SiteLogo

آپاندیس چیست؟

0 986
آپاندیس

آپاندیس زائده کوچکی حدود ده سانتی متر است که زیر دریچه ای که روده باریک را به روده بزرگ وصل می کند. محل دقیق آپاندیس در بدن انسان زیر شکم سمت راست است. آپاندیس مرتب از غذا پر شده و به داخل روده بزرگ تخلیه می شود. چون مجرای آن کوچک است ممکن است به خوبی تخلیه نشود لذا انسداد ایجاد شده و سپس عفونی می شود. فرد در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شود ولی بیشتر بین سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی اتفاق می افتد.

آپاندیس ملتهب و متورم را آپاندیسیت می گویند که موجب دردی شدید و پیشرفت کننده در کل شکم یا اطراف ناف می شود که طی چند ساعت تبدیل به درد موضعی درپایین شکم سمت راست می شود که ممکن است با تب خفیف، تهوع و گاهی استفراغ همراه باشد

درد آپاندیس چیست

علائم ابتلا به آپاندیس

اولین نشانه آپاندیس درد شکم می باشد. درد خفیفی از نواحی اطراف ناف شروع شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم حرکت می کند و شدیدتر می شود. از دیگر نشانه های بیماری آپاندیس:

کاهش اشتها
اسهال
یبوست
تب
استفراغ سریع پس از شکم درد
ورم شکم
عدم توانایی در خارج کردن باد شکم
به سختی ادرار کردن
گرفتگی شدید عضلانی
درد هنگام راه رفتن،سرفه و یا سایر حرکات

علایم آپاندیس

علل ابتلا به آپاندیس

فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپاندیس بسته شود. این مسدود شدن می تواند بوسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان و یا عفونت باشد. زمانی که آپاندیس مسدود شود باکتری های درون آپاندیس شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و پر از چرک شدن آپاندیس می شوند.

آپاندیسیت ممکن است ناشی از عفونت باشد، زیرا آپاندیس می تواند در پاسخ به هر گونه عفونت در بدن ورم کند.

تشخیص ابتلا به آپاندیسیت

تشخیص ابتلای فرد به آپاندیسیت کمی گیج کننده است. علایم آپاندیسیت مبهم و مشابه سایر بیماری ها شامل مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه و یا دستگاه ادراری، بیماری کرون، ورم معده، عفونت روده و مشکلات تخمدان باشد.آزمایشات زیر بسته به تشخیص و تجویز پزشک برای بررسی ابتلا به آپاندیسیت انجام می شوند.
– آزمایش شکم برای تشخیص التهاب
– آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری
– بررسی راست روده
– آزمایش خون برای بررسی عفونت در بدن
– سی تی اسکن و یا سونوگرافی

التهاب-آپاندیسیت

نشانه های آپاندیس در کودکان

اگر فکر می کنید کودکتان آپاندیس دارد او را به بیمارستان ببرید ، بچه ها همیشه قادر نیستند توضیح دهند چه احساسی دارند. برای اشاره به درد ممکن است بگویند درد در تمام شکم وجود دارد. مشخص کردن این که آپاندیس است ، می تواند مشکل باشد. والدین می توانند به راحتی آپاندیس را با عفونت های معده یا عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرند .

بهتر است احتیاط کنید اگر آپاندیس دارید. پارگی آپاندیس می تواند برای هر کسی خطرناک باشد اما خطر مرگ در کودکان و کودکان نوپا بیش تراست .

کودکان 2 و کوچک تر اغلب علائم زیر را نشان می دهند:

استفراغ
نفخ شکم و یا تورم شکم
حساسیت شکم
کودکان بزرگ تر و نوجوانان به احتمال زیاد تجربه دارند:
تهوع
استفراغ
درد در سمت راست تحتانی شکم
علائم آپاندیس در بارداری:

آپاندیس-کودکان

علائم آپاندیس در زنان باردار به قرار زیر است:

بی اشتهایی
تهوع
استفراغ
درد در ناحیه پایین سمت راست شکم
تب و اسهال در زنان باردار کمتر معمول است.

زنان باردار معمولاً علائمی را در خود احساس می کنند که در افراد عادی مشاهده نمی شود از جمله: ادرار دردناک یا سخت، قطع ادرار و درد در ناحیه بالای شکم زیرا در دوران بارداری ممکن است که جای آپاندیس کمی تغییر کند. تشخیص آپادندیس در دوران بارداری می تواند بسیار مشکل باشد زیرا شکم و دستگاه گوارش باعث اجاد ناراحتی در زنان باردار خواهند کرد و تغییرات ایجاد شده در فیزیک زنان باعث ایجاد لگن و رحم بزرگ می گردد.

اپاندیس در بارداری

آپاندیسیت چگونه درمان می شود؟

درمان استاندارد آپاندیسیت ، آپاندوکتومی که همان جراحی به منظور برداشتن آپاندیس است .حتی اگر مشکوک به آپاندیسیت باشید ، دکترها ترجیح می دهند برای رعایت ایمنی شما و جلوگیری از پارگی آپاندیس ، عمل جراحی برداشتن آنرا انجام دهند . اگر آپاندیس به شکل آبسه بروز کرده ، جراحی در دو مرحله انجام می شود ، اول تخلیه ی چرک آبسه ، سپس برداشتن آپاندیس .

عمل جراحی

از نظر کلاسیک، آپاندیسیت یک جراحی اورژانسی محسوب می‌شود به دو طریق انجام می‌پذیرد:

آپاندکتومی فوری: در بیشتر موارد، جراحی باید هر چه سریع‌تر بعد از تشخیص انجام شود تا خطر ضایعه پشت سر هم کاهش یابد. حتی اگر آپاندیس قبلاً ترکیده باشد.
آنتی بیوتیک‌ها به همراه آپاندکتومی: گاهی اوقات اگر آپاندیس ترکید یا کیسه متشکل از باکتری تشکیل شده باشد، ممکن است وضعیت فرد به قدری وخیم باشد که تحت عمل جراحی قرار گیرد. این به طور معمول به این معناست که فرد به چندین هفته آنتی بیوتیک و احتمالاً تخلیه محل آلوده نیاز دارد، در حالی که انتظار می‌رود که عفونت کم کم نابود شود تا آپاندیس با اطمینان از بین برود.

عمل آپاندیس

مراقبت های بعد از جراحی آپاندیس 

استراحت کافی
پیاده روی روزانه
پرهیز از حمل و بلند کردن اشیاء سنگین به مدت 2 هفته
پرهیز از فعالیت های پرتکابو مانند وزن برداری، ایروبیک

مراقبت های بعد از جراحی آپاندیسیت

آپاندیس