SiteLogo

چگونه در دوران بارداری بدون آسیب رساندن به جنین خوب بخوابیم؟

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 858
نحوه درست خوابیدن در بارداری

نحوه خوابیدن در بارداری یکی از مشکلات زنان  به خصوص در ماه های آخر بارداری است. نگرانی مادران در این دوران و ترس از تکان خوردن مداوم می تواند باعث خستگی و بی حالی در دوران بارداری و استرس مادر شود. خوابیدن به پهلو با زانوهای خم شده بهترین و راحت ترین حالت خواب در این دوره است. برخی از عادات خواب در دوران بارداری به جنین یا مادر آسیب می رساند یا باعث ناراحتی آنها می شود. از این رو در این مقاله سعی شده است تا بهترین حالت خوابیدن زنان باردار و مضرات سایر پوزیشن ها را بررسی کنیم.

چرا خوابیدن در بارداری سخت است؟

برای سازش با این تغییرات، مادر باردار باید برخی از عادات خود را کنار بگذارد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • بزرگ شدن شکم
  • کمر درد
  • اسیدیته
  • مشکل در تنفس
  • بیخوابی

بنابراین، این عوامل ممکن است باعث شوند که نتوانید وضعیت خوابی که در گذشته به آن عادت داشتید را داشته باشید.

نحوه درست خوابیدن در بارداری

برخی از پوزیشن‌های خواب مناسب در دوران بارداری

به پهلوی چپ خود دراز بکشید

خوابیدن به پهلوی چپ به طور کلی در دوران بارداری توصیه می شود. دلیل این توصیه فشرده شدن ورید اصلی سمت راست بدن و بروز مشکلات مربوط به سیاهرگهای قسمت پایین بدن است. سیاهرگ های برجسته می توانند منجر به واریس در پاها و بواسیر با بزرگ شدن وریدهای مقعد شوند. خوابیدن به پهلوی چپ برای آرامش سیستم عروقی توصیه می شود.
وقتی به پهلوی چپ می‌خوابیم، می‌توانیم گردش خون را در بدن افزایش دهیم و ورم را در بدن کاهش دهیم. همچنین زمانی که در دوران بارداری به پهلوی چپ دراز می کشیم، میزان خونی که به نوزاد می رسد افزایش می یابد و کودک بیشترین مواد مغذی را از ما دریافت می کند. اگرچه در خواب کامل نمی توان این موضوع را کنترل کرد، اما توصیه می شود مادران باردار به پهلوی چپ بخوابند.

نحوه درست خوابیدن در بارداری

استفاده از بالش بارداری

همانطور که همه می دانند، ما در دوران بارداری روند دشواری را پشت سر می گذاریم. هر کدام از ما در این سفر 9 ماهه چالش های خاص خود را داریم. به لطف محصولاتی که برای ما ساخته شده اند و به ما کمک می کنند تا خود را با تغییرات روانی و فیزیولوژیکی سازگار کنیم، می توانیم با کمی آرامش بیشتر از این دوران سخت عبور کنیم. در این مرحله بالش های بارداری می توانند یک راه حل ایده آل برای ما باشند.
قرار دادن یک بالش بارداری مناسب بین پاها می تواند فشار وارده به لگن و کمر را کاهش دهد و به کاهش درد کمر و ستون فقرات کمک کند.

نحوه درست خوابیدن در بارداری

فواید بالش بارداری:

  • ما با استفاده از بالش بارداری از کمر خود حمایت می کنیم و کمردرد را کاهش می دهیم.
  • این بالش به کلیه های ما کمک می کند تا بهتر کار کنند.
  • تنگی نفس را که در دوران بارداری رایج است کاهش می دهد.
  • این به جنین ما کمک می کند تا تغذیه و اکسیژن بهتری دریافت کند.
  • سوزش سر دل را در دوران بارداری کاهش می دهد.
  • به مادر کمک کنید راحت بخوابد.
  • گردش خون را تسریع می کند.
  • از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
  • تورم را به خصوص در پاها و پاها کاهش می دهد.

نحوه درست خوابیدن در بارداری

از چه نوع خوابی در دوران بارداری باید اجتناب کرد؟

خوابیدن روی شکم

با پیشرفت بارداری، شکم شما بزرگتر می شود و خوابیدن در این وضعیت برای شما بسیار دشوار خواهد بود.

نحوه درست خوابیدن در بارداری

به پشت خوابیدن

آیا می دانید بعد از چند هفته نباید به پشت بخوابید؟ اساساً خوابیدن به پشت در سه ماهه اول بارداری اشکالی ندارد. به طور کلی در سه ماهه سوم بارداری یعنی از هفته 28 بارداری، خوابیدن به پشت به رگ های اصلی خونرسانی به رحم فشار وارد می کند. این فشار می تواند جریان خون و انتقال اکسیژن و غذا به جنین را کاهش دهد. همچنین می تواند علائم ناخوشایندی مانند سرگیجه و سوزش سر دل را در مادر افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2019 نشان می دهد که خوابیدن مداوم به پشت در دوران بارداری با افزایش خطر مرده زایی مرتبط است. جالب است بدانید که مطالعات دیگر نیز نشان داده است که خطر سقط جنین بعد از 28 هفته در مادرانی که به پشت نمی خوابند، 5.8 درصد کمتر است. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند که در سه ماهه دوم بارداری به پهلو بخوابید.

در حال حاضر، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد غلتیدن تصادفی به پشت در دوران بارداری می تواند آسیب دائمی به جنین وارد کند. برای رفع نگرانی خود در این مورد، می توانید از دو بالش در اطراف خود استفاده کنید تا از صاف خوابیدن در دوران بارداری جلوگیری کنید.

نحوه درست خوابیدن در بارداری