SiteLogo

نشانه های عفونت مثانه در دوران بارداری وراهای پیشگیری از آن

0 405
عفونت

شمار زیادی از زنان در دوران حاملگی دچار عفونت مثانه وکلیه می شوند. عفونت مثانه، زنان را در طول دوران حاملگی با درد زیادی روبرو می کند و اگرعفونت مثانه در دوران حاملگی درمان نشود می تواند عوارضی را برای جنین بوجود آورد.

به گفته ی متخصصین بیماری های عفونی ، عامل ایجاد التهاب و عفونت کلیه و مثانه در طول دوران حاملگی ، نوعی باکتری به نام اشریشیا کلای (e coli) است. عفونت مثانه در طول دوران حاملگی دارای علایمی نظیر سوزش ادرار، ناتوان بودن در نگه داشتن ادرار، تکرر ادرار البته گاهی ممکن است خون در ادرار دیده شود. اگرعفونت مثانه، کلیه ها را درگیر کرده باشد می تواند باعث ایجاد درد در پهلوها و تب و لرز و گاهی بی‌اشتهایی و حالت تهوع و استفراغ در فرد شود.

عفونت مثانه در دوران حاملگی

خانم‌ هایی که به ‌طور معمول دچار رشد و تکثیر باکتری در مثانه هستند برای ابتلا به عفونت‌های کلیه و مثانه مستعد‌ترند. همچنین احتمال بروز این عفونت‌ها در مادرانی که تعداد زایمان بیشتری داشته‌اند نسبت به زنانی که زایمان کمتری داشته‌اند، بیشتر است.

به گفته ی متخصص بیماری های عفونی نحوه ی تشخیص عفونت و التهاب مثانه و کلیه ها در طول دوران حاملگی از طریق آزمایش ادرار انجام می شود. اگر در آزمایش کشت ادرار، میزان بالای رشد و تکثیر باکتری مشاهده شود به معنای درگیر شدن مثانه و کلیه ها به عفونت است، در این صورت پزشک با در نظر گرفتن وضعیت حاملگی آنتی بیوتیک تجویزمی کند.

عفونت مثانه در دوران حاملگی

به گفته ی متخصصان بیماری های عفونی اگر دردوران حاملگی  مثانه یا کلیه ها دچار باکتری و عفونت شوند اما علامتی مشاهده نشود، باعث زایمان زود هنگام و نارس شدن نوزاد و وزن کم نوزاد در هنگام تولد می‌شود. اگر در دوران حاملگی مادر در اثر عفونت کلیه ها و مثانه دچار تب یا به عفونت خون مبتلا شود، باعث بروز عواقب خطر ناکی برای جنین می شود. اما درصورت درمان به‌موقع و صحیح، عوارض کمتری ایجاد می‌شود که قابل بهبود و گذرا است.

اگر زن باردار دچار عفونت شدید کلیه و مثانه شده باشد، وپس از مصرف سه روز آنتی بیوتیک هنوز علائم بیماری و تب در او بهبود نیافت، پزشک یا متخصص، اقدامات تشخیصی و تخصصی را برای تشخیص علت زمینه‌ای این حالت انجام می‌دهند. اما در هر صورت پزشکان برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی تجویز می‌کنند.

 

درمان عفونت مثانه در دوران حاملگی:

برای درمان عفونت کلیه ها و مثانه در دوران حاملگی پزشک آنتی بیوتیک های مجاز برای بهبود عفونت را برای مادر باردار تجویز می کند. در دوران حاملگی دوره مصرف انتی بیوتیک ها کمتر است . آنتی بیوتیک ها باعث بهبودی و رفع همه علائم عفونت کلیه و مثانه در چند روز اول می شوند. سعی کنید  آنتی بیوتیک  ها را طبق دستور متخصص و دربازه ی زمانی تعین شده به طور کامل مصرف کنید تا باکتری های موجود در مجاری ادرار کاملا از بین بروند و بهبودی حاصل شود.

در دوران حاملگی پس از برطرف شدن علایم عفونت کلیه و مثانه باید به طور منظم و دوره ایی آزمایش ادرار انجام دهید تا از برطرف شدن کامل عفونت مجاری ادراری اطمینان حاصل کنید.

عفونت مثانه در دوران حاملگی