SiteLogo

عوامل موثر در کیفیت اسپرم

(دلنیا یوسفی) 30 بهمن 1402
0 1039
اسپرم

موارد زیادی هستند که باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهند… مصرف برخی داروها و ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند در تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر گذار باشند. مردان روزانه میلیون‌ها اسپرم تولید می‌کنند که عوامل خارجی زیادی می‌توانند تولید و کیفیت آنها تاثیر بگذارند. برای رشد و بلوغ سلول‌های اسپرم حدود 75 روز زمان لازم است. هر گونه تغییر در بدن و آسیب به اسپرم ها در باروری و کیفیت آنها موثر هستند. حال ما در اینجا به بررسی عواملی که بر روی تعداد و کیفیت اسپرم ها تاثیر دارند می پردازیم.

عوامل موثر در کیفیت اسپرم

اسپرم چیست؟

اسپرم ها در مکانی به نام بیضه ها ایجاد و رشد می کنند معمولا دمای بیضه ها از دمان بدن پاییتر است و حدود 34 درجه است. در حرارت و گرمای زیاد بیضه‌ها از بدن دورتر می‌شوند. در دمای پایین بیضه‌ها به بدن نزدیکتر می‌شوند. اگر درجه ی حرارت بدن تغییر کند، تولید اسپرم دچار اختلال می‌شود. تب، نابود کننده ی اسپرم ها است.

تقریبا 72-75 روز طول می‌کشد تا اسپرم به اندازه کافی بالغ شود؛ بنابراین اسپرم‌هایی که امروز برای لقاح در دسترس قرار دارند، حدود 3 ماه پیش تولید شده‌اند و اگر شما امروز دچار تب شوید می‌تواند تولید اسپرم را در سه ماه آینده تحت تاثیر قرار دهد. تب در تولید تعداد اسپرم، حرکت اسپرم و شکل آن تاثیر مستقیمی دارد.

عوامل موثر در کیفیت اسپرم

عوامل موثر بر کیفیت و تعداد اسپرم

مصرف داروها و آنتی بیوتیک به منظور درمان سرماخوردگی می توان بر روند تولید اسپرم تاثیر منفی گذاشت؛ بنابراین مصرف داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها بر تولید و کیفیت اسپرم تاثیر منفی دارد. برخی از آنتی بیوتیک‌هایی که معمولا به منظور رفع عفونت و دیگر مشکلات باکتریایی تجویز می‌شوند، اغلب در دوره زمانی کوتاه مدتی مصرف می‌شوند و تاثیر بلند مدتی بر باروری و کیفیت اسپرم ندارند.

البته در این میان برخی انواع آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین ممکن است باعث ایجاد اختلالات اسپرم شود. چنین ضایعاتی ناشی از مصرف آموکسی سیلین را میتوان در مدت کوتاهی بعد از تجویز دارو درمان کرد.

علاوه بر بیماری‌ها برخی انواع سبک زندگی می‌تواند کیفیت اسپرم را با اختلال مواجه کند. از جمله آنها می‌توان به استفاده ی زیاد از موبایل، قرار دادن لپ تاپ روی پا، دوش آب گرم، استعمال دخانیات، سموم کشاورزی، آلاینده های هوا، چاقی، دیابت، تغذیه، … اشاره کرد. با تغییر این سبک زندگی تا حدودی می‌توان سلامت و کیفیت اسپرم ها را بالا برد.

عوامل موثر در کیفیت اسپرم

تأثیر تغذیه برافزایش باروری مردان

تغذیه نقش مهمی بر قدرت باروری مردان دارد. استفاده از طیف متنوعی از گروه‌های غذایی نظیر میوه‌ها و سبزیجات که منابعی غنی از ویتامین‌ها، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر به‌سزایی داشته باشد. همچنین ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها از عوامل مؤثر بر سلامت اسپرم‌ها، جلوگیری از نقص اسپرم،کاهش استرس در دستگاه تناسلی و افزایش تحرک اسپرم می‌باشند.

از دیگر مکمل‌های مؤثر بر افزایش قدرت باروری مردان می‌توان سلنیوم، روی (مؤثر بر میزان تستوسترون)، اسید فولیک، ویتامین E، ویتامین B12، بتا کاروتن و L_کارنیتین را نام برد که البته باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

دیگر منابع غذایی عالی برای بهبود عملکرد جنسی و قدرت باروری مردان عبارتند از: دانه‌ها و مغزها، محصولات لبنی _به‌ویژه خام_، تخم مرغ، گوشت مرغ و گاو، دانه کدوتنبل و آفتابگردان، شربت افرا (شیره تهیه‌شده از شکر قرمز و سیاه افرا)، پنیر ملاس (حاوی شیرین‌کننده‌ای سالم‌تر از قند) و… .

عوامل موثر در کیفیت اسپرم