SiteLogo

ترشحات نوک سینه به چه علت اتفاق می‌افتند؟

0 552
علت ترشحات نوک سینه

ترشحات نوک پستان (مایع از پستان) در دوران بارداری و شیردهی شایع است. بیش از 80 درصد افرادی که هورمون زنانه دارند، گاهی اوقات ترشح از نوک پستان دارند. نوک سینه ها به دلایل زیادی می توانند مایع را دفع کنند. ممکن است نگران سرطان یا شرایط پیش سرطانی باشید. اما مطمئن باشید ترشحات نوک سینه معمولاً علت بیماری یا سرطان نیست.

علائم ترشح از نوک پستان چیست؟

ترشحات نوک پستان می تواند از جهات مختلفی متفاوت باشد. کیفیت آن می تواند سرنخ هایی در مورد علل احتمالی ارائه دهد:

  • قبل از یائسگی
  • بعد از یائسگی
  • بارداری
  • شیر دادن

این ترشحات می تواند به طور ناگهانی و خود به خود یا فقط زمانی که روی سینه یا نوک پستان فشار می دهید ایجاد شود. انواع ترشحات سینه به شرح زیر است:

  • کمی غلیظ تر و شیری تر
  • چرکی  و کدر
  • بسیار غلیظ، چسبناک و پنیر مانند

ترشح از نوک پستان می تواند در یک طرف یا هر دو طرف ایجاد شود. اگر علائم مرتبط با ترشح را دارید، ممکن است سرنخ هایی برای علت آن باشند. مثلا:

  • تب ممکن است نشان دهنده عفونت پستان (ماستیت) باشد.
  • توده سینه به اضافه ترشحات به شدت نشان دهنده سرطان سینه است

علت ترشحات نوک سینه

چه چیزی باعث ترشح از نوک پستان می شود؟

  • پاپیلوم های داخل مجاری
  • انسداد مجرای شیر (اکتازی)
  • سرطان

ترشح دو طرفه عمدتاً به دلیل تغییرات هورمونی یا شرایط سیستمیک (در سراسر بدن) مانند بیماری تیروئید است. به دلیل بیماری موضعی که سینه را تحت تأثیر قرار می دهد، ترشحات بیشتری از یک مجرای منفرد وجود دارد. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

بارداری:

آغوز (مایع قبل از شیردهی) ممکن است قبل از زایمان از بین برود که معمولاً به رنگ زرد روشن است. سپس غلیظ تر و شیرتر می شود.

تحریک قفسه سینه:

تحریک ناشی از لباس‌های گشاد یا سوتین‌های نامناسب، یا تحریک یا ضربه بیش از حد به سینه‌ها می‌تواند باعث ترشح شود.

سینه های فیبروکیستیک:

اگر در دوران پیش از یائسگی هستید و سینه های فیبروکیستیک (بافت عظیم و احتمالاً دردناک سینه) دارید، ترشحات زرد، سبز یا قبل از قاعدگی طبیعی است.

علت ترشحات نوک سینه

تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی طبیعی (مانند قاعدگی) می تواند باعث ترشح از نوک پستان شود. این بدون توجه به جنسیت بیولوژیکی شما درست است.

داروهای هورمونی:

ترشحات هورمونی (به عنوان مثال، قرص های ضد بارداری) و آرام بخش ها اغلب باعث ترشح شیر می شوند.

عفونت:

اگر ترشحات بوی بدی می دهد، ممکن است به دلیل آبسه روی نوک پستان یا زیر هاله (ناحیه رنگدانه دار اطراف نوک پستان) باشد. آبسه ناحیه ای است که بدن برای جلوگیری از گسترش عفونت از آن جدا می شود.

انسداد مجرای سینه:

اکتازی مجرای پستانی به معنای مسدود شدن مجاری شیر است. این بیماری نزدیک به یائسگی یا بعد از یائسگی شایع است. مجاری سینه منبسط شده و با ترشحات غلیظ مسدود می شود. ترشح می تواند:

  • سبز، قهوه ای یا سیاه
  • بسیار غلیظ و شبیه پنیر.
  • با نوک سینه های قرمز و حساس

این وضعیت می تواند منجر به ورم پستان شود. این می‌تواند باعث چرخش نوک سینه‌ها به سمت داخل شود (وارونگی نوک پستان)، که باعث ایجاد نگرانی در مورد سرطان سینه می‌شود. اکتازی مجرای پستانی معمولا با گذشت زمان برطرف می شود.

گالاکتوره چیست؟

ترشحات شیری می تواند در هر فردی، صرف نظر از جنسیت یا سن، ایجاد شود. این هورمونی است که در رشد سینه و شیردهی نقش دارد. این وضعیت هیپرپرولاکتینمی نامیده می شود. هایپرپرولاکتینمی همچنین می تواند پریود (آمنوره) را متوقف کند. در مردان بیولوژیک، ترشح از نوک پستان ممکن است اولین علامت باشد. سطوح بالای پرولاکتین می تواند به دلایل مختلفی باشد:

داروها:

برخی از داروهای فشار خون، اپیوئیدها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، آنتاگونیست های دوپامین و داروهای رفلاکس اسید موثر هستند.

مکمل های گیاهی:

شنبلیله، شبدر قرمز، انیسون و رازیانه.

کم کاری تیروئید:

کم کاری  غده تیروئید

پاپیلوم داخل مجاری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

پاپیلوم های داخل مجاری رشد خوش خیمی هستند که معمولا مجرای را درگیر می کنند. آنها در دوره قبل از یائسگی شایع هستند. آنها اغلب باعث ترشحات شفاف یا خونی می شوند. ممکن است متوجه یک توده بدون درد در نوک پستان شوید.

سرطان سینه چه ارتباطی با ترشحات نوک سینه دارد؟

گاهی ترشحات نوک سینه به دلیل سرطان سینه ایجاد می شود. این ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه سرطان سینه باشد که هنوز در مرحله پیش تهاجمی (DCIS) است.

چه چیزی باعث ترشح از نوک پستان مردان می شود؟

اگر از نظر بیولوژیکی مرد هستید و ترشح از نوک پستان دارید به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است دستور ماموگرافی را بدهند.ترشحات نوک پستان اغلب یک علامت هشدار دهنده اولیه سرطان پیش تهاجمی است. مهم است که این را به خاطر بسپارید. مردان بیشتر از زنان دیرتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

ترشحات نوک سینه در نوزادان چیست؟

ترشحات شفاف یا شیری رنگ از نوک پستان در نوزادان نسبتاً شایع است. ممکن است با مقداری تورم در سینه یا با یک توده کوچک رخ دهد. این مربوط به هورمون های باقی مانده از بارداری است. ترشحات خونی ممکن است در اواخر دوران کودکی ایجاد شود.