SiteLogo

سونوهیستروگرافی یا سونوگرافی رحم چیست

0 601
سونوهیستروگرافی

در حین سونوهیستروگرافی یک لوله بسیار نازک (کاتتر) در داخل دهانه رحم قرار می گیرد. محلول نمکی (محلول آب نمک استریل شده) از طریق لوله نازک به آرامی وارد می شود. محلول نمکی رحم را به آرامی گسترش می دهد ، به طوری که دیواره های رحم کمی از یکدیگر دور می شوند. رحم خود را به عنوان یک بادکنک تخلیه شده تصور کنید. اگر مقدار کمی آب یا هوا وارد کنید دیواره های بالون از یکدیگر دور می شوند. این همان کاری است که محلول نمکی هنگام سونوهیستروگرافی انجام می دهد. از آنجا که محلول نمکی به داخل حفره رحم وارد می شود، از یک عصای سونوگرافی ترانس واژینال برای ارزیابی شکل و دیواره های رحم و احتمالاً لوله های رحمی استفاده می شود.

سونوهیستروگرام به چه منظوری استفاده می شود؟

پزشک شما در صورت نیاز به بررسی ساختار رحم و بافت آن ، هیستروسونوگرافی را توصیه می کند. محدوده کاربرد این تست از آزمایش برای ناباروری تا تشخیص علت خونریزی رحم متغیر است. پزشک شما ممکن است سونوگرافی رحم با تزریق سالین را برای انواع علائم و شرایط از جمله موارد زیر توصیه کند:

تعیین اینکه لوله های فالوپ شما مسدود شده است یا خیر
اگر دچار سقط جنین شده اید یا نتوانسته اید باردار شوید ، رحم را معاینه می کند
بررسی بافت اسکار ، مانند اندومتریوز
شناسایی رشد غیر طبیعی که می تواند شامل فیبروم های رحمی یا پولیپ باشد
شناسایی بی نظمی در رحم
تصویربرداری از شکل رحم
چسبندگی آندومتر (یا زخم)
ضایعات بدخیم / توده
نقایص مادرزادی

سونوهیستروگرافی چیست

مراحل انجام سونوهیستروگرام

انتخاب زمان مناسب : بهترین زمان هفت تا ده روز بعد از اتمام خونریزی قاعدگی است زیرا در این زمان احتمال عفونت کمتر بوده و آندومتر کمترین ضخامت را دارد پس پزشک با دقت بیشتری می تواند اندومتر را بررسی نماید.
قبل از انجام تست فرد باید مثانه خود را خالی کند
در این سونوگرافی پزشک نوعی پروب مخصوص را از طریق واژن وارد دهانه رحم می کند سپس مایع نمکی تزریق می شود
در نهایت پزشک به بررسی ساختار رحم و ضمائم رحمی می پردازد.
اگر باردار هستید یا بیماری التهابی لگن دارید، نباید سونوهیستروگرام را انجام دهید.

سونوهیستوگرام چه خطری دارد؟

سونوهیستروگرافی یک آزمایش باروری ایمن است. خطر ابتلا به عفونت بسیار کم است.   اگر باردار هستید آزمایش نباید انجام شود. اگر فکر می کنید ممکن است باشید به پزشک خود بگویید. در صورت داشتن عفونت لگن یا واژن فعال نیز نباید این کار را انجام داد.

تشخیص-مشکلات-رحمی

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید؟

بعد از عمل نباید دو تا سه روز رابطه جنسی داشته باشید. این کار برای جلوگیری از عفونت است. همچنین در صورت تجربه با پزشک خود تماس بگیرید:

هر چیزی که برای شما نگران کننده باشد

گرفتگی یا درد که از روز اول ادامه دارد

تب

افزایش خونریزی (بیش از لکه بینی نور)

درد شدید ناگهانی روز آزمون

نتیجه گیری:

اگر پولیپ یا فیبروم یافت شد پزشک با شما در مورد جوانب مثبت و منفی حذف آنها صحبت خواهد کرد. (ممکن است نیازی به برداشتن نباشد.) پولیپ ها ممکن است از طریق هیستروسکوپی جراحی برداشته شوند. این کار با بیهوشی عمومی انجام می شود.

فیبروم های کوچک نیز ممکن است با هیستروسکوپی جراحی برداشته شوند. با این حال بزرگترها ممکن است به لاپاراسکوپی (یک روش سرپایی) یا حتی میومکتومی شکمی (جراحی نیاز به یک یا دو شب ماندن در بیمارستان) نیاز داشته باشند.

هیستروگرافی