SiteLogo

بیش فعالی یا اختلال کم توجهی چیست علایم و درمان آن

(دلنیا یوسفی) 11 فروردین 1403
0 361
بیش فعالی چیست

در قسمت پیشین مغز، قشری به نام اوربیتوفرانتال کورتکس وجود دارد که نقش کنترل نفس درمغز را دارد. رشد این ناحیه در کودکان دچار اختلال کم توجهی – بیش فعالی نسبت به افراد سالم کمتر است و در موارد پیشرفته تر این ناحیه اصلا رشد نمی کند. در این کودکان متابولیسم بدن کاهش می یابد ودر ظاهر فرد قابل تشخیص است.

عادت های غذایی بر روی بیش فعالی کودکان تاثیر ندارد. البته تغذیه نامناسب میتواند بر سلامت همه ی افراد تاثیرگذار باشد، با این حال رابطه بین تغذیه و بیش فعالی به طور مشخص، معلوم نیست. مصرف بی رویه ی قند ها، غذاهای کنسرو شده، رنگهای خوراکی، مواد نگهدارنده، کمبود اسیدهای چرب امگا 3، مصرف کم میوه و سبزیجات همگی به عنوان عواملی که که می‌توانند بیش فعالی را تشدید کنند مطرح شده‌اند. دربین کودکان مبتلا به بیش فعالی آنهایی که تغذیه ی بهتر و سالم تری دارند دارای علایم کمتری هستند.

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی اختلالی است که باعث می شود کودکان در کنترل رفتار خود دچار مشکل شوند. اختلال بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان است. شیوع این بیماری در پسران 3 برابر بیشتر از دختران است. شیوع این بیماری در کودکان زیر 18 سال 7.2 درصد و در بزرگسالان 3.4 درصد است.

کودکان مبتلا به بیش فعالی در کنترل رفتارهای خود مشکل دارند، ممکن است در مکان هایی که باید ساکت باشند بیش از حد پر سر و صدا و سرزنده باشند و همچنین در ارتباط با سایر همسالان خود مشکل دارند. به همین دلیل در خانه و مدرسه مشکلات عملکردی زیادی خواهند داشت. آنها می توانند از نظر تحصیلی شکست بخورند و همچنین خود را در موقعیت های بسیار خطرناک قرار دهند زیرا خطر را به درستی درک نمی کنند.

علائم بیش فعالی در بزرگسالان و کودکان.

علائم بیش فعالی شامل سه گروه از علائم رفتاری است که برای تشخیص اختلال بیش فعالی استفاده می شود:

ناتوانی در تمرکز، تحرک و سرزندگی بیش از حد، رفتارهای تکانشی.

یا ممکن است ترکیبی از علائم فوق باشد.

در زیر ویژگی های کودکان بیش فعال را در قالب نمونه هایی از دسته بندی های فوق ذکر می کنیم:

1.عدم تمرکز:

بی احتیاطی و عدم توجه به جزئیات در مدرسه و سایر کارهای روزمره.
آنها با کارهایی که نیاز به توجه دارند، مشکلاتی دارند، مانند: گوش دادن به سخنرانی، گوش دادن به درس، یا حتی در مکالمات عادی.
حتی زمانی که شخصی مستقیماً با این افراد صحبت می کند، به او گوش نمی دهند و او را نادیده نمی گیرند.
عدم علاقه به کارهایی که مستلزم تلاش ذهنی است، مانند انجام تکالیف مدرسه، تکالیف و غیره.

در مورد بزرگسالان کارهایی مانند تهیه گزارش، پرکردن فرم ها و …

  • به طور مداوم وسایل ضروری مانند تلفن همراه، کیف پول، عینک، کلید و غیره را جا می گذارند.
  • آنها به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند و حواسشان پرت می شود.
  • داشتن مشکل در سازماندهی فعالیت هایی مانند توالی کارها، مدیریت زمان و غیره.
  • ناتوانی در پیروی از دستورالعمل ها و قوانین.

بیش فعالی چیست؟

2. تحرک بیش از حد:

  • وقتی می نشینند تحرک دارند.
  • در موقعیت هایی که باید آرام باشند از جای خود بلند شوید و راه بروید مانند: کلاس، اتاق انتظار، دفتر و ….
  • دویدن و پریدن در جاهایی که مجاز نیست. در نوجوانان و بزرگسالان معمولاً با احساس بی قراری و میل به رفتن همراه است.
  • آنها نمی توانند بی سر و صدا بازی کنند.
  • زیاد حرف زدن

3. رفتارهای تکانشی:

  • مدام حرف دیگران را قطع کنید.
  • بدون توجه به خطر تصادف در وسط خیابان می دود.
  • او بی قرار است و نمی تواند منتظر چیزی باشد.
  • قبل از اتمام یک سوال پاسخ می دهد.
  • بدون فکر کردن صحبت می کند و عمل کند.

بیش فعالی چیست؟

تاثیر اسیدهای چرب در بیش فعالی کودکان

کودکان مبتلا به بیش فعالی سطح اسیدهای چرب ضروری بدنشان نسبت به بقیه کمتر است… اسیدهای چرب حاوی امگا 3 بر سازوکار برخی از انتقال دهنده‌های عصبی تاثیر می‌گذارند تعادل اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 بر سلامت عمومی تاثیرگذار هستند.

علایم بیش فعالی و کمبود امگا 3:

  • تشنگی فراوان
  • تکرر ادرار

رژیم غذایی برای همه ی کودکان باید شامل میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و ماهی باشد.

اگرچه هنوز دلایل بیش فعالی نامعلوم است اما به والدین توصیه می‌شود که از مصرف رنگهای خوراکی مصنوعی و مواد نگهدارنده ی غذایی، نوشیدنی‌های شیرین، آب نبات و غلات رنگی و محصولات غذایی کنسرو شده خودداری کنند.

بیش فعالی چیست؟

خوراکی های ممنوعه برای کودکان بیش فعال

قندها: آب نبات با قند و رنگ‌های مصنوعی، ترکیب خطرناکی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است. چون باعث تشدید علائم بیش فعالی می‌شوند.

کافئین: مصرف نوشیدنی های کافئین دار برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مضر است چون این نوشیدنی ها دارای قند و شیرین کننده ها هستند که هر دو در تشدید علایم بیش فعالی موثر هستند و همچنین باعث پریشانی کودک نیز می شوند.

میوه‌ها و سبزیجات یخ زده: اگرچه میوه ها و سبزیجات گزینه‌های سالمی برای رژیم غذایی بیش فعالی هستند اما برخی انواع یخ زده، حاوی رنگهای مصنوعی هستند و بنابراین امکان تشدید بیماری اختلال بیش فعالی وجود دارد.

بیش فعالی چیست؟

نوشابه ها و انرژی زاها: نوشابه ها و انرژی زاها در بین کودکان طرفداران زیادی دارد اما این نوشیدنی ها بدلیل داشتن قند، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، رنگ‌های مصنوعی، کافئین و سایر محرکها علائم بیش فعالی را تشدید می کنند.

ماهی ها: مصرف ماهی ها و غذاهای دریایی در کودکان بیش فعال بدلیل وجود جیوه باید تحت نظر پزشک باشد. جیوه نیز مانند سلولز هضم سختی دارد و میتواند با گذشت زمان در مغز تجمع یابد، وبیش فعالی را تشدید کند.

غذاهای آلرژی دار: بسیاری از کودکان با خوردن بعضی از غذاها علائم بیش فعالی را نشان می دهند. برخی از این قبیل غذاها شامل شیر، شکلات، سویا، گندم، تخم مرغ، لوبیا، ذرت، گوجه فرنگی، انگور و پرتقال و…هستند.

بیش فعالی چیست؟