SiteLogo

ضعف و گرسنکی در بارداری نشانه چیست؟ علل و درمان

(دلنیا یوسفی) 10 شهریور 1402
0 855
گرسنگی زیاد در اوایل بارداری

شاید شما هم از آن دسته از مادران باردار عزیزی باشید که تازه صبحانه خورده اند و هنوز گرسنه هستند؟  خوب است بدانید که این فقط شما نیستید، و گرسنگی مداوم در دوران بارداری غیر طبیعی نیست. اما برای رهایی از احساس ضعف و گرسنگی و داشتن یک افزایش وزن خوب و مناسب در دوران بارداری و عدم افزایش وزن، می توانید در این مقاله با راهکارهایی برای حل این مشکل جالب و البته شیرین آشنا شوید.

گرسنگی زیاد در اوایل بارداری

علت ضعف در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول، یک سری عوامل مانند موارد زیر ممکن است در بروز این مشکل دخیل باشند:

  • ایجاد جفت در سه ماهه اول بارداری: جفت عضوی است که می تواند مواد مغذی و اکسیژن لازم برای رشد و نمو جنین را تامین کند. البته ایجاد جفت نیاز به انرژی زیادی از بدن شما دارد و به همین دلیل در روزهای اولیه بارداری با ضعف مواجه می شوید.
  • تغییرات هورمونی: خستگی و ضعف در دوران بارداری تا حد زیادی به دلیل افزایش تولید هورمون پروژسترون است که از بارداری حمایت می کند و تولید غدد پستانی لازم برای شیردهی آینده را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث نوسانات خلقی در مادر شود.
  • افزایش عرضه خون: پمپاژ خون اضافی برای تامین مواد مغذی و اکسیژن به کودک می تواند باعث احساس ضعف و خستگی شود.
  • سایر تغییرات فیزیکی: از چند ماه اول، میزان متابولیسم بدن و ضربان قلب افزایش می یابد، در حالی که قند خون و فشار خون کاهش می یابد. به همین دلیل، شما تمایل به مصرف مواد مغذی و آب بیشتری برای کنترل گرسنگی و ضعف شدید در دوران بارداری دارید.
    در پایان سه ماهه اول، بدن شما کمی بیشتر به تغییرات هورمونی و احساسی رخ داده عادت کرده است. این بدان معناست که در سه ماهه دوم ممکن است در دوران بارداری ضعف معده کمتری داشته باشید یا در دوران بارداری ضعف پاها را تجربه کنید.

گرسنگی زیاد در اوایل بارداری

علل ضعف و خستگی در سه ماهه سوم بارداری.

ضعف در بارداری از ماه هفتم به بعد معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  • افزایش سرعت رشد اندام های بدن نوزاد: مطمئناً در این شرایط وزن بیشتری نسبت به ماه های قبل حمل می کنید و بدن شما انرژی بیشتری صرف می کند.
  • بی خوابی در دوران بارداری: عوارضی مانند سوزش سر دل در دوران بارداری، کمردرد در دوران بارداری و سندرم پای بیقرار معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و مانع از داشتن خوابی راحت می شود. به همین دلیل ممکن است هر روز از نظر جسمی احساس ضعف، خستگی و بی قراری کنید.
  • استرس و اضطراب: نزدیک بودن زمان زایمان و افزایش مسئولیت هایی مانند کار و مراقبت از سایر کودکان می تواند نگرانی شما را افزایش دهد. اساساً اضطراب مزمن با خستگی و ضعف جسمانی همراه است.
    در حالی که ضعف و خستگی از علائم رایج بارداری هستند،اما احساس ضعف شدید در دوران بارداری طبیعی نیست و ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. به خصوص اگر همراه با تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس یا ناتوانی در انجام فعالیت های عادی زندگی روزمره باشد. برخی از علل احتمالی خستگی و ضعف در دوران بارداری عبارتند از:
  • دیابت بارداری: بدن شما می تواند در طول بارداری در برابر هورمون انسولین مقاوم شود، که می تواند باعث احساس ضعف و خستگی شدید شود. از دیگر علائم دیابت بارداری می توان به تشنگی شدید و تکرر ادرار اشاره کرد.
    کم خونی – کمبود آهن باعث می شود گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت ها و جنین نداشته باشید و در نتیجه احساس خستگی، سرگیجه و ضعف کنید.
  • عفونت ها (ویروسی، باکتریایی یا قارچی): باردار بودن می تواند شما را در برابر عفونت هایی مانند عفونت های مجاری ادراری یا واژن آسیب پذیرتر کند. در این شرایط بدن برای مبارزه با عفونت به انرژی بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل در دوران بارداری احساس ضعف می کنید.
  • مشکلات تیروئید: کاهش یا افزایش هورمون تیروئید می تواند باعث ضعف بدن، خستگی، نوسانات وزن، تحریک پذیری و افسردگی شود.
    افسردگی قبل از تولد: احساس ضعف و خستگی دائمی می تواند از علائم افسردگی باشد. علائم دیگر عبارتند از غم و اندوه، احساس ناامیدی و ناتوانی در انجام وظایف یا فعالیت های روزانه.
  • سندرم خستگی مزمن: در موارد نادر، خستگی شدید می تواند از علائم سندرم خستگی مزمن باشد. در حالی که این وضعیت معمولاً برای جنین مضر نیست، اما می تواند با نوع شدیدتر بیماری صبحگاهی به نام هایپرامسیس گراویداروم همراه باشد.

بنابراین باید به دنبال علت ضعف و گرسنگی در دوران بارداری باشید و حتما در این مورد با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

از نظر علمی، نظریه ضعف در بارداری و جنسیت جنین به سختی قابل قبول است و نمی توان نوع جنین را از نوع زایمان، میزان خستگی و ضعف بدن تشخیص داد. بهتر است سونوگرافی انجام شود

گرسنگی زیاد در اوایل بارداری

مدیریت گرسنگی بارداری

اغلب غذا بخورید – هر سه ساعت یا بیشتر چیزی برای خوردن داشته باشید، که از گرسنگی شما جلوگیری می کند  شش وعده غذایی کوچکتر را در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ (که می تواند به سوزش سر دل نیز کمک کند) امتحان کنید.

روی پروتئین، فیبر و چربی های سالم (غیراشباع) تمرکز کنید: در هر وعده غذایی از غذاهایی استفاده کنید که ترکیبی از هر سه ماده مغذی دارند. سطح قند خون شما را حفظ می کنند.

غذای ناسالم را کاهش دهید یا حذف کنید: نوشیدنی های حاوی شکر اضافه شده و همچنین فست فودها و غذاهای بسته بندی شده بسیار فرآوری شده (مانند کلوچه ها، نان سفید، چیپس و نوشابه)، کالری اضافه می کنند بدون  اینکه برای شما یا فرزندتان مفید باشد.

 آب کافی بنوشید: سعی کنید حدود هشت تا دوازده لیوان 8 اونس آب در روز بنوشید. آب به هضم غذا کمک می کند و به توزیع مواد مغذی در سراسر بدن کمک می کند،

گرسنگی را اشتباه نگیرید: گاهی اوقات می توانید تشنگی، استرس یا کسالت را با گرسنگی اشتباه بگیرید.

خواب را تا حد امکان در اولویت قرار دهید: ایده آل این است که بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید. خستگی بیش از حد می تواند بر هورمون های گرسنگی شما تأثیر بگذارد و باعث شود احساس گرسنگی کنید.

در حین غذا خوردن آهسته غذا بخورید و از حواس پرتی خودداری کنید: سریع غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون یا کار با تلفن همراه باعث می شود کمتر متوجه سیگنال های مغزتان مبنی بر سیری خود شوید.

گرسنگی زیاد در اوایل بارداری

از بین بردن گرسنگی بارداری

برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مهم و جلوگیری از گرسنگی، غذاهای غنی از مواد مغذی با فواید متعدد را انتخاب کنید.

  • سبزیجات و میوه ها: نیمی از بشقاب شما را در طول وعده های غذایی تشکیل می دهند
  •  غلات کامل: مانند نان و پاستا، جو، کینوا، جو، برنج قهوه ای و بلغور
  •  لبنیات کم چرب: از جمله ماست، شیر و پنیر
  • غذاهای پروتئینی: به ویژه لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ و مرغ و گوشت بدون چربی

گرسنگی زیاد در اوایل بارداری