SiteLogo

کمبود این ویتامین باعث پیری زودرس می شود

(دلنیا یوسفی) 01 بهمن 1402
0 171
ویتامین پیری زودرس

پیری، روند طبیعی افزایش سن است اما زمانی مشکل‌ساز می‌شود که پیش از موعد و زمانی که فرد هنوز چندان سن بالایی ندارد، اتفاق بیفتد که در این صورت به آن پیری زودرس گفته می‌شود. یکی از عوامل مهم در ایجاد پیری زودرس، تغذیه نامناسب و کمبود برخی از ویتامین‌ها است. همچنین سبک زندگی ناسالم مثل کشیدن سیگار و عدم فعالیت بدنی خود عواملی برای تسریع روند پیری هستند. اگر مایلید بدانید کمبود کدام ویتامین باعث پیری زودرس می شود تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر کمبود ویتامین D در پیری زودرس

مطالعات متعددی گویای آن هستند که کمبود ویتامین D یکی از عوامل مهم پیری زودرس در افراد است. کمبود این ویتامین نه تنها به روند پیری سرعت می‌بخشد بلکه با شروع ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مثل آلزایمر همراه است. وقتی شما در بدن خود کمبود ویتامین دی دارید، جذب کلسیم کاهش می‌یابد و در نتیجه پوکی استخوان اتفاق می‌‌افتد. پوکی استخوان باعث می‌شود تا حتی فرد کوتاه‌قامت‌تر به نظر برسد زیرا کم‌کم استخوان‌ها تحلیل می‌روند.

از طرف دیگر ویتامین دی در تولید کلاژن در بافت‌های بدن و پوست نقش دارد. پس کمبود آن می‌تواند سبب افزایش چین و چروک و افتادگی پوست شود. بهترین منبع ویتامین دی، نور خورشید است. با این حال بسیاری از افراد کمبود این ویتامین را دارند. اگر می‌خواهید برای خرید مولتی ویتامین اقدام کنید، مقادیر ویتامین دی را در آن چک کنید تا مناسب باشد و جبران کمبود این ویتامین را در بدن شما انجام دهد. اما اگر کمبود ویتامین د3 در شما شدید است، حتما باید قرص ویتامین D را از داروخانه تهیه کرده و طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار دهید.

کمبود ویتامین C و پیری زودرس

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین ویتامینی که در تولید کلاژن نقش دارد، ویتامین سی است. آیا می‌دانید کلاژن چیست؟ کلاژن، نوعی پروتئین است که همانند یک چسب بافت‌های بدن و پوست شما را در کنار هم قرار می‌دهد. بنابراین بدیهی است که وقتی کاهش می‌یابد، چین و چروک‌های پوستی افزایش می‌یابد. شما می‌توانید برای خرید کلاژن در قالب مکمل به طور مستقیم از داروخانه اقدام کنید اما اگر به دنبال ویتامینی هستید که باعث افزایش تولید کلاژن شود، ویتامین C را انتخاب نمایید.

ویتامین پیری زودرس

ویتامین سی محلول در آب بوده و بدن انسان قابلیت ساخت آن را ندارد. بنابراین باید با مصرف مواد غذایی آن را برای بدن خود تامین کنید. مرکباتی مثل پرتقال و گریپ فروت بهترین منابع تامین ویتامین ث برای بدن هستید. همچنین از مکمل‌های ویتامین سی مثل قرص جوشان ویتامین C نیز می‌توانید بهره بگیرید.

کاهش ویتامین E در بدن و افزایش سرعت پیری

ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد. این ویتامین محلول در چربی از غشای سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت به عمل می‌آورد. از این ویتامین اگر به صورت موضعی و در قالب کرم روی پوست استفاده شود، از سلامت پوست در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت به عمل خواهد آمد. کمبود ویتامین E در بدن شما دقیقا مساوی است با پیری زودرس.

روغن‌های گیاهی مثل روغن جوانه گندم یا گلرنگ از بهترین منابع تامین ویتامین E هستند. همچنین می‌توانید جهت افزایش سطح این ماده مغذی در بدن خود از آجیل و دانه‌ها، آووکادو و غلات غنی شده استفاده نمایید. اگر کمبود ویتامین ای دارید، خرید قرص ویتامین E را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

قرص بیوتین برای کاهش چین و چروک

قرص بیوتین برای کاهش چین و چروک

بیوتین چیست؟ بیوتین همان ویتامین B7 است که محلول در آب بوده و در غذاهای مختلفی مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت، محصولات لبنی، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود. این ویتامین در متابولیسم گلوکز، چربی‌ها و پروتئین‌ها و تبدیل آنها به انرژی نقش داشته و در بسیاری از عملکردهای مهم بدن دخیل است. برای جبران کمبود ویتامین ب7 بهتر است از داروخانه قرص بیوتین تهیه کنید. قیمت قرص بیوتین به تعداد محصول در بسته و برند و کیفیت آن بستگی دارد اما به طور کلی با قیمت مناسب می‌توانید آن را تهیه کنید.

اما ارتباط کمبود بیوتین و پیری زودرس چیست؟ اگرچه از بیوتین بیشتر با هدف تقویت سلامت مو استفاده می‌شود اما این ویتامین به حفظ سلامت پوست نیز کمک می‌کند. بیوتین در تولید اسیدهای چرب که پوست را تغذیه می‌کنند، نقش داشته و کمبود آن سلامت پوست را دچار مشکل می‌کند. مزایای سطوح مناسب بیوتین در بدن برای پوست این است که چین و چروک را کاهش می‌دهد و به پوست آبرسانی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید دچار پیری زودرس نشوید، کمبود بیوتین را جدی بگیرید.

برای کاهش روند سرعت پیری چه کنیم؟

ما قادر نیستیم پیری پوست و بافت‌های بدن را متوقف کنیم اما تا حدود بسیار زیادی می‌توانیم از پیری زودرس پیشگیری به عمل آوریم و مانع از افتادگی پوست در سنین پایین شویم. به راهکارهای زیر دقت کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید که کلیه مواد مغذی را در بر گیرد. میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل، تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و مرغ بدون چربی را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • افراد مسن، گیاه‌خواران و اشخاصی که در دستگاه گوارش خود مشکل جذب دارند بیش از سایرین دچار دچار کمبود ویتامین و پیری زودرس می‌شوند؛ بنابراین بهتر است حتما زیر نظر پزشک از مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین استفاده کنند.
  • اگر به دنبال مکمل ضد پیری هستید، بهتر است قرص کلاژن، قرص ویتامین سی و E را امتحان کنید. استفاده موضعی از این ویتامین‌ها روی پوست نیز برای جلوگیری از چین و چروک می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • از کرم‌های ضد چروک حاوی ویتامین C، A و E روی پوست استفاده کرده، از خاصیت آنتی اکسیدانی آنها بهره بگیرید تا خطوط روی چهره شما افزایش نیابد.
  • اگر اصلا اهل استفاده از محصولات مراقبت از پوست نیستید، توصیه ما به شما این است که حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید خرید ضد آفتاب و استفاده از آن است. ضدآفتاب در جلوگیری از پیری زودرس پوست نقشی تاثیرگذار دارد.
  • از سیگار و الکل هرگز استفاده نکنید تا حتی سنتان جوان‌تر از آنچه که هستید به نظر برسید.

نکته آخر در مورد جلوگیری از پیری زودرس

تجزیه کلاژن و الاستین دلیل اصلی افتادگی پوست و بروز چین و چروک است. برخی از ویتامین‌ها می‌توانند سبب افزایش تولید کلاژن در بدن شوند؛ مثل ویتامین C و E. کمبود این ویتامین‌ها سرعت تحلیل بافت‌های بدن را بیشتر کرده و در نتیجه پیری زودرس به سراغ فرد می‌آید. رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا دچار کمبود ویتامین نشوید. همچنین نیاز است تا برای جلوگیری از چین و چروک از سلامت پوست خود محافظت کرده و از محصولات مراقبت از پوست مثل ضد آفتاب حتما در روتین پوستی خود استفاده نمایید.