SiteLogo

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 507
چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

نوزادان تازه متولد شده نباید اولین حمام خود را تا 24 ساعت پس از تولد انجام دهند. پزشکان توصیه می‌کنند حداقل 6 ساعت پس از تولد نوزاد منتظر بمانید. همچنین کارشناسان به طور کلی موافق هستند که والدین می‌توانند با خیال راحت نوزادان خود را سه بار در هفته حمام کنند.

به تعویق انداختن حمام نوزاد می‌تواند فواید مختلفی داشته باشد از جمله:

  • کمک به کودک شما برای ثابت نگه داشتن دمای بدن و جلوگیری از هیپوترمی
  • کمک به تثبیت قند خون کودک
  • بهبود موفقیت در شیردهی در صورت شیردهی
  • تشویق پیوند با شما و سایر مراقبین
  • کمک به مرطوب کردن پوست کودک
  • حفظ باکتری‌های مفید روی پوست کودک شما

بدیهی است که نوزادان با افزایش سن و تحرک بیشتر دچار آشفتگی‌های منحصربه‌فردی می‌شوند که ممکن است هر از گاهی نیاز به حمام مجدد داشته باشند. اما به طور کلی این قانون تا زمانی که ناحیه پوشک به طور مناسب در هر تعویض پوشک تمیز شود کافی است.

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

بدون بردن به حمام کودک را تمیز کنید

درست همانطور که بعد از حمام خود از دئودورانت استفاده می‌کنید برخی از قسمت‌های بدن کودک نیز نیاز به توجه روزانه دارند. مطمئن باشید که ناحیه پوشک را به‌خوبی تمیز می‌کنید به ویژه پس از مدفوع و بین چین‌های پوست. به عنوان مثال برای تمیز کردن صحیح فرج مطمئن شوید که از جلو به عقب و با استفاده از یک دستمال مرطوب بدون عطر ناحیه را پاک می‌کنید. همچنین استفاده روزانه از لوسیون می‌تواند به جلوگیری از شیوع اگزما کمک کند بنابراین ممکن است جایگزین مفیدی برای حمام کردن در روال قبل از خواب باشد. این امر به ویژه برای نوزادانی که قبلاً علائم اگزما را نشان داده‌اند یا خواهر و برادر یا والدینشان مبتلا به اگزما هستند بسیار مهم است

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

به چه علت برخی والدین نوزاد را با تاخیر به حمام می‌برند؟

برای جلوگیری از خشک شدن پوست:

نوزادان تازه متولد شده پوست بسیار ظریفی دارند زیرا تازه به دنیا آمده‌اند. آن‌ها با یک پوشش خوب از ورنیکس کازئوزا متولد می‌شوند که یک لایه مومی و کرمی بوده که از پروتئین‌ها و لیپیدها تشکیل شده است. این لایه ورنیکس از پوست کودک در برابر خشک شدن محافظت می‌کند.

برای کمک به شیردهی:

تاخیر در اولین حمام نوزاد به شیردهی نیز کمک می‌کند و اگر نوزادان راحت باشند یاد می‌گیرند که به راحتی چفت شوند و اولین وعده غذایی خود را بخورند. این امر همچنین باعث افزایش تماس پوست به پوست بین مادر و نوزاد می‌شود.

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

سن نوزاد چه ارتباطی به حمام کردن او دارد؟

1 تا 3 ماه:

برای نوزادان بین 1 تا 3 ماهه حمام کردن یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود

می‌توانید از وان حمام برای کودک خود استفاده کنید یا کودک خود را در سینک حمام کنید

هنگام حمام کردن نوزاد بسیار ملایم باشید وگرنه ممکن است سر بخورد

از صورت شروع کنید و سپس به سمت پایین حرکت کنید و هنگام حمام کردن کودک می‌توانید از صابون ملایم کودک استفاده کنید

شما همچنین می‌توانید نوزاد خود را در حالی که خودتان حمام می‌کنید حمام ببرید. اگر این کار را انتخاب کردید باید مطمئن شوید که فقط از آب ولرم استفاده می‌کنید

3 تا 6 ماه:

اگر می‌خواهید کودک خود را بیش از سه بار در هفته حمام کنید در تمام مدت حمام کردن او از صابون استفاده نکنید. می‌توانید روزهای ثابتی را برای صابون تعیین کنید یا فقط در مواقع ضروری از آن استفاده کنید

پس از اتمام حمام کردن کودک می‌توانید از لوسیون سبک و بدون عطر و بدون هرگونه رنگ اضافی استفاده کنید

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟ چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

6 تا 12 ماه:

در صورت نیاز می‌توانید زمان حمام را افزایش دهید

اگر کودک شما دوست ندارد حمام کند می‌توانید چند اسباب بازی تهیه کنید که حواس او را پرت کند

به چه علت نباید نوزاد را هر روز به حمام برد؟

برای برخی افراد ممکن است عجیب باشد که نوزادان خود را چند بار در هفته حمام کنند. با این حال مهم است که توجه داشته باشید که واقعاً نیازی به این کار ندارید. نوزادان مانند بزرگسالان کثیف نمی‌شوند و بنابراین نوزادان تنها چند بار در هفته نیاز به حمام دارند. حمام کردن بیش از حد کودک می‌تواند باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند اگزما شود. حتی اگر کودک خود را خیلی کم حمام کنید مشکلاتی مانند جوش و غیره خواهید داشت. اگر می‌خواهید از ایجاد مشکلاتی مانند اگزما جلوگیری کنید می‌توانید کودک خود را حمام کنید و پوست او را با یک لوسیون خوب مرطوب کنید که باعث تحریک نشود. اگر کودک شما قبلاً مشکل پوستی داشته می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید و یک برنامه مراقبت از پوست مناسب برای کودک خود دریافت کنید که با مشکل او مطابقت داشته باشد و باعث بهبودی شود.

چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

نکاتی برای حمام بردن نوزادان

حمام کردن نوزاد همیشه یک فرآیند پیچیده برای مادران تازه وارد است. به همین دلیل است که ما نکات منظمی را در مورد اینکه کودک 3 ماهه را چند وقت یکبار باید حمام کنید یا از چه چیزهایی باید یا نباید استفاده کنید و غیره برایتان آورده ایم:

بهترین روش برای شروع حمام کردن نوزاد شروع از بالا است. به آرامی سر و موهای کودک خود را بشویید و به سمت پایین بیایید. از یک دستمال ملایم استفاده کنید و کودک خود را بشویید.

برخی از نوزادان سالم چین‌ها یا غلت‌های ضخیم در امتداد گردن، ران‌ها، بازوها و غیره دارند. شستن این نواحی را فراموش نکنید زیرا چین‌ها می‌توانند باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست ناشی از تف کردن شیر یا شیر چکیده را در خود نگه دارند.

به خوبی روی دست‌ها و پاهای آن‌ها تمرکز کنید. نوزادان خردسال مرتباً دست‌ها و پاهای خود را در دهان می‌گذارند. برای جلوگیری از عفونت، انگشتان دست، کف دست وانگشتان پا را به طور کامل و به آرامی تمیز کنید.

فقط از محصولات کودک ملایم و مورد تایید پزشک اطفال استفاده کنید. هنگام انتخاب محصولات حمام برای کودک خود به دنبال محصولاتی باشید که فاقد رنگ، فتالات، سولفات و غیره هستند که می‌توانند به پوست لطیف کودک شما آسیب برسانند.

اگر سینک شما به اندازه کافی بزرگ است که کودکتان را در آن جا دهد می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. یا می‌توانید وان کودک بخرید.

 چند بار باید نوزاد را حمام کنیم؟

نتیجه‌گیری:

بیش از حد کودک خود را حمام نکنید یا کودک خود را خیلی کم حمام نکنید. نوزادان مانند هر چیز دیگری به تعادل در حمام کردن نیاز دارند. اگر هنوز در مورد چیزی مطمئن نیستید یا کودک شما یک بیماری پوستی خاص دارد که ممکن است نیاز به درمان خاصی داشته باشد می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه‌ای برای مراقبت از کودک خود تنظیم کنید.

منبع:نی نی سایت.parenting.firstcry.com