SiteLogo

چک لیست رفتار کودک

0 1027
چک لیست رفتار کودک

چك ليست رفتار كودك (CBCL) معمول ترين ابزار ارزيابي مشكلات عاطفي و رفتاري كودكان است. چک لیست ها روشی سریع وموثر برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای جمع آوری اطلاعات در مورد احساسات و رفتارهای کودکان است.

CBCL معمولاً شامل یک سری سالاتی است که والدین یا سرپرست از آنها می پرسند. سپس پاسخ توسط یک متخصص تعیین می شود ، که نتایج وی به ارزیابی یا درمان (در صورت تضمین بودن آن) کمک می کند.

چرا باید از CBCL استفاده کرد؟

اطلاعات CBCL را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. پزشک ممکن است از این ابزار برای تعیین اینکه آیا کودک به ارائه دهنده خدمات بهداشت روان ارجاع می شود استفاده کند .2 یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان ممکن است از CBCL برای ارزیابی مشکل خاص استفاده کند.

CBCL تشخیص سلامت روان را ارائه نمی دهد ، اما می تواند اطلاعاتی را به ارائه دهنده درمان برای کمک به تشخیص ارائه دهد. به عنوان مثال ، یک نمره ممکن است نشان دهد که کودکی که دارای یک مشکل رفتاری است ، یک مشکل اساسی روانی مانند اضطراب دارد. درمان اضطراب می تواند یکی از ملفه های اصلی بهبود رفتار باشد.

گاهی CBCL به مراقبت کمک می کند. امتیازات به پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشت روان کمک می کند تا نشان دهد که آنها به درمان خاصی نیاز دارند.

همچنین می توان به صورت دوره ای برای بررسی پیشرفت کودک انجام داد. درمانگر ممکن است از این روش برای بررسی اینکه آیا این روش درمانی به افسردگی و اضطراب کودک کمک می کند یا اینکه روانپزشک برای کاهش علائم کودک از داروی ADHD استفاده می کند ، استفاده کند.

چک لیست کودک

ابزار ارزیابی

CBCL معمولاً برای اجرا به والدین یا سرپرستان کودک داده می شود. یک گزارش گزارش معلم نیز وجود دارد که می تواند در اختیار معلمان کودکان قرار گیرد.

سوالات رفتار ، مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودک را ارزیابی می کند (در حالی که کودک در مدرسه است).

شخصی که به این سوال  پاسخ می دهد تأیید می کند که گفته های مختلف در مقیاس لیکرت دقیق هستند: 0 = درست نیست ، 1 = جزئی یا گاهی درست است ، 2 = بسیار درست یا بیشتر درست است.

دو نسخه مختلف از CBCL وجود دارد:

سن پیش دبستانی: این نسخه برای کودکان از 18 ماه تا 5 سال مناسب است. والدین یا مراقبان نزدیک (به عنوان مثال ارائه دهندگان مراقبت های روزانه) برخی از رفتارهای دو ماه گذشته را گزارش می دهند.
سن مدرسه: این نسخه برای کودکان 6 تا 18 ساله استفاده می شود و شامل 118 سوال رفتاری است.

تکمیل لیست چک فقط 15 دقیقه طول می کشد و در عرض 10 دقیقه می توانید امتیاز کسب کنید.

Sindrome di Asperger: Cos'è, sintomi, cause e trattamento

یک متخصص آموزش دیده نمره امتحان را می گیرد. پاسخها را اختصاص داده و قسمتهای مسئله را به هشت دسته زیر تقسیم کنید

رفتار خشونت آمیز
مضطرب / افسرده
مسائل نگران کننده
نقض قوانین
شکایت های بدنی
معضلات اجتماعی
یک موضوع فکری است
جذب / ناامید
دو باند پهن باند وجود دارد که چندین مقیاس را با هم ترکیب می کند. نمرات مشکلات درونی ، اضطراب (سرخوردگی ، جاذبه) ، افسردگی و شکایات بدنی را ارزیابی می کنند. مسائل خارجی حوزه رفتار خشونت آمیز و پرخاشگرانه را در بر می گیرد.

نمرات CBCL را می توان با نمرات طبیعی برای کودکان هم سن مقایسه کرد. امتیازات بالاتر مشکلات بیشتری را نشان می دهد. امتیازات طبیعی ، مرزی یا بالینی در نظر گرفته می شوند.

Dad's the best

مزایا و معایب

CBCL بخوبی مورد مطالعه و استفاده گسترده قرار گرفته است.

کتابچه های راهنمای تشخیصی و آماری به صورت دوره ای به روز می شوند تا تغییرات را منعکس کنند.

این یک روش ساده برای جمع آوری داده ها است زیرا مدیریت آن آسان و امتیازدهی آن آسان است.

گزارش های رایانه ای با بازخورد در دسترس هستند و ارزیابی نقاط قوت کودک را به اشتراک می گذارد.

یک نقطه ضعف احتمالی CBCL مسئله خودگزارشی است.

والدینی که واقعاً از رفتار فرزندشان ناامید شده اند ممکن است در مورد علائم بیش از حد گزارش دهند.

به همین ترتیب ، معلمی که کودک را واقعاً دوست دارد ، ممکن است در مورد علائم دست کم گرفته شود.

بعلاوه ، برخی از مراقبان برای تکمیل فرم وقت گیر هستند. والدین یا معلمانی که قبلاً بیش از حد کار کرده اند تمایلی به پر کردن به موقع فرم ندارند.

نکته

اگر کسی می خواهد CBCL مربوط به کودک را پر کنید ، مهم است که چک لیست را تا حد ممکن با دقت پر کنید. اگه سوالی داری با خیال راحت بپرس.

اعم از والدین ، ​​معلمین یا مراقبان دیگر ، نظرات شما بخشی جدایی ناپذیر در ارزیابی کودک خواهد بود. پاسخ شما به کودک کمک می کند تا هر عملی را که برای مدیریت بهتر خلق و خو و رفتار او لازم است انجام دهد.

چک لیست رفتار کودکان