SiteLogo

همسر عصبانی خود را با این تکنیک ها آرام کنید

0 650
آرام-کردن-همسر-عصبانی

رفتار با همسر عصبانی کار چندان ساده ای نیست به خصوص زمانی که قصد آرام کردن او را داشته باشید ؛ مردان بیشتر کلامی هستند و به همین دلیل بایستی اجازه دهید عصبانیت خود را بیرون بریزند اما زنان تمام خشم خود را درون خود نگه می دارند و با گریستن آن را بروز می دهند.درمورد یک زوج متأهل، تمام خشم مرد متوجه زن خواهد بود به این دلیل که همسرش نزدیکترین فرد به اوست . 

برای آرام کردن همسر عصبی و عصبانی خود باید:

صبر کنید تا او آرام شود:

زمانی که منطقی شد، خشم خود را بیان کنید. تعجب نکنید که شوهر شما هنوز عصبانی است، حتی وقتی همه چیز مطابق میل او باشد.درک کنید که بدن یک سیستم انرژی است و زمان می برد تا انرژی حل شود و پایان یابد. معمولاً حداقل 20 دقیقه طول می کشد تا اثر آدرنالین کاهش یابد.وقتی او خونسرد و آرام شد، رفتار نامعقولش را بررسی کنید.

مرزهای خود را مشخص کنید:

آن ها را تنظیم کنید و طبق آن ها عمل کنید. بزرگ ترین اشتباهی که از دیگران می بینم این است که آن ها به روشنی آنچه را که مایل به تحملش نیستند را معین و تعریف نمی کنند.تعیین مرزها و شناختن آن ها یکی از موثرترین روش های مدیریت عصبانیت در خانه است.

hamsare asabani

به همسرتان آرامش بدهید

باید سعی کنید با کارهای بزرگ و کوچک به همسرتان آرامش دهید. این رفتار ها می تواند شامل محبت، توجه، احترام و… باشد. یادتان باشد که همزمان با انجام رفتارهای آرامش دهنده باید رفتارهایی از قبیل توهین، تحقیر، تهدید، فحاشی، سرزنش و… نداشته باشید چرا که این ها نقش آرامشگری شما را از بین می برند. شاید سر زدن چنین رفتارهای اشتباهی از سمت شما، باعث شده که همسرتان نتواند عصبانیت اش را کنترل کند و دست به کارهای غیر منطقی مانند زدن خود و شکستن اشیا می کند. عصبانی شدن حق همه انسانهاست اما نه با توهین و تحقیر. هرگاه همسرتان عصبانی شد به او کمک کنید تا احساساتش را بیان کند و سعی کنید شنونده خوبی باشید.

 آرام باشید

عصبانیت، غذایش عصبانیت نیست. وقتی همسرتان عصبانی است و شما علت عصبانیت آن را فهمیده اید، حتی اگر شما موضوع عصبانیت او هستید، سعی کنید در آن موقعیت شما نیز عصبانی نشوید زیرا به هم ریختن اوضاع و فضا تنها باعث ادامه مشاجرات شده و اوضاع را بدتر از پیش خواهد کرد. در آن موقعیت سعی کنید آرام باشید، حتی اگر حق با شماست،بحث درباره موضوع را به وقت دیگری موکول کنید.

روش-آرام-کردن-همسر

احساسات همسرتان را در نظر بگیرید

خیلی آرام و بدون پرده به او بگویید «می دانم عصبانی هستی». این بیان به فرد عصبانی اطمینان می دهد که همسرش درک مناسبی از او داشته و موضوع بزودی حل می شود. وقتی همسر بداند هنگام تنش فکری تنها نیست احساس آرامش بیشتری می کند.

 با همسرتان همدردی کنید: 

اگر شما هم احساس عصبانیت می‌کنید و از احساس عصبانیت همسرتان ناراحت هستید این احساس خود را به زبان آورید زیرا اگر فرد عصبانی بداند که همسرش احساسات واقعی‌اش را انکار کرده و نسبت به موضوع پیش آمده بی‌تفاوت است، خشم‌اش بیشتر می‌شود.

 برای صلح پیش قدم شوید: 

وقتی از دلایل عصبانیت همسرتان با خبر شدید و به طور واقع بینانه متوجه شدید شما نیز در این ماجرا مقصر بوده‌اید برای صلح چند قدم بردارید این قدم‌ها بیانگر این است که خواهان آشتی هستید و بخشی از اشتباهات خود را پذیرفته‌اید و قصد دارید مشکل پیش آمده را هر چه سریع‌تر حل کنید. البته در این راه چند قدم واقعی‌تر هم باید بردارید.

همسرعصبانی

از تکنیک رکوردشکنی استفاده کنید: 

غالب اوقات رسم خانه شما این است که پس از چند روز قهر دوباره صلح برقرار شود. حال شما از‌‌ همان ابتدا پیش قدم شده و این رسم کهنه را بشکنید.عصبانیت و کشدار کردن ماجرا را به روزهای بعدی موکول کنید و با آرامش به حرف‌های همسرتان گوش فرا دهید. اگر هنگام صحبت پیرامون موضوع پیش آمده مقوله عصبانیت را فراموش کنید. آرامش، همه چیز را حل خواهد کرد.

در احترام گذاشتن پا فشاری کنید

هر کسی امکان دارد در حین عصبانیت حرف‌هایی گفته یا کار‌هایی بکند که بعدا از آن‌ها پشیمان شود. پس درصورتی که در زمان عصبانیت به صحبت‌های همسرتان جواب دهید، وضعیت بدتر می‌شود. چنانچه شروع به سرزنش و دعوا با شما کرد، خود را از آن وضعیت بیرون نموده و از وی بخواهید که بعد از آرام گرفتن با هم صحبت کنید.

به عنوان مثال همسرتان با عصبانیت شروع به دعوا و سرزنش شما می‌کند؛ به آرامی به او بگویید” می‌دونم عصبانی هستی، من هم دلم می‌خواهد به صحبت‌های تو گوش دهم، ولی تا هنگامی که بتوانی با من با احترام صحبت کنی به اشپزخانه می‌روم”. برخورد درست در بسیاری از موارد سبب تمام شدن بحث و دعوا می‌شود.

معذرت-خواهی

تکنیک مه آلود

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا عیب جویی‌های بی‌دلیل را دفع کنید چون عیب جویی باعث می‌شود عصبانیت همسرتان اوج گرفته و اوضاع بد‌تر شود، به جای بحث کردن با همسرتان درباره موضوع پیش آمده سعی کنید او را از فضای عصبانیتش منحرف کرده و وارد جاده مه آلود کنید.

به طور مثال وقتی او به خاطر خودپسندی شما عصبانی است به او بگویید «موافقم بعضی وقت‌ها درباره عواقب کار‌ها فکر نمی‌کنم اما در این راه سعی خودم را بیشتر می‌کنم» یا اگر او به خاطر تأخیرتان عصبانی است به جای دلیل آوردن تنها به او بگویید «می‌دانم تأخیر داشته‌ام سعی می‌کنم همین امروز این مسئله را طور دیگری جبران کنم..

به خودتون فرصت بدین

اگر در کنترل عصبانیت در زندگی زناشویی با مشکل روبرو هستید، به شریک زندگیتون  بگین که به شما کمی وقت بده. اگر میترسید که حرف بدی به زبون بیارید یا برای جمع آوری افکار و احساستون به کمی زمان نیاز دارید، بهترین کار اینه که این موضوع رو به شریک زندگیتون بگید. میتونید اینطوری موضوع رو عنوان کنید که؛ من میدونم بحث مهمیه، اما به استراحت نیاز دارم. یا بگویید، “این بحث مهمه، با این حال، من واقعا عصبی هستم، کاش در فرصت مناسب تری صحبت کنیم”‌. بعد از محل خارج شید، صورتتون رو با آب خنک بشویید، یا قدم بزنید. برای کمک به آرامش مزاج هر کاری لازمه انجام بدید. توجه داشته باشید که شما نباید برای جلوگیری و فرار از بحث این کار رو انجام بدین بلکه هدف به دست آوردن خونسردی است.

آرام-شدن-عصبانیت

افکار ناسازگار خود را شناسایی کنید

یک راه کنترل خشم در زندگی زناشویی اینه که به این باور برسید که به غیر از برداشت خود شما از موقعیت ها، هیچ چیز دیگه ای عامل ایجاد خشم شما نیست. عصبانیت بیشتر از اتفاقات بین زوجین، با تعابیر آنها ارتباط داره. بپذیرید که چطور افکار شما بر خشم شما تأثیر میگذاره. شریک زندگی شما میتونه شما رو تحریک کنه یا خشم شما رو برطرف کنه. برخی از الگوهای رایج مخرب شامل:

تعمیم دادن؛ گفتن اینکه شریک زندگی شما همیشه کاری انجام میده یا هرگز کاری انجام نمیده. مثلا “هرگز سطل زباله را بیرون نمیبری” یا “وقتی صحبت می کنم همیشه حرفمو قطع میکنی”).

سرزنش؛ معمولا اولین واکنش افراد وقتی مشکلی پیش میاد اینه که طرف مقابل رو سرزنش میکنند. درواقع به جای مسئولیت پذیری، شریک زندگیتون رو به خاطر اتفاقاتی که براتون پیش اومدن، سرزنش میکنید.