SiteLogo

مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

(دلنیا یوسفی) 25 فروردین 1403
0 399
رژیم-غذایی-سالم_-امنیت-غذایی_-مواد-غذایی

وجود انواع ویتامینها و مواد معدنی برای همه ی کودکان و دانش آموزان ضروری است. از سن هفت سالگی به بعد که کودکان بخش زیادی از زندگی روزانه ی خود را در مدرسه سپری میکنند داشتن تغذیه ی سالم و مقوی از اهمیت جدی برخوردار استبرای دریافت کافی املاح و ویتامینها لازم است دانش آموزان غیر از سه وعده ی اصلی غذایی در فاصله ی بین صبحانه ونهار و نهار وشام میان وعده هایی مصرف کنند اما باید از مصرف زیاد قندها و چربیها خودداری کنند.مواد غذایی مفید در رشد دانش آموزان تاثیر چشمگیری دارند.

مصرف مقادیر زیادی از انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب برای تامین نیاز کلسیم بسیار موثر است. کلسیم در حفظ و استحکام دندان ها و استخوان ها نقش دارد.

کودکان در سن 7  تا  18 سالگی طور قابل ملاحظه‌ای رشد می‌کنند و از نظر جسمی توانایی های لازم را کسب میکنند،به همین دلیل است که تغذیه ی دانش آموزان در دوران مدرسه از اهمیت جدی برخوردار است. کارشناسان معتقدند که کمبود ویتامینهایی نظیر آهن و روی و ید و فولات تاثیر چشمگیری در میزان هوش و تفکر کودکان دارند. برای نمونه کمبود آهن و روی با تاثیر برسیستم عصبی باعث عقب ماندگی رشد، کاهش ایمنی و افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری‌های عفونی میشود. مواد غذایی مفید برای سلامت کودکان و دانش آموزان باید دارای:

انرژی

مواد غذایی که ما مصرف میکنیم انرژی مورد نیاز بدن را فراهم میکنند،دراین میان کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها انرژی لازم برای رشد و فعالیت بدنی را دارند. در سنین رشد نیاز کودکان به مواد غذایی افزایش پیدا میکند وتمایل کودکان و دانش آموزان به پرخوری بیشتر میشود.مغز برای بهبود عملکرد خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی با رژیم غذایی ما ارتباط مستقیم دارد.

پروتئین

 موا غذایی نظیر: گوشت، ماهی، مرغ، شیر و سایر لبنیات سرشار از پروتئین هستند، پروتئین باعث ایجاد، حفظ و ترمیم بافت های بدن می‌شود. برای همین بسیار مهم است که والدین دانش آموزان را تشویق به استفاده روزانه دو تا سه وعده پروتئین  و مواد غذایی مفید کنند.

کلسیم

کلسیم یک مادهٔ معدنی لازم و اساسی برای بدن است که در سایر لبنیات و سبزیجات به رنگ سبز تیره بیشتر یافت می‌شود. کلسیم همچنین در غلات، حبوبات مثل نخود، لوبیا وعدس وجود دارد. کلسیم یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهندهٔ استخوان ها و دندان ها است و برای انعقاد خون هنگام زخم و متوقف شدن خونریزی، کارکرد طبیعی اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب نیز لازم است. اما برای جذب کامل کلسیم از مواد غذایی نیاز به ویتامین D است.اکثر خانمهای ایرانی مشکل کمبود ویتامین  Dدارند.

 مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

آهن

دانش آموزان در حال رشد به دلیل افزایش حجم خون در طول رشد به آهن نیاز دارند. گوشت، ماهی، مرغ، نان وحبوبات بهترین منابع آهن در رژیم غذایی هستند. آهن برای سوخت و ساز صحیح ویتامینهای ب ضروری است.

وظایف آهن

  • به رشد و نمو بدن کمک میکند
  • موجب افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماریها میشود.
  • از خستگی و بی حوصلگی جلوگیری میکند.
  • در رنگ پوست و مو موثر است..
  • افرادی که مقایدر زیادی گوشت قرمز، مرغ و ماهی مصرف می کنند، میزان آهن خونشان نسبت به افراد گیاهخوار بیشتر است.

مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

نقش والدین در تغذیه ی دانش آموزان

والدین با تشویق دانش آموزان به خوردن مواد غذایی مفید در واقع به رشد و ذخیره ی انرزی لازم بدن آنها کمک کرده اند.یک وعده مواد غذایی مفید شامل غلات (برنج، نان و جو) غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، شیر و میوه و سبزیجات است.

پس بهتر است رژیم غذایی دانش آموزان را با مقدار زیادی غلات، سبزی و میوه همراه کنید.

رژیم غذایی را انتخاب کنید که کلسیم و آهن کافی را برای تامین نیازهای رشد و فعالیت های دانش آموزان داشته باشد.

از خوردن مقدار زیاد شیرینی، نوشابه، نوشیدنی‌های صنعتی با طعم میوه، کاکائو، چیپس و آب نبات خودداری کنید زیرا ارزش غذایی کمی دارند.

 مواد غذایی مفید برای دانش آموزان

میان وعده مناسب برای مدرسه

کودکان برای اینکه از نظر جسمی فعال باشند و رشد کنند  باید در طول روز به طور دوره‌ای سوخت کافی دریافت کنند. آجیل و میوه یکی از بهترین میان وعده‌ها هستند. بهترین زمان میان وعده نیز 2 ساعت قبل از یک وعده غذایی معمول است.