SiteLogo

مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک

(دلنیا یوسفی) 20 شهریور 1402
0 539
مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک

برای همه ی مادران تغذیه ی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در اینجا سعی می کنیم شما را با فواید و مزیت های شیر مادر نسبت به شیر خشک بیشتر آشنا کنیم.

فواید شیردهی برای مادران:

مواد موجود در شیر مادر: 

شیرمادر حاوی مواد غذایی مهمی از جمله :آب، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین است.همچنین شیر مادر دارای هورمون‌ها، آنزیم‌ها، عوامل رشد، اسیدهای چرب ضروری و عوامل ایمنی است که در شیر خشک وجود ندارد.

شیر مادر با توجه به مواد غذایی که مادر مصرف می کند تغییر می کند. اما شیر خشک از شیر گاو تهیه شده است که برای نوزاد فرآوری می شود. شیرخشک ممکن است دارای پروتئین سویا، روغن‌های گیاهی، آنتی اکسیدان و روغن ماهی باشد. برندهای مختلفی از شیر خشک در بازار موجود است. شیر مادر همیشه در دسترس است نیاز به مکان یا دمای خاصی ندارد علاوه براین هیچ هزینه ای ندارد. اما شیر خشک دارای برندها و قیمت های مختلفی است.

پروتئین و چربی های موجود در شیر مادر به راحتی جذب بدن می شوند. سیستم ایمنی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند قوی تر است. شیر خشک هیچگونه فواید و مزایای خاصی ندارد.

هضم شیر خشک برای نوزادان سخت تر است، بنابراین نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر دچار یبوست می شوند. و دارای مدفوعی سفت با بوی زیاد هستند.

فواید شیردهی برای مادران:

حفاظت در برابر بیماری‌ها

در نوزادانی که از شیر مادرتغذیه می کنند احتمال بروز عفونت‌هایی مانند گاستروانتریت، عفونت‌های قفسه سینه، عفونت‌های گوش و دستگاه ادراری کمتر است. شیر مادر سیستم گوارش نوزادان را بیشتر اسیدی می کند و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می کند و خطر ابتلا به عفونت در نوزادان را کاهش می دهد. همچنین شیر مادر، نوزاد را در برابر برخی سرطان‌های دوران کودکی مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار حساسیت و آلرژی می شوند. همچنین احتمال ابتلا به آسم و اگزما در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار کمتر است.

احتمال چاقی در نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر است. چون نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند همیشه احساس گرسنگی دارند و مادران همیشه در حال تشویق نوزاد هستند تا همه ی شیر بطری را بخورند و این زمینه را برای افزایش اشتها و چاقی نوزاد فراهم می کند. شیر خشک هیچ تاثیری در سیستم ایمنی نوزاد ندارد.

مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک

تماس با نوزاد هنگام شیردهی

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند با مادر بیشتر در تماس هستند در نتیجه آرامش بیشتری دارند و وابستگی آنها نسبت به مادر بیشتر است.

 مواد خطرناک موجود در شیرخشک: 

باکتري‌هاي عامل سرطان کبد، سموم خطرناک، عامل اختلالات ژنتيکي ارثي، مواد آسيب زننده به سيستم ايمني می توانند در اثر مصرف زیاد شیرخشک بوجود آیند.

شير خشک‌هاي سويا به علت ميزان بسيار زياد استروژن گياهي که دارند، بسيار نگران‌کننده هستند. در واقع، تمرکز فيتواستروژن در خون نوزاداني که شير خشک سويا مي‌نوشند، بسیار بيشتر از تمرکز استروژن طبيعي باشد. ميزان بيش از حد معمولِ استروژن در بدن مي‌تواند سرطان‌زا باشد.

مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک

فواید شیرخشک

شیرخشک تجاری برای نوزادان جایگزین مغذی شیر مادر است و حتی حاوی برخی از ریزمغذی‌هایی است که نوزادان شیرده باید از طریق مکمل‌ها دریافت کنند.

این شیرخشک ها در شرایط استریل تولید می شوند و تقریباً سعی می کنند با استفاده از ترکیب پیچیده ای از پروتئین ها، قندها، چربی ها و ویتامین ها، یک کپی از شیر تولید شده در سینه مادر ایجاد کنند.

برخی از مزایای دیگر شیر خشک عبارتند از:

  • راحتی و سهولت در تغذیه کودک، برای برخی از زنان شیردهی ممکن است بسیار سخت یا استرس زا باشد، یا به هر دلیلی نمی توانند زمان زیادی را با کودک بگذرانند. در این موارد، هر یک از والدین (یا مراقبین دیگر) می توانند در هر زمانی که بخواهند با کمک شیر خشک به کودک غذا بدهند.
  • بعلاوه، مادرانی که به نوزادان خود شیرخشک  می دهند، نیازی به نگرانی در مورد یافتن مکانی خصوصی برای شیر دادن در اماکن عمومی ندارند.
  • زمان و دفعات تغذیه با شیر خشک تفاوتی بین شیر مادر و شیرخشک است که به دلیل خاصیت سیر کنندگی شیر خشک، نوزادان کمتر به شیر مادر نیاز دارند.
  • مادرانی که شیر خشک را برای نوزادان خود انتخاب می کنند، نیازی به نگرانی در مورد آنچه می خورند یا می نوشند که ممکن است بر بدن نوزاد تأثیر بگذاردنیستند

مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک

مضرات شیرخشک عبارتند از:

  • عدم وجود آنتی بادی در گرد و غبار شیرخشک
  • تمیز نگه داشتن شیشه شیر
  • هزینه بالا
  • احتمال نفخ و یبوست در کودک

مزایای شیر مادرنسبت به شیر خشک