SiteLogo

علایم سقط جنین چیست؟

0 865
علایم سقط جنین چیست؟

سقط  جنین  به معنای از دست رفتن محصول حاملگی (جنین یا رویان) قبل از هفته ۲۰ بارداری است. یا به عبارتی  دیگر سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالباً به لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به واسطهٔ جراحی یا خارج کردن جنین یا رویان از رحم را سقط جنین می‌گویند. مرگ جنین اگر به صورت خود به خود رخ می‌دهد به آن سقط خودبه‌خودی یا سقط ناخواسته می گویند.

سقط جنین در تمام طول دوران حاملگی می تواند رخ دهد، اما عمده ی سقط ها در سه ماهه ی اول بارداری اتفاق می افتند.

سقط جنین، می تواند سلامت مادر را به خطر بیاندازد وباعث بروز مشکلاتی نظیر: اضطراب، افسردگی و برخی دیگر از اختلالات روانی  در روحیه ی مادر شود. اگر سن بارداری شما بیشتر از 5 ماه است باید نگرانی و استرس خود را تا حد زیادی از لحاظ سقط جنین کم کنید و به جای نگران سقط جنین ، باید مراقب دیگر مسائل دوران بارداری باشید.

علایم سقط جنین چیست؟

دلایل سقط جنین

دلایل زیادی برای سقط جنین وجود دارد که اغلب آن‌ها ناشناخته است. سقط جنین‌های سه ماهه اول معمولاً به دلیل مشکلات کروموزومی سلول‌ها در زمان تکثیر جنین است. از هر ۴ سقط جنین، ۳ مورد در سه‌ماهه اول رخ می‌دهد. اگر سقط جنین بعد از سه‌ماهه اول بارداری اتفاق بیافتد، ممکن است نتیجه عواملی نظیر بیماری زمینه‌ای و یا بیماری‌های عفونی در مادر باشد که منجر به پارگی کیسه آب شود. گاهی نیز سقط اواخر بارداری به دلیل باز شدن خیلی زود دهانه رحم رخ می‌دهد.

علایم سقط جنین چیست؟

علایم سقط جنین:

خونریزی یا لکه‌ بینی: خونریزی یا لکه‌بینی از طریق واژن معمولاً اولین علامت سقط ناخواسته است. لکه‌بینی ممکن است ناشی از لانه‌گزینی جنین باشد و برخی از زنان باردار نیز در اوایل بارداری کمی خونریزی یا لکه‌ بینی خواهند داشت که این به معنی سقط جنین نیست، اما بهتر است هر نوع خونریزی یا لکه ‌بینی را با پزشک خود در میان بگذارید.

درد در ناحیۀ شکم: درد شکمی معمولاً پس از شروع خونریزی آغاز می‌شود. درد ممکن است به صورت گرفتگی عضلانی یا مداوم، تیز یا ملایم باشد و ممکن است حس کمردرد ضعیف یا افزایش فشار در ناحیۀ لگنی وجود داشته باشد. در صورت داشتن خونریزی و درد توأم، احتمال سقط شدن جنین زیاد است. همچنین ممکن است خونریزی و درد در اوایل بارداری نشانۀ حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار باشد. به همین دلیل، تشخیص علت اصلی درد و خونریزی بسیار مهم است و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

علایم سقط جنین چیست؟

توجه داشته باشید گاهی ممکن است سقط حتی بدون خونریزی اتفاق بیفتد، اگر شما به شدت هم مراقب خود باشید و به آرامی راه بروید یا فقط در خانه استراحت کنید باز هم احتمال سقط وجود دارد.

اگر سقط جنین ناقص باشد باید توسط پزشک بررسی شود زیرا برخی از بافت‌های باقی مانده در رحم مادر می تواند باعث بروز عوارض جدی برای مادر شود و گاهی ممکن است پزشک مجبور به جراحی باشد، اما وقتی جنین و جفت به‌طور کامل از رحم و بدن زن بیرون می‌رود، خطری جسم مادر را تهدید نمی‌کند و بعید است که نیازمند جراحی یا روش‌های تهاجمی دیگر شود.

از دیگر علایم سقط جنین که احتمال خونریزی را کاهش می دهد از کار افتادن ضربان قلب جنین است، در این حالت برخی از زنان چیزی شبیه خراشیده شدن دیواره رحم را احساس می کنند اما برخی دیگر، متوجه وجود کوچکترین نشانه مشکوکی نمی‌شوند.

برخی از زنان بدون هیچ دلیل خاصی دچار سقط های مکرر می شوند درصورتی که مادر، بیشتر از سه دفعه متوالی دچار سقط  شود، باید حتما توسط متخصص بطور کامل بررسی شود.

علایم سقط جنین چیست؟