ضعیف و ناتوان
  3. افراد عصبانی( در هنگام عصبانیت رگها منقبض می شوند).
  4. زنان در طول دوران قاعدگی
  5. افرادی که به تازگی واکسن زده اند.
  6. افرادی که بیماری های خاصی نظیر هموفیلی، صرع و … دچار هستند، نباید حجامت انجام دهند.
  7. زنان باردار، کودکان زیر دوسال و مبتلایان به فشار خون بالا نیز نباید حجامت انجام دهند.

حجامت چه فواید و زیان هایی دارد