SiteLogo

زمان حرف زدن کودک، چه سنی؟

0 839
JamNewsImage

چه زمان کودک باید حرف بزند؟
قبل از اینکه کوچولوی‌تان اولین کلماتش را ادا کند شما صداهایی را از زمان نوزادی او می‌شنوید. اما باید بدانید که رسیدن به مرحله صحبت کردن زمان می‌برد. به طور معمول او بین سال اول تا سوم زندگی‌اش شروع به حرف زدن می‌کند.
مانند دیگر مراحل رشد، مرحله به حرف آمدن هم در کودکان مختلف متفاوت است. برخی خیلی زود شروع به صحبت می‌کنند در حالی که برخی دیگر تا 3 سالگی لام تا کام حرف نمی‌زنند. همه اینها طبیعی است مگر اینکه پزشک تشخیص دیگری بدهد. اما شما میتوانید به تسریع این روند به کودک نوپای‌تان کمک کنید.

چه زمانی اولین کلمات کودک را می‌شنوید؟

اولین گفتار کودکانه غیرکلامی است و بلافاصله پس از تولد اتفاق می‌افتد. کودک چهره خود را در هم می‌کشد، گریه می‌کند و دست و پا میزند تا انواع احساسات و نیازهای فیزیکی خود از ترس و گرسنگی تا ناکامی و سیری را نشان دهد. والدین خوب یاد می‌گیرند که انواع گریه‌های کودک را گوش‌داده و تفسیر کنند.این که دقیقاً چه زمانی کودک اولین کلمات مشخص خود را می‌گوید از کودکی تا کودک دیگر بسیار متفاوت است، اما اگر کودک شما در رشد تکلم خود، به هر یک از مراحل مهم زیر دست پیدا نکرد، با پزشک درباره آن صحبت کنید.

teaching-children-talking

مهارتهای گفتار و زبان کودک ۱ ماهه تا یک ساله :

کودک یک ساله ، اسم خودش را درک می کند. صدای افراد آشنا را می شناسد. درک دستورات ساده شما – بیا ، برو ، بشین – را دارد. و حداقل چند کلمه بیانی نیز دارد. در جدول زیر بصورت جزئی تر درباره حرف زدن کودک یکساله نوشتیم.

شنیدن و درک کردن

سخن گفتن

از تولد تا سه ماهگی

 

  •  با شنیدن صداهای بلند از جا می پرد
  • وقتی کسی با او صحبت می کند، ساکت می شود یا می خندد
  •  به نظر می رسد که صدای شما را می شناسد و اگر در حال گریه کردن باشد، ساکت می شود
  •  در زمان مکیدن، در واکنش به صداهایی که می شنود، مکیدن خود را کم یا زیاد می کند

از تولد تا سه ماهگی

 

  •  از خودش صداهای جالبی در می آورد (کو کو ، گوگو)
  • وقتی خواسته های متفاوتی داشته باشد، گریه هایش هم تغییر  می کند
  • هنگام دیدن شما لبخند می زند

چهار تا شش  ماهگی

 

·         چشمانش به دنبال صداها حرکت می کنند

·         نسبت به تغییر تن صدای شما واکنش نشان می دهد

·         به اسباب بازی هایی صدادار توجه می کند

·         به موسیقی توجه می کند

چهار تا شش ماهگی

 

  •  با انواع زیادی از صدا ها که بیشتر شبیه صداهای گفتاری هستند، قان و غون می کند. صداهایی مثل p, b ,n
  • تبسم می کند و می خندد
  •  به صورت هیجان زده و ناراحت صداسازی  می کند
  • ·وقتی تنها مانده و یا باشما بازی می کند به آرامی صدا در می آورد

هفت تا دوازده  ماهگی

 

  •  از بازیهایی مثل “دالی موشه” لذت  می برد
  •  می چرخد و به دنبال صدا ها می گردد
  • وقتی با او حرف می زنند نگاه می کند
  • کلماتی را که مربوط به اشیائ آشناست تشخیص می دهد، مثل لیوان، آب، شیر، شیشه، شانه
  • کم کم به در خواست ها پاسخ  می دهد ( مثل “بدو بیا”،” بده”)

هفت تا دوازده  ماهگی

 

  • در قان و غون او زنجیره های کوتاه و بلند صدا ها شنیده می شود، مثل:دادا ، لا لا ،  با با با با
  •  برای جلب توجه از صداهایی غیر از گریه ویا از گفتار استفاده می کند
  • برای برقراری ارتباط از اشاره و حرکات بدنی استفاده می کند . مثلاً تکان تکان می خورد، دستهایش را باز می کند تا بغلش کنید
  • صداهای گفتاری مختلف را تقلید می کند
  • در حدود سن یکسالگی ، یک یا دو کلمه دارد   (ماما، بابا، دَدَ، بای بای)، هرچند که ممکن است کاملاً واضح نباشند

چه موقع بايد نگران بود؟

25 لغتی كه توسط دانشمندان ارائه شده در اصل قسمتی از 310 كلمه‌ای است كه باید در دایره لغت كودكان تا زمان رسیدن آن‌ها به 3 سالگی قرار بگیرد. والدین می‌توانند ظرف مدت 10 دقیقه این كلمه‌ها را بررسی كنند و براساس آن‌ها میزان پیشرفت كودك‌شان را تخمین بزنند.از بین این 310 لغت هر كودك 3 ساله معمولا با 150 كلمه آشنایی دارد. به اعتقاد كارشناسان كودكان كم‌سن و سالی كه بین 75 تا 225 كلمه را بلدند در وضعیت نرمالی به سر می‌برد.

اما زمانی كه تعداد این كلمات به كمتر از 50 برسد، آن‌گاه باید در مورد رشد كلامی و به‌دنبال آن در مورد رشد فكری و مغزی كودكان نگران بود.25 كلمه‌ای كه در این نوشته مطرح شده معمول‌ترین لغاتی هستند كه هر كودك در زمان شروع به صحبت كردن آن‌ها را فرا می‌گیرد و به‌صورت مكرر در طول روز آن‌ها را بیان می‌كند.
لغت

حرف زدن کودکان ۳ تا ۴ سالگی

بچه‌ها بعد از سه سالگی به این توانایی می‌رسند که در مورد چیزهایی که در گذشته یا آینده اتفاق می‌افتد حرف بزنند، همچنین ضمایر مانند (من، تو، ما و ..) را درک می‌کنند و همچنین می‌توانند اسم‌های جمع مثل درخت‌ها و مدادها را به زبان بیاورند.کودکان در سنین ۳ تا ۴ سالگی معمولا بین ۸۰۰ تا ‍۱۰۰۰ کلمه را می‌دانند. همچنین می‌توانید جملات ۴ تا ۶ کلمه‌ای را به راحتی به زبان بیاورند و کلمات مورد علاقه‌شان را تکرار کنند.کودکان در این سن می‌توانند اتفاقات اطراف خود را توضیح دهند و منظورشان را به خوبی منتقل کنند.وقتی بچه‌ها به سن ۵ سال می‌رسند نه تنها کلمات بلکه در اغلب موارد از نظر دستوری هم می‌توانند درست صحبت کنند. افعال گذشته و آینده را در جای مناسب خود به کار ببرند.

goftar-darmani

دلایل تاخیر کلامی و زبانی:

تاخیر کلامی و زبانی علت های گوناگونی دارد که در ادامه به بیان این علت ها پرداخته ایم . 4

معیوب بودن سیستم تکلم کودک

مشکل در سیستم تکلم کودک مانند مشکل در زبان یا سقف دهان کودک می تواند سبب تاخیر تکلمی کودک گردد مثلا تا خوردن زیر زبان باعث محدود شدن تولید کلام، می شود.

وجود مشکلاتی در مغز از دلایل تاخیر کلامی

کودکانی که در گفت و گوی خود مشکل دارند و در صحبت کردن تاخیر دارند ممکن است مشکلاتی در مغز داشته باشند به صورتی که برای ایجاد و تولید کلام ارتباط کافی در مغزوجود نداشته باشد. این کودکان اغلب برای تولید آوا در استفاده از لب ها، زبان و فک مشکل دارند.

مشکل در بلع

مشکل در بلع می تواند باعث مشکلات گفتاری گردد و تاخیر در گفتار را سبب شود همچنین می تواند نشانه تاخیر در همه زمینه های رشد کودک باشد.

مشکلات شنیداری از دلایل دیر حرف زدن کودک

تاخیر در سخن گفتن می توان به علت مشکلات شنیداری باشد پس کودکانی که دچار تاخیر در گفتار هستند باید از نظر شنیداری بررسی شوند . این کودکان اغلب در فهم، تقلید و گفتار دچار مشکل هستند.

تاثیرات عفونت گوش بر روی گفتار

عفونت گوش از عفونت های مزمن می باشد که روی قدرت شنیداری تاثیرگذار است . عفونت های ساده گوش را هم باید درمان کرد و به آن اهمیت داد زیرا روی گفتار تاثیر گذار است.

تاثیر ژنتیک (وراثت) در کلام کودک

بعضی از مشکلات گفتاری کودک مثل لکنت زبان و اختلال در بیان ریشه در ژنتیک و توارث دارد. اختلال بیان سبب دیر به حرف آمدن کودک می شود.. بدرفتاری و آزار کودک مهارت های کلامی کودک را کاهش می دهد و والدینی که برای صحبت کردن با کودک زمان زیادی صرف می کنند فرزندان آنها از هوش بالاتری برخوردارند و زودتر به حرف می آیند.

در سایر جنبه های رشدی کودک رشد کلامی و توانایی های گفتاری کودکان تاثیر می گذارد. توانایی بیشتر کودک در گفتار باعث ارتباط قوی تر او با همسالان و حتی پیشرفت تحصیلی می گردد و در مقابل اگر تا 4 سالگی این عقب افتادگی در کلام جبران نشود باعث افت تحصیلی اوو عواقب آن در سنین بالاتر می شود.

سن مناسب برای گفتار درمانی

 چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران پیشرفت گفتار فرزندتان هستید، باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. هرچه زودتر تاخیر زبان یا مشکل شنوایی شناسایی شود، درمان هم زودتر شروع می شود. در موارد زیر لازم است به پزشک مراجعه کنید:

  • کودک شما سعی در ایجاد صداها و گفتن کلمات ندارد، با شما ارتباط چشمی برقرار نخواهد کرد یا به مدت شش ماه با شنیدن نام خود، واکنشی نشان نمی دهد
  • کودک تا نه ماهگی هیچ کلمه ای (حتی کلمات ابتدایی) را بیان نمی کند
  • فرزند شما نمی تواند دستورالعمل های ساده را دنبال کند یا آنها را درک کند. یا اینکه تا دو سالگی تنها با کلمات (نه جملات) صحبت می کند