SiteLogo

تست hpv و راه های تشخیص زگیل تناسلی

(دلنیا یوسفی) 25 آبان 1402
0 255
تست hpv

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی است که هر ساله تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند. تعدادی از مبتلایان با بروز برخی علائم متوجه بیماری خود می‌شوند؛ در‌حالی که برخی دیگر هیچ نشانه‌ای از این بیماری ندارند. به همین دلیل است که انجام تست hpv را برای تشخیص قطعی بیماری تجویز می‌کنند. انجام آزمایش hpv بسیار راحت است و درد و ناراحتی زیادی به همراه ندارد. توصیه می‌شود که تجویز پزشک را جدی بگیرید و برای درمان بیماری اقدام کنید. در ادامه با روش‌های تشخیص زگیل تناسلی بیشتر آشنا خواهیم شد. تا انتها همراه ما باشید.

زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زگیل تناسلی زائده‌ای گوشتی شکل در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد است که به‌صورت تکی یا گاهی خوشه‌ای رشد می‌کند. عامل بروز این بیماری، ویروسی به نام HPV یا پاپیلومای انسانی است که اکثرا به‌دلیل رابطه جنسی پرخطر بروز می‌کند. بیش از ۱۰۰ نوع سویه از این ویروس شناسایی شده است که حدود ۴۰ نوع از آن در عفونت ناحیه تناسلی نقش دارند.

اکثر سویه‌های این ویروس غیرسرطانی هستند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند؛ اما تعدادی از آن‌ها نیز سبب ابتلا به سرطان دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی مردان و سرطان دهان و حلق می‌شوند. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که شخص در آن واحد می‌تواند به چندین سویه از این ویروس مبتلا شود. در زنان این آلودگی‌ها معمولا در پوست و مخاط واژن و سطح داخلی آن، دهانه رحم و مقعد بروز می‌کند. مردان نیز می‌توانند نشانه‌های آلودگی به این بیماری را در پوست ناحیه کشاله ران، آلت تناسلی، بیضه و مقعد مشاهده کنند.

بر خلاف تصور بیشتر افراد، زگیل‌ها با درد همراه نیستند؛ اما باعث بروز خارش، تغییر رنگ پوست و خونریزی جزئی می‌شوند. ضمن ذکر این نکته که گاهی آلودگی به این ویروس هیچ علائمی ندارد و فرد از بیماری خود بی‌خبر است. تنها راه تشخیص دقیق این بیماری، انجام تست hpv است. با انجام آزمایش، فرد از نظر ابتلا به سویه‌های این ویروس و احتمال ناقل‌بودن بررسی شده و درصورت ابتلا، نوع سویه نیز مشخص خواهد شد.

روش‌های درمان مختلفی برای زگیل تناسلی وجود دارد که انتخاب بهترین روش بر عهده پزشک متخصص است. چنانچه که اخیرا رابطه جنسی پرخطری را تجربه کرده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید و تست بدهید. بدیهی است که درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار ساده‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

تست hpv

انواع تست hpv برای تشخیص زگیل تناسلی

با پیشرفت علم و فن‌آوری، روش‌های مختلفی برای تشخیص زگیل تناسلی پیشنهاد شده است که از رایج‌ترین آن می‌توان به تست پاپ اسمیر اشاره کرد. دقت این تست بسیار بالاست؛ به‌نحوی‌که تغییرات بدخیم و انواع عفونت‌ها مانند زگیل تناسلی را تشخیص می‌دهد.

روش انجام پاپ اسمیر بسیار ساده است و بیشتر خانم‌ها با آن آشنایی دارند. انجام این تست hpv درد و التهاب زیادی ندارد و به‌راحتی انجام می‌شود. پزشک متخصص با استفاده از دستگاه مخصوصی از مخاط دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. درصورتی که جواب آزمایش مثبت باشد، بهتر است که آرامش خود را حفظ کنید و انتخاب بهترین روش درمان را به پزشک متخصص بسپارید. علاوه بر این تست، روش‌های دیگری برای شناسایی زگیل تناسلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آزمایش اسید استیک

روش انجام این آزمایش بسیار ساده است؛ به این‌ترتیب‌که ضایعات مشکوک با اسید استیک خیس می‌شوند. پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه موضع بررسی خواهد شد؛ اگر ضایعات به رنگ سفید درآمده باشند، نشان از ابتلا به بیماری است. معمولا از این روش برای تشخیص اولیه بیماری در مردان و زنان استفاده می‌شود.

آزمایش کولپوسکوپی

کولپوسکوپی نوعی تست hpv دیگر برای تشخیص عفونت در ناحیه تناسلی زنان است که به صورت سرپایی انجام می‌شود. در این آزمایش دهانه رحم و واژن خانم معاینه خواهد شد. گاهی پزشکان برای تشخیص بهتر بیماری از آزمایش اسید استیک در کنار این تست استفاده می‌کنند.

بیوپسی و نمونه‌برداری

دیگر روش آزمایش hpv نمونه‌برداری است که هم برای مردان و هم برای زنان انجام می‌شود. درصورت نیاز پزشک از بافت نواحی مشکوک نمونه‌برداری می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. با بررسی جواب آزمایش، می‌توان شدت بیماری را تا حدی تشخیص داد.

آزمایش‌های بر پایه DNA

یکی دیگر از آزمایش‌های مهم و مدرن تشخیص زگیل تناسلی، آزمایش‌های مولکولی بر پایه DNA است که به دو صورت ارزیابی جذب HC2 و PCR تست انجام می‌شود. با انجام این آزمایش‌ها به‌طور دقیق می‌توان سویه کم‌خطر یا پرخطر زگیل تناسلی را شناسایی کرد. ۳۰ سالگی بهترین سن برای انجام این آزمایش است.

تست hpv

بهترین زمان انجام آزمایش hpv

ویروس زگیل تناسلی در هر سنی می‌تواند افراد را درگیر کند؛ اما بر اساس توصیه پزشکان، بهترین زمان انجام تست hpv بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی است. با این حال بهتر است که به نشانه‌های این بیماری نیز توجه داشته باشید و درصورت مشاهده آن‌ها، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم و نشانه‌های بیماری و انجام آزمایش، امکان ابتلا شما را به ویروس پاپیلوما بررسی خواهد کرد. از بارزترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در هنگام رابطه جنسی

  • درد لگن و ناحیه رحم

  • ترشحات غیرطبیعی واژن

  • خونریزی غیرعادی

  • بروز عارضه‌های کلم شکل

  • وجود خون در ادرار

  • خونریزی پس از رابطه جنسی

  • احساس وجود توده در واژن

  • بروز برجستگی‌هایی در کشاله ران و اطراف ناحیه تناسلی

  • بروز عارضه‌ای گوشتی شکل در اطراف مقعد

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به زگیل و عفونت‌های تناسلی، انجام تست hpv است. با غربالگری‌های مرتب از سن ۳۰ سالگی به بعد می‌توانید وجود عفونت در بدن خود را بررسی و پیشگیری کنید. چنانچه نشانه‌هایی از این بیماری را در خود یا اطرافیان مشاهده کرده‌اید، در اولین فرصت به متخصص زنان یا اورولوژی مراجعه کنید و آزمایش بدهید. در کنار چکاب‌های دوره‌ای، روش‌های پیشگیری دیگری مانند تزریق واکسن و توجه به رابطه جنسی سالم وجود دارد. با مشورت پزشک متخصص حتما می‌توانید از ابتلا به این بیماری در امان باشید. نظر شما درباره انجام تست‌های دوره‌ای hpv چیست؟