SiteLogo

آیا بلوغ زودرس باعث کوتاهی قد میشود؟

0 4225
بلوغ زود رس

بلوغ زودرس چیست؟

بلوغ زودرس ، زمانی است که بدن کودک خیلی زود شروع به تغییر در بدن بزرگسالان می کند. بلوغ به طور متوسط در دختران بین 8 تا 13 سال و در پسران بین 9 تا 14 سال شروع می شود.

پزشکان این بیماری را هنگامی که بلوغ زودرس شروع می شود و از طریق جهش رشد و بلوغ استخوان ادامه می یابد ، تشخیص می دهند. ما واقعاً نمی دانیم که چرا این اتفاق می افتد. دخترانی که علائم واضح بلوغ و پیشرفت آن را قبل از 8 سالگی نشان می دهند و پسران قبل از 9 سالگی زودرس محسوب می شوند. این در حدود 1 از 5000 کودک است.

دو نوع بلوغ زودرس وجود دارد

بلوغ زودرس مرکزی بیشتر شایع است. درست مثل بلوغ طبیعی است ، اما زود اتفاق می افتد. غده هیپوفیز شروع به ساخت هورمون هایی به نام گنادوتروپین می کند. این هورمون ها باعث می شوند که بیضه ها یا تخمدان ها هورمون های دیگری تولید کنند: تستوسترون یا استروژن. این هورمون های جنسی ، مانند رشد پستان در دختران ، باعث ایجاد تغییرات بلوغ می شوند.

بلوغ زودرس محیطی یا بلوغ کاذب زودرس شرایط دیگری است. همچنین کمتر شایع است. هورمون های استروژن و تستوسترون علائم را تحریک می کنند. اما مغز و غده هیپوفیز درگیر نیستند. این معمولاً یک مشکل محلی در تخمدان ها ، بیضه ها ، غده فوق کلیه یا غده تیروئید به شدت کم کار است.

 

بلوغ زود رس چیست

شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای والدین – و حتی گاهی اوقات حتی برای متخصصان اطفال – بلوغ به نظر برسد:

تلارک زودرس زمانی است که سینه های دختر در سنین جوانی رشد می کنند. این امر اغلب بر روی دختران فقط چند سالگی تأثیر می گذارد. اگرچه برای والدین نگران کننده است ، اما به خودی خود بهتر می شود و بلوغ زودرس نیست. این به درمان نیاز ندارد ، اما با این وجود باید کودک خود را نزد پزشک ببرید تا اطلاعات وی را دریافت کند.
بلوغ زودرس زمانی است که موهای شرمگاهی یا زیر بغل از سنین پایین رشد می کنند. وقتی غدد فوق کلیوی شروع به ترشح زودهنگام هورمون ها می کنند ، می تواند ناشی از آدرنارک زودرس باشد. باز هم ، اگرچه ممکن است نگران کننده به نظر برسد ، اما به طور کلی مشکلی نیست. همچنین نشانه اولیه بلوغ نیست. اما از آنجا که ممکن است اولین نشانه ترشح غیرمعمول و سنگین هورمون های آدرنال باشد ، کودک شما باید به پزشک مراجعه کند.

بسیاری از کارشناسان می گویند به طور متوسط ​​بلوغ در ایالات متحده زودتر از گذشته شروع می شود. میانگین سن قاعدگی تقریباً ثابت مانده است. اما مطالعات نشان می دهد که علائم اولیه – مانند رشد پستان – یک سال زودتر از دهه های قبل اتفاق می افتد.

علائم بلوغ زودرس

علائم بلوغ زودرس و بلوغ معمولاً یکسان است. این زمان بندی است که متفاوت است. علائم شامل:

دختران:

سینه ها شروع به رشد می کنند (اغلب اولین علامت)
قاعدگی (به طور معمول فقط 2-3 سال پس از شروع علائم قبلی)

بلوغ زود رس چیست

پسران:

بیضه ها ، آلت تناسلی مرد و کیسه بیضه رشد می کنند
تعمیق صدا (این معمولاً نشانه دیررس بلوغ است)
دختران و پسران رشد سریع قد
آکنه
بوی بدن بزرگسالان
علل بلوغ زودرس
در بیشتر موارد ، متخصصان نمی دانند چه عواملی باعث بلوغ مرکزی زودرس می شود ، به ویژه در دختران.

گاهی اوقات ، یک مشکل پزشکی باعث بلوغ مرکزی زودرس می شود. علل در پسران و کودکان زیر 6 سال به طور یکسان شایع است ، به خصوص اگر بلوغ به سرعت در حال حرکت است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

تومورها و سایر رشد ها که اغلب خوش خیم هستند
آسیب مغزی ، یا از طریق جراحی یا ضربه به سر ، که تعادل هورمونی را تحت تأثیر قرار می دهد
التهاب مغز ، گاهی اوقات ناشی از عفونت
فقط تعداد کمی از موارد بلوغ مرکزی زودرس در پسران ناشی از یک مشکل پزشکی است. حتی در دختران نیز کمتر دیده می شود.

نشانگان بلوغ زود رس

عوامل خطر بلوغ زودرس

اگرچه لزوماً علل آن نیستند ، اما تعدادی از موارد با اوایل بلوغ مرتبط هستند. آنها عبارتند از:

جنسیت دختران 10 برابر بیشتر از پسران در بلوغ زودرس دچار می شوند.
ژنتیک گاهی اوقات ، جهش های ژنتیکی که باعث ترشح هورمون های جنسی می شوند ، می توانند منجر به بلوغ زودرس شوند. در بیشتر مواقع ، این کودکان پدر یا مادر یا خواهر و برادری با مشکلات ژنتیکی مشابه دارند.
مسابقه محققان نمی دانند چرا ، اما به طور متوسط ​​، دختران آمریکایی آفریقایی تبار تقریباً یک سال زودتر از دختران سفیدپوست بلوغ را شروع می کنند.
فرزندخواندگی بین المللی. یک مطالعه نشان داد کودکانی که خارج از ایالات متحده به فرزندی قبول می شوند ، 10-20 برابر بیشتر در معرض بلوغ زودرس قرار دارند. کارشناسان از علت آن مطمئن نیستند ، اما عدم اطمینان از سن دقیق فرزندان پذیرفته شده ممکن است نتایج مطالعه را مغرضانه جلوه دهد.
چاقی تعدادی از مطالعات ارتباط بین چاقی در دختران جوان و افزایش خطر بلوغ زودرس را نشان داده است. اما محققان نمی دانند که کراوات چقدر مستقیم است. به نظر نمی رسد چاقی به اوایل بلوغ در پسران ارتباط داشته باشد.

تشخیص بلوغ زودرس

برای اینکه بفهمید فرزند شما بلوغ زودرس دارد ، پزشک می تواند:

تاریخچه پزشکی آنها را مرور کنید
معاینه بدنی انجام دهید
برای بررسی سطح هورمون آنها آزمایش خون انجام دهید
برای بررسی سن استخوان ، از دست و مچ دست آنها اشعه ایکس بگیرید. این به آنها می گوید که آیا استخوان ها خیلی سریع رشد می کنند یا خیر.
اگر پزشک علائمی را در کودک شما مشاهده کند که بلوغ زودرس دارد ، همچنین آزمایشی را برای بررسی نوع آن انجام می دهد. برای انجام آزمایش تحریک هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) ، پزشک به شما فرزند GnRH می دهد. سپس آنها پاسخ هورمون فرزند شما را به مرور از طریق یک سری نمونه خون بررسی می کنند. اگر هورمون های دیگر افزایش یابد ، این نشانه بلوغ زودرس مرکزی است. اگر سطح هورمون ها ثابت بماند ، این نشانه بلوغ زودرس محیطی است.

نشانگان بلوغ زود رس

آیا بلوغ زودرس باعث کوتاهی قد میشود؟

برای بچه ها ، بلوغ زودرس می تواند مشکلات جسمی و عاطفی ایجاد کند. آنها عبارتند از:

کوتاه قد در حالی که بچه هایی که بلوغ زودرس دارند اغلب از نظر سن بلند هستند ، بعضی از آنها در بزرگسالی کوتاه می شوند. چرا؟ پس از بلوغ ، رشد متوقف می شود. از آنجا که بلوغ زودرس زودتر از بلوغ طبیعی به پایان می رسد ، این بچه ها در سنین پایین رشد را متوقف می کنند. نتیجه ممکن است ارتفاع کوتاهتر از آنچه در غیر این صورت داشته اند باشد.
مشکلات رفتاری. برخی مطالعات ارتباطی را بین اوایل بلوغ و مشکلات رفتاری ، به ویژه در کودکانی که دچار تاخیر رشد هستند ، یافته اند. اما کارشناسان دیگر می گویند اثبات آن ضعیف است.
فعالیت جنسی زودرس اگرچه والدین ممکن است نگران باشند ، اما هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد بچه های دارای بلوغ زودرس احتمال فعالیت جنسی در سنین پایین را دارند.
فشار. حتی وقتی این اتفاق برای کودکان متوسط ​​12 ساله رخ می دهد ، بلوغ می تواند زمان گیج کننده ای باشد. این می تواند برای بچه های کوچکتر از اوایل بلوغ استرس آورتر باشد. آنها ممکن است از اینکه ظاهری متفاوت از همسالان خود دارند احساس ناخوشایندی داشته باشند. قاعدگی زودرس می تواند برای دخترانی که 9 سال یا کمتر دارند – یا تاخیر در رشد دارند ، نگران کننده باشد. والدین می توانند با آموزش دادن به فرزندان خود در مورد تغییراتی که باید انتظار داشته باشند ، کمک کنند.
سایر خطرات برخی مطالعات نشان داده اند که رابطه ای بین اوایل بلوغ در دختران و کمی افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در زندگی وجود دارد. اما شواهد روشن نیست برای اطمینان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

نشانگان بلوغ زود رس

آیا می‌توان پیشگیری کرد؟

راه‌حل پیشگیری از بلوغ زودرس به تغذیه و توجه به رشد مناسب فرد بستگی دارد. والدین باید از چاقی مفرط فرزندان‌شان پیشگیری کنند و به هیچ‌وجه مرغ و تخم‌مرغ ماشینی و فراورده‌های هورمونی را به‌خصوص به دختران خود ندهند. آمپول‌های تزریقی برای جلوگیری از بلوغ زودرس نیز بسیار مضر هستند، چون محور تخمدان به هیپوفیز را مختل می‌کند و تاثیر منفی در رشد واژن و رحم دارد و استفاده از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

همان‌طور که مصرف داروهایی که ممکن است منجر به بلوغ زودرس شود نیز اصلا مناسب نیست. والدین باید مراقب باشند با دیدن علائم اولیه اگر لزومی به درمان بود حتما درصدد درمان برآیند.

نکاتی برای والدین

به عنوان پدر و مادر ، نگرانی در مورد بلوغ زودرس آسان است. شکی نیست که شما باید هر نشانه ای را جدی بگیرید. اگر کودک شما علائمی از بلوغ زودرس را نشان می دهد ، پزشک ممکن است به او پیشنهاد کند که تحت معاینه متخصص غدد کودکان قرار بگیرد.

اما این بدان معنا نیست که بچه ها و والدین آنها باید بلوغ زودرس را به عنوان یک تشخیص پزشکی ترسناک تلقی کنند.

نشانگان بلوغ زود رس

در اینجا چند مورد دیگر برای یادآوری وجود دارد:

علائمی که ممکن است در اوایل بلوغ به نظر برسند غالباً ارتباطی ندارند و به خودی خود برطرف می شوند.
وقتی پزشک و والدین تشخیص می دهند درمان ضروری است ، معمولاً خوب عمل می کند.
بیشتر بچه هایی که علائم بلوغ زودرس دارند ، از نظر پزشکی ، روانشناختی و اجتماعی خوب عمل می کنند.