SiteLogo

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری چیست؟

(دلنیا یوسفی) 02 آبان 1402
0 1658
کفش پاشنه بلند

شاید شما هم متوجه شده باشید زنان زیادی میل به پوشیدن کفش های پاشنه بلند دارند، واین عادت را حتی در دوران بارداری ترک نمی کنند. در این مقاله سعی می کنیم شما را با عوارض و خطرات پوشیدن کفش های پاشنه بلند در دوران بارداری آشنا کنیم.

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری چیست؟

خطرات شایع پوشیدن کفش پاشنه بلند:

  • گرفتگی ساق پا: پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری انقباض عضلات ساق پا را بیشتر می کند وباعث گرفتگی عضلات ساق پا می‌شود.

  • کمردرد: در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن و ضعیف شدن رباط‌های کمر و پاها پوشیدن کفش پاشنه بلند فشار بیشتری به مفصل های لگن و پشت وارد می‌کند وباعث بروز کمردرد می شود.

  • از دست دادن تعادل: در دوران بارداری استحکام قوزک پا به دلیل افزایش وزن و تغییرات هورمونی در بدن به مقدار قابل توجهی کم می شود که نتیجه ی آن کاهش تعادل است و با هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند احتمال از دست دادن تعادل بیشتر شده و ممکن است باعث صدمه به شما و فرزندتان شود.

  • کشیدگی عضلات: در دوران بارداری رباط‌های مچ پا و پشت ساق پا به دلیل تغییرات هورمون‌های ناشی از بارداری شل و ضعیف می‌شوند، این سست و ضعیف شدن رباط پاها منجر به کشش عضلات پا می‌شود، درنتیجه کفش هایی که قبل از بارداری استفاده می کردید ممکن است محکم و دردناک شوند.

  • تورم پا: ورم کردن پاها در دوران بارداری مشکل اکثر زنان در این دوران است که پوشیدن کفش‌های تنگ و کفش پاشنه بلند مشکل را بیشتر می‌کند.

  • سقط جنین: زنانی که در طول دوران بارداری از کفش پاشنه بلند استفاده می کنند، همیشه در معرض خطر سقط جنین هستند، زیرا احتمال افتادن و پیچ خوردگی پاها بیشتر می شود.

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری چیست؟

اگر در طول دوران بارداری مجبور به پوشیدن کفش پاشنه بلند هستید باید توجه داشته باشید که کفشی محکم با پاشنه ی مناسب تهیه کنید و کفش کاملا راحت باشد و به پا فشار وارد نکند. در دوران بارداری پاشنه کفش هرچقدر نازکتر باشد تعادل و استحکام بدن به همان اندازه کاهش می یابد و حفظ تعادل را دشوارتر می‌کند. در دوران بارداری اگر از کفش پاشنه بلند استفاده کردید سعی کنید کمتر روی پاها بایستید و بیشتر در حالت نشسته باشید و به طورمرتب کفش ها را دربیاورید و به پاها فرصت استراحت دهید. اگر با پوشیدن کفش پاشنه بلند دچار درد در پاها و کمر شدید سعی کنید پاها را ماساژ دهید.

برخی معتقد هستند که پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری باعث ایجاد واریس در پاها می شود اما هیچ دلیل علمی برای این موضوع وجود ندارد، اما بدون شک باعث کمردرد و پا درد می‌شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند و راه رفتن با آن در دوران حاملگی سرعت حرکت را کاهش می دهد، بنابراین باعث کاهش میزان جریان خون در رگها می‌شود و در بعضی از موارد باعث بروز واریس می شود.

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری خیلی بیشتر از زیبایی های آن است، پس بهتر است در دوران بارداری از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید و به این ترتیب از خود و جنین درون شکمتان مراقبت کنید.

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند در دوران بارداری چیست؟